رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 323486

نوشته ای از دکتر محمد طبییان در باره بیت کوین

زمان فروریختن حباب بیت کوین معلوم نیست

ساعت24-این پرسش برای بسیاری مطرح است که پول دیجیتال یا پول الکترونی که اولین نمونه عمده آن بیت کوین بود و هنوز هم عمده ترین نقد این بازار به حساب می آید چیست و چگونه کار می کند.

98
در نگاه نخست باید گفت استفاده از این پول هم مثل بسیاری از دست آورد های پیچیده تکنولوژی امروزه بسیار ساده است. تلفن هوشمند دستگاه بسیار پیچیده فنی است، فقط دوربین آن از صدها قطعه ساخته شده و برای گرفتن هر عکس میلیون ها محاسبه انجام می دهد، اما کودکان هم به راحتی از آن استفاده می کنند. همین قاعده در مورد بیت کوین هم صادق است. برای استفاده از بیت کوین یا پول های دیجیتال دیگر هم لازم است یک App مخصوص بر روی گوشی هوشمند یا وسیله مشابه نصب شود، مبلغی پول بین المللی مانند دلار و یورو به حساب شرکت مدریت کننده آن اپ ریخته شود و سپس هنگامی که پول در حساب فرد نمایان شد می تواند از طریق آن اپ به خرید و فروش بیت کوین یا پرداخت هزینه هایی مثل هتل و رستوران یا انتقال پول بپردازد. برای این کار هم معمولا کد های لازم، بر مبنای اطلاعاتی که در مورد مبلغ و هدف پول بوسیله کاربر وارد شده، توسط اپ کد گذاری شده و به صورت یک QR ظاهر می شود که قابل انتقال از یک گوشی به گوشی دیگر است. بنابر این دانشی معادل دانش متعارف استفاده از گوشی هوشمند نیاز دارد. طی سال های اخیر اهمیت بیت کوین در استفاده آن به عنوان وسیله مبادله نبوده بلکه به عنوان یک ذخیره ارزش بوده است. قیمت یک بیت کوین که در جولای ٢٠١٠ معادل ٨ سنت بود در ماه های اخیر در حد ١٦٠٠٠ دلار بوده است. یعنی اگر فردی در آن سال یک دلار بیت کوین خریده و نگه داشته باشد امروزه ٢٠٠٠٠٠ دلار پول دارد. افرادی که چنین کرده اند به میلیونر های بیت کوین معروف هستند. البته فعلا صحبت از این است که این یک حباب قیمتی است و خواهد ترکید اما مثل هر حباب قیمتی معلوم نیست زمان ترکیدن آن چه موقع است. این پول در واقع بر خلاف پول های جاری بر مبنای ریاضیات استوار است، و یک پول ریاضی است. آن هم زمینه خاصی از ریاضیات که به finite field مشهور است. پایه گذار آن هم ریاضی دان فرانسوی نیمه اول قرن نوزدهم به نام Evariste Galois بود به همین دلیل این رشته ریاضی به نام نظریه میدان گالوا هم مشهور است. البته این فرد که در جوانی در دوئل ابلهانه ای کشته شد شب قبل از مرگ نظریه ریاضی خود را نوشت و به دوستش امانت سپرد. هرگز هم برای او باور کردنی نبود که نظریه او در قرن بیست و یکم چه نوع کار بردی خواه داشت. علاوه بر آن مبانی نرم افزاری محاسبات بسیار پیشرفته است و در مراحل کار، محاسبات کمر شکنی باید انجام شود که خوشبختانه خریدار و فروشنده بیت کوین در آن درگیر نیستند.
و پولهای دیجیتال تکنولوژی زنجیره الواح


پول های دیجیتال بر چهار اصل استوار هستند. اول مراوده و معامله بدون واسطه یا معامله بین همگنان (peer to peer) به این معنی که نهاد یا واسطه و فردی بین دو طرف معامله قرار نگیرد. اصل دوم که به اصل اول مربوط است محرمانه بودن و خصوصی بودن معامله به نحوی که هیچ کس جز دو طرف معامله در مورد آن اطلاع نداشته باشد، شامل حکومت ها هکر ها، کلاه بردار ها و هر فرد غیر مرتبط دیگر. سوم عدم امکان تقلب شامل عدم امکان هزینه کردن یک واحد پول به دفعات توسط یک عامل، عدم امکان تغییر در معاملات هنگامی که نهایی و ثبت شد. این ویژگی که اطلاعات ثبت شده به هیچ وجه قابل حذف و تغییر نیست یک ویژگی کانونی این شیوه است. چهارم باز بودن معاملات به نحوی که به جز جنبه های شخصی و خصوصی مانند نام و مشخصات و شماره رمز خصوصی، همه اطلاعات دیگر در اختیار همگان قرار داشته باشد. این هدف که این چهار ملاحظه عملی شود و یک سیستم غیر قابل نفوذ فراهم کند منجر به توسعه تکنولوژی خاصی شده که به تکنولوژی زنجیره الواح (blockchain technology) مشهور شده است. همانگونه که می توان دریافت این تکنولوژی خارج از بحث مالی کار برد های بسیار زیادی می تواند داشته باشد. برخی کشور ها کاربرد های مختلفی را در نظر گرفته اند. مانند صدور کارت ملی و حفظ وقایع حیاتی افراد، به نحوی که قابل تغییر و مخدوش شدن نباشد و برای همیشه حفظ شود(مثلا امکان تغییر تاریخ تولد منتفی باشد، ازدواج های سابق غیر قابل حذف ...). امروزه دزدی مشخصات فردی یک نگرانی عمومی است و از این طریق میلیارد ها دلار هزینه به افرادی که مشخصاتشان دزدیده شده خسارت وارد شده. استفاده از این تکنولوژی امکان این که یک فرد از مشخصات فرد دیگری استفاده کند را منتفی می کند. صدور پاسپورت و منتفی شدن استفاده از پاسپورت دزدی شده یا تقلبی. ثبت و صدور سند مالکیت در کشور هایی که افراد ذی نفوذ سوابق گذشته ثبتی را به نفع خود تغییر می دهند، و مالکیت افراد صغیر، مسن و مفقود شده را به خود منتقل می کنند. ثبت قرار داد ها به نحوی که امکان دستکاری و مخدوش شدن آن ها منتفی باشد. تنظیم قرار داد های آتی هوشمند. به این معنی که شرایط پرداخت و انجام قرار داد بر مبنای شرایط و ضوابط از قبل تعیین شده، تنظیم و ثبت شود و وقتی آن شرایط انجام شد پرداخت خود به خود صورت پذیرد و امکان استنکاف وجود نداشته باشد. رای دهی دیجیتال. استفاده از ویژگی مهر زمان این تکنولوژی برای ثبت قرار داده ها یا هر اطلاعت دیگری که ضرورت وجود آن در یک مقطع خاص لازم باشد. شبیه تایید امضا که در کشور ما توسط دفاتر ثبت اسناد انجام می شود. مثلا اخیرا فردی که جواهر گرانقیمتی را خریداری کرد خرید و مدارک رمز نگاری شده آن را در زنجیره الواح ثبت کرد تا مشخص شود این دارایی از زمان خاصی در اختیار او بوده است. این اطلاعات در اختلاف های حقوقی و مالیاتی قابل استفاده است. برخی تحلیل گران نسبت به امکانات بالقوه این تکنولوژی بسیار امید وار هستند.
منبع : کانال تلگرامی دکتر محمد طبیبیان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها