رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 323292

بوسه‌های خطرناکی که جهانی شد+ تصاویر

ساعت 24-می‌گویند مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد ولی ملکه مارهای ایران با وجودی که چند بار توسط مارها گزیده شده است ولی نه تنها از ریسمان سیاه و سفید نمی‌ترسد بلکه ازخود مارهای سمی و غیرسمی نیز ترسی به خود راه نمی‌دهد.

32
از زمانی که یادش می‌آید با مارها روز را به شب رسانده است، یعنی از سه سالگی با مارها زندگی می‌کرده است.مثل من و شما نیست که از کرم خاکی و مارهای کوچک نیز وحشت کند، او دوست و هم‌نشین مارهای سمی کوچک و بزرگ است.

او در اثر رابطه صمیمی پدر با مارها و خرنده‌های سمی بر ترس خود غلبه کرد و رابطه صمیمانه و دوستانه‌ای با مارهای سمی دارد. مارهایی که ترس بر جان ما می‌اندازند، با فائزه غلامی ارجنگی دوستی دیرینه دارند.

دوستی فائزه غلامی ارجنگی با مارها به سال‌های دور باز می‌گردد، به روزهایی که فائزه تنها سه سال داشت، وقتی که تازه یاد گرفته بود کلمات را به به خوبی بر زبان بیاورد و نام پدر و مادرش را صدا بزند، از همان زمان اسم مارها را نیز به خوبی یاد گرفت.

کار او فقط به یادگرفتن اسم مارها محدود نبود بلکه او با مهارتی که از پدرش آموخته بود، توانست 11 بار بر زبان شاه مار کبری بوسه زده و به « ملکه مارهای ایران» ملقب شود.

فائزه سه ساله بود که پدرش لقب «سلطان مارهای ایران» را بر سینه خود داشت. چهار سال طول کشید تا پدر مهارت بوسیدن زبان شاه مار کبری را به دخترش بیاموزد و فائزه در هفت سالگی توانست رکورد خود را با بوسیدن زبان شاه مار کبری در کتاب گینس به نام خود ثبت کند.

حالا در همه جای دنیا نام این پدر و دختر را با رکودهایی که در مورد مار کبری داشتند می‌شناسند، البته فائزه تنها به این رکورد اکتفاء نکرد بلکه او در سن 11 سالگی به همراه برادر کوچکتر از خودش به نام غلامرضا 6 ساله به مدت 12 ساعت با انواع مارهای سمی در آکواریم یک متر در یک متر بازی کردند.« ما از مدت‌ها پیش برای زدن این رکورد تمرین‌های مختلفی انجام داده بودیم و من در این 12 ساعت با برادرم صحبت کرده و از زیبایی‌های مار برایش حرف می‌زدم تا او احساس ترس و استرس نداشته باشد، این رکورد به نام برادرم غلامرضا ثبت شد، برادرم غلامرضا علاوه براین رکورد کوچکترین مارگیر دنیا را هم در سن دو سالگی زده است.»

این خواهر و برادر به همراه برادر دیگرش محمدحسن پای ثابت مسافرت‌های پدرشان هستند و علی غلامی ارجنگی نمایشگاه‌های مختلفی را در سراسر کشور برای بازدید عموم برگزار می‌کند تا عموم شهروندان با انواع مختلف مارهای سمی و غیرسمی و نوع زندگی آنها آشنا شوند.

یکی از نمایشگاه‌های برگزار شده، آنها به شهر تبریز اختصاص داشت، نمایشگاهی در عمارت زیبای ائل‌گلی، با این خانواده دوست‌دار مارهای سمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه در ائل‌گلی تبریز هم‌کلام شدم.

آنها از رمز و راز دوستی خود با انواع مارها و خزندگان صحبت کرده و عموم هموطنان را به دوستی و مهروزی با طبیعت و محیط زیست دعوت می‌کنند.

فائزه خانم سه ساله که بعد از ثبت اولین رکورد خود به «ملکه مارهای ایران» شهرت یافت، حالا 20 ساله بوده و دانشجوی رشته روان‌شناسی در شهرکرد است.

باور کردنش کمی سخت است که چگونه دختر سه ساله از خود شجاعتی به خرج دهد که با مارهای سمی و خطرناک در یک جا و یک اتاق به مدت 12 ساعت زندگی کند.

اگر چه باور کردنش برای ما سخت است ولی او ریشه این نوع زندگی را علاقه شدیدش به طبیعت و حیوانات اعلام کرده و می‌گوید« با توجه به این که پدرم از مارها در خانه نگهداری و مراقبت می‌کرد، من علاقه زیادی به طبیعت و حیوانات پیدا کردم بنابراین همیشه در کنار پدر بوده و کم‌کم به این نوع زندگی در کنار مارها علاقه‌مند شدم و آموزش‌هایی که پدرم به ما می‌داد، باعث شد از مارها نترسم».

اینکه چگونه شد او به فکر رکورد زدن در گینس افتاد هم به فعالیت‌ها ،آموزش‌ها و خبری که پدر به صورت اتفاقی در روزنامه دیده بود، برمی‌گشت:« پدرم در روزنامه خوانده بود که یک دختر چینی توانسته است سر مار کبری را سه بار ببوسد، این موضوع انگیزه‌ای شده بود تا پدرم به فکر افتاده و طی آموزش‌های مختلف مهارت بوسیدن مار کبری را به من آموزش بدهد. دختر چینی سر مار کبری را بوسیده بود ولی پدرم مرا تشویق و حمایت کرد تا کار متفاوتی انجام داده و زبان مار کبری را ببوسم و من توانستم آموزش‌ها و مهارت های پدرم را به خوبی اجرا کنم.»

البته دوستی با مارها به این راحتی هم که فکر می‌کنید، نیست به قول فائزه:«مار یک خزنده وحشی است که دوست و دشمن هم نمی‌شناسد و هر آن ممکن است شما را نیش بزند.»

البته فائزه نیز از گزش مارها در امان نمانده است و در یکی از نمایشگاه‌ها در کوه‌سنگی مشهد، مار کبری او را نیش زده و او به لطف خدا و تجربه پدر و پادزهری که برایش تزریق کرده بود، از این ماجرا جان سالم به درمی‌برد.

خانواده فائزه و در رأس آنها پدرش تجربه زندگی با انواع خزندگان از جمله مارهای سمی مختلف را دارند، بنابراین آنها در طی 20 سالی که با مارها زندگی می‌کنند، در نمایشگاه‌های مختلف در داخل و خارج از کشور برگزار کرده و تجربه زندگی با مارها را به اشتراک می‌گذارند.

آنها در این نمایشگاه برای عموم شهروندان از خصلت‌ها و ویژگی‌های انواع مارها صحبت کرده و به شهروندان توصیه می‌کنند مارها از این که کسی آنها را اذیت کند و وارد حریم خصوصی آنها بشود، ناراحت شده و اذیت می‌شوند و در این حالت چه بسا ممکن است فرد را نیش بزنند.

فائزه توصیه می‌کند هیچ‌وقت مارها را اذیت نکنید، در واقع اذیت کردن مارها یعنی خود را به هلاکت انداختن، وقتی مارها را اذیت می‌کنید در واقع مار برای دفاع از خودش از سلاح دفاعی‌اش یعنی نیش زدن استفاده می‌کند.

ملکه مارهای ایران این روزها از اجرای نمایش با مار خداحافظی کرده و در کنار تحصیل دانشگاهی چند سال است که به تحقیقات میدانی و کشف مارهای جدید با پدرش مشغول است.

چنانچه می‌گوید: پدرم سه مار شناسایی کرده است، مار افعی کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ کشف و به نام همان شهرستان ثبت کرد. دوم مار ارجنگی که در استان لرستان آن را کشف و به نام خود ثبت کرد. مار سوم مار تک‌حفره هم در استان همدان به نام مار تک‌حفره به ثبت رساند و این مارها را به سرم‌سازی رازی کشور فرستاد تا روی گونه آنها تحقیق کنند.

او اطلاعات جالبی در مورد انواع مارهای سمی و چگونگی تشخیص آنها از یکدیگر دارد و همه آموخته‌ها و اطلاعاتش را مدیون تجربه‌های پدر و تحقیقات و مطالعات خود دانسته و می‌گوید: هنوز پادزهری برای مارهای سمی که در جهان وجود دارد، ساخته نشده است، مار افعی دم عنکبوتی و مارافعی کوهرنگ جزو سمی‌ترین مارهای ایران و دنیاست.

فائزه غلامی ارجنگی در مورد روش تشخیص مارهای سمی اضافه می‌کند: مارهای سمی سر مثلثی شکل داشته و مردمک چشمشان عمومی و به شکل عدد یک است، این مارهای سمی به پهلو حرکت کرده و وقتی اندامشان به انتهای دم می‌رسد، باریک می‌شود.

کار تخصصی آنها فعالیت با انواع مارهای سمی و غیرسمی است ولی در کنار آن با پرورش انواع سوسمارها، تمساح‌ها و سایر خزندگان نیز علاقه‌مند هستند و موفقیت‌های زیادی را در هماهنگ‌سازی زیست محیطی خزندگان در زیست‌گاهشان به وجود آورده‌اند به طوری که زایمان 20 قلو مار «بوآ » یکی از این موفقیت‌های به دست آمده است که فائزه خانم بر آن تاکید می‌کند.

وی در ادامه یکی دیگر از موفقیت‌های چشمگیر پدرش در شرایط آکواریومی مارها را تخمگذاری شاه مار مرجانی و بچه‌هایش اعلام کرد و افزود: این نوع مارها در شرایط جنگل هم خیلی کم پیش می‌آید که بچه مارهای سالمی به دنیا بیاورند ولی به دنیا آوردن بچه مارهای سالم در شرایط آکواریومی در نوع خودش بی‌نظیر است.

فائزه دوست دارد به مردم ایران بگوید: ماهم مثل مردم عادی، زندگی خیلی عادی و معمولی داریم، فقط در کنار زندگی به خزندگان هم توجه کرده و روی خزندگان مطالعه می‌کنیم.

وی درباره تعداد اعضای خانواده‌اش می‌گوید:ما 6 فرزند هستیم که از این 6 فرزند فقط سه فرزند در زمینه خزندگان علاقه نشان دادیم و با میل خود وارد این زمینه خطرناک شدیم.

خواهر اولم دارای تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه اصفهان بوده، خواهر دومم دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی عالی دانشگاه اصفهان و خواهر سومم دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی تهران است،برادرهایم غلامرضا کلاس نهم و محمدحسن کلاس هفتم است.

وی از تلاش‌های برادرش محمدحسن برای ثبت رکورد جدید صحبت کرده و می‌گوید: برادرم محمدحسن در نمایشگاه‌ها همراه همیشگی پدرم بوده و در حال حاضر در فکر رکورد زدن با سه تمساح در یک استخر است.

برادرم غلامرضا در کنار درس و زندگی روزمره علاوه بر اینکه در زمینه‌های خزندگان مهارت دارد، در زمینه موسیقی و آوازخوانی نیز مهارت بسیار داشته و در این زمینه لوح تقدیرهای بسیاری کسب کرده و در ورزش هندبال لوح تقدیر و مدال‌های طلای بسیاری به دست آورده است.

وی درباره نحوه رفتار پدرش در مورد کار با خزندگان می‌گوید:از میان 6 فرزند فقط ما سه فرزند از روی عشق و علاقه به کار با خزندگان وارده شده‌ایم و پدرم هیچ اجباری در این زمینه نسبت به خانواده‌اش نداشت.

در ادامه علی غلامی ارجنگی پدر فائزه که مدیریت باغ خزندگان پارک «ناژوان» اصفهان را بر عهده دارد؛ از رمز و رازهای زندگی با مارها حرف‌های جالبی برای گفتن دارد.

علی غلامی ارجنگی لقب « سلطان مارهای ایران» را با خود یدک می‌کشد، او بیش از 20 سال است که عمر خود را در جهت پرورش و زندگی با مارها سپری کرده است و علاوه بر مارها با خزندگانی مانند تمساح، عقرب، رتیل، سوسمار و ...زندگی می‌کند.

او حالا برای خودش به یک متخصص و کارشناس در امر چگونگی شناخت انواع مارها و رمز و راز زندگی آنها تبدیل شده است و همکاری بسیار نزدیکی با مؤسسات و شرکت‌های داروسازی و سرم‌سازی دارد و بیش از 200 لوح تقدیر از سراسر کشور و مراکز دولتی، سازمان محیط زیست و... در زمینه برگزاری نمایشگاه خزندگان در سراسر ایران و مهارت‌هایی که در این زمینه کسب کرده، به وی اعطا شده است.

او آن قدر در این کار توانایی و مهارت پیدا کرده است که تفاوت گزش مار و عقرب را نیز به خوبی تشخیص داده و در مورد تفاوت‌های این دو نوع گزش می‌گوید: تیرکشیدگی و درد بسیار شدید ناشی از گزش مار بوده و حس آتش گرفتگی ناشی از نیش عقرب است.

او با تمام مهارت‌هایش چندین بار توسط مارها گزیده شده است به طوری که در اثر نیش و گزش مارها به مشکلات کلیوی و قند خون بالا دچار شده و در اثر یکی از همین نیش‌زدن‌های مار یکی از انگشتان دستش قطع شده است.

وی در کنار پرورش و نگهداری مارهای سمی به فکر پرورش عقرب نیز بوده و می‌گوید: در حال حاضر از سم عقرب در ساخت آمپول ضدسرطان در سرم‌سازی استفاده می‌شود و من درصدد هستم با راه‌اندازی مرکز پرورش عقرب در شهرکرد، با گرفتن سم آن در بحث صادرات سم عقرب فعالیت کنم.

علی غلامی ارجنگی در کنار فعالیت‌های متنوع خود به عنوان یکی از همیاران محیط زیست در جهت جلوگیری از انقراض گونه‌های با ارزش زیست محیطی و حمایت از حیوانات فعالیت می‌کند.

او برای شناسایی مارهای مختلف به تمام شهرهای ایران سفر کرده است، مخصوصاً شهرهای استان خوزستان و خراسان که دو معدن بزرگ مارهای ایران هستند را کامل بررسی کرده است و طی سفرهای خود انواع مختلف مارهای سمی اعم از مار بوآ، افعی،کبری و جعفری را شناسایی و آنها را به کلکسیون مارهای خود افزوده است.

او بعد از این کار برای عموم مردم در تمام کشور با این خزندگان آشنا شوند، نمایشگاه‌های مارسمی را برگزار می‌کند و وقتی علاقه، شور و اشتیاق بازدیدکنندگان را می‌بیند علاقه‌اش برای ادامه فعالیت‌هایش مضاعف می‌شود.

سلطان مارهای ایران آنقدر برای مارهایش ذوق و شوق دارد که می‌گوید:در خانه‌ام همه چیز طرح و رنگ مارهای رنگی را دارد و حتی تابلوفرش خانه نیز با عکس خطرناک‌ترین مارهای ایران بافته شده است.

علی غلامی ارجنگی به همراه دختر و پسرش که رکوردهای عجیب و غریبی در مورد زندگی با مارها دارند، هر روز کارهایش را هیجان‌انگیزتر می‌کند، زبان کبری را می‌بوسد، با مارها در قفس می‌خوابد و در پایان آمادگی خودش را برای ثبت رکوردهای جدید در هر کجای دنیا که باشد، اعلام می‌کند.

نگارنده: معصومه درخشان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها