رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329634

خواص مرزنجوش | فواید مرزنجوش برای برونشیت، پوست و آرامش اعصاب

مرزنجوش فواید زیادی دارد اگر میخواهید با تازه ترین یافته های دانشمندان و محققان در زمینه خواص مرزنجوش آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

html>

خواص مرزنجوش

خواص مرزنجوش (Marjoram) بر سیستم عصبی بیشتر از برخی گیاهان است، از خواص مرزنجوش درمان سردرد، بی‌خوابی، اضطراب و ناراحتی‌های گوارشی می‌باشد.

مرزنجوش یک گیاه معطر از خانواده نعنا بوده که منشا آن از مصر و عربستان است. در شکل‌های مختلف می توان گیاه مرزنجوش را دید: روغن اسانس مرزنجوش، برگ‌های تازه یا خشک شده مرزنجوش یا پودر آن. از این گیاه به عنوان یک افزودنی آشپزی، در سوپ‌ها، سالادها، سس‌ها و برای گوشت‌ها استفاده می‌شود. در برخی از کشورهای خاورمیانه به جای پونه کوهی و آویشن از آن استفاده میگردد. همچنین این گیاه در ساخت و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

مصرف مرزنجوش بسیار برای سلامتی مفید است و قسمت‌های مورد استفاده آن شامل قسمتهای رویشی گیاه، ساقه گل و برگ است. نام‌های دیگر این گیاه مرزنگوش، مرزه گوش، مردگوش، ریحان داود، عنقر، سومق و چند نام دیگر است.

خواص مرزنجوش برای برونشیت

برای درمان برونشیت ،6 گرم مرزنجوش در 200 سی سی آب جوش 20 دقیقه دم کرده صاف نموده با عسل شیرین کنید یک ساعت بعد از غذا یک یا دو فنجان میل شود. این محلول برای درمان انواع سرماخوردگی‎ها مفید است. به مدت یک هفته استفاده شود.

برای دردهای شدید رماتیسمی و دررفتگی استخوان می‎توانید از روغن مرزنجوش استفاده کنید. طرز تهیه روغن مرزنجوش: 50 گرم مرزنجوش در 250 گرم روغن زیتون مخلوط کرده در یک شیشه درب‎دار محکم ریخته شیشه را در آب جوش گذاشته به مدت 3 ساعت آهسته در آب بجوشد سپس صاف نموده می‎توان از این روغن استفاده کرد.

خواص درمانی مرزنجوش

طبیعت گیاه مرزنجوش گرم و خشک است.

خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از:

برای برطرف نمودن سنگینی معده، نفخ و ناراحتی‌های کبدی استفاده از گیاه مرزنجوش توصیه می‌شود.

دم کرده این گیاه به صورت موضعی برای درمان زخم استفاده می‌شود.

درمان استفراغ، اسهال، یرقان و خارش از خواص مرزنجوش است.

از مهمترین خواص مرزنجوش که ارسطو به آن اعتقاد داشت تقویت معده، بادشکن، معرق و ضد تشنج است.

از این گیاه برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و عفونت‌ها استفاده می‌شود.

از اسانس مرزنجوش به صورت پماد، برای ضد عفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌گردد.

از مرزنجوش برای تسکین درد روماتیسم، دندادن درد و گوش درد استفاده می‌شود.

گیاه مرزنجوش برای درمان سیاه سرفه، سایر سرفه‌ها و اسهال مفید است.

یکی دیگر از خواص مرزنجوش، باز نمودن انسداد و گرفتگی‌های مغزی و تسکین سردرد بلغمی و سوداوی و قطع زکام است، به این منظور بایستی از دم کرده مرزنجوش استفاده شود.

مرزنجوش باعث بهبود میگرن و درمان بی‌خوابی می‌گردد.

مصرف مرزنجوش به صورت موضعی، برای درمان درد عضلات، آرتروز، دردهای ناشی از برونشیت و رگ به رگ شدگی به کار می‌رود.

با غرغره آب دم کرده گیاه مرزنجوش التهاب دهان و گلو بهبود می‌یابد.

مرزنجوش منبع عالی فیبر بوده، صفرا و سموم سرطانزای روده‌ها را دفع می‌کند.

خوردن دم کرده مرزنجوش نشاط آور بوده و برای درد سینه، سرفه، تنگی نفس و درد قلب مفید است.

از دیگر خواص مرزنجوش از بین بردن جای جوش و سالک است، به این منظور بایستی مرزنجوش را پخته، آن را با عسل مخلوط و به صورت پماد به محل مورد نظر بمالید.

مالیدن روغن مرزنجوش به صورت موضعی باعث رفع تشنجات عصبی می‌شود و عصب و عضلات را نرم می‌کند.

خواص مرزنجوش

طریقه مصرف مرزنجوش

50 گرم مرزنجوش در 250 گرم روغن زیتون مخلوط کرده در یک شیشه درب‎دار محکم ریخته شیشه را در آب جوش گذاشته به مدت 3 ساعت آهسته در آب بجوشد سپس صاف نموده می‎توان از این روغن استفاده کرد.

این روغن با روغن اترج، بابونه، اکالیپتوس، سرو کوهی، استوخودس،نارنگی، رزماری، درخت چای، بهار نارنج و گل سرخ، به خوبی مخلوط می شود.

بهبود عملکرد قلب و عروق با خواص مرزنجوش

یکی دیگر از مزایای مرزنجوش افزایش سیستم قلبی عروقی و گردش خون است. این با از بین بردن خطرات رایج در ارتباط با بیماری های قلبی عروقی به بدن ما کمک می کند. برخی از راه های کمک کننده آن عبارتند از: کاهش فشار خون، تا حد زیادی کاهش خطر ابتلا به فشارخون و در نتیجه مشکلات قلب.

مرزنجوش برای کاهش کلسترول

مرزنجوش منبع عالی فیبر است و صفرا و سموم سرطان زای موجود در روده ها را دفع می کند.مصرف منظم این گیاه باعث کاهش یافتن میزان کلسترول می شود.

خواص مرزنجوش برای پوست

گیاه مرزنجوش، از قدیم برای برطرف کردن کک‌ومک بسیار مفید شناخته می‌شده است و به‌دلیل بوی خوشی که دارد، برخی به آن ادکلن طبیعی می‌گویند. برگ‌ها و سرشاخه‌های گلدار این گیاه خواص درمانی مانند ضد نفخ، آرام‌بخش، مقوی معده و خلط‌آور دارد و در استعمال خارجی برای التیام زخم‌ها به کار می‌رود.

این گیاه در درمان بیماری‌هایی مانند:

مالیخولیا برطرف‌کننده کک‌ومک
لقوه برونشیت
فلج سیاتیک
تنگی‌نفس تقویت معده
قاعده‎آور بی‎خوابی
شادی‎آور بدبویی عرق

اما استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه?ها مضر خواهد بود.

خواص مرزنجوش برای آرامش اعصاب


مرزنجوش به عنوان “آرام بخش اعصاب“و “مقوی قلب،” مورد استفاده قرار میگیردو به ترویج گردش خون بهتر کمک می کند.روغن مرزنجوش برای سرفه، شکایت صفرا، گرفتگی معده و اختلالات گوارشی، افسردگی، سرگیجه، میگرن، سردرد عصبی، درد عصب، فلج، سرفه، آبریزش بینی استفاده می شوددر مواد غذایی، مرزنجوش ادویه آشپزی است.روغن مرزنجوش در تولید صابون و لوازم آرایشی به عنوان یک عطر استفاده می شود.

خواص مرزنجوش برای موها

یکی دیگر از خواص مرزنجوش کمک به سلامت موها می باشد متخصصان طب سنتی روغن مرزنجوش را برای بهبود وضعیت فعلی موهای شما توصیه می نمایند شما با استفاده از آن بر روی موهای خود قارچ ها و باکتری هایی که از هوا بر روی موها می نشیند را می زدایید و هر نوع بیماری مثل شوره یا خشکی موها را درمان می نمائید در ضمن خود مرزنجوش را هم بجوشانید و آب آن را بر روی سر در حمام بریزید و بگذارید روی موها خشک شود با تکرار این کار مواد مغذی خوبی را به موها منتقل می نمائید و موهای شما ضخیم می گردد

گروه خون و مرزنجوش

استفاده از مرزنجوش برای تمامی گروه های خونی بلامانع است.

مضرات مرزنجوش

در صورت بروز تهوع، استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از زیاده‌روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود.

بیماران مبتلا به ناراحتی‌های کلیوی بایستی از مصرف مرزنجوش خودداری کنند، استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه‌ها مضر است.

در تماس مستقیم با برگ‌های تازه گیاه مرزنجوش، ممکن است پوست یا چشم متورم شود، همچنین مصرف طولانی مدت این گیاه باعث ایجاد سرطان می‌گردد.

استفاده آن برای زنان باردار مضر بوده، منجر به سقط جنین خواهد شد. همچنین استفاده از این گیاه برای کودکان زیر پنج سال ممنوع است.

از زیاده روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیمارا ن مبتلا به ناراحتی های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز خودداری کنند. استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه مضر است.

مرزنجوش بسیار سالم است

در طب عامیانه از مدت ها قبل این گیاه در برابر بیماری های مختلف استفاده می شده است. مرزنجوش توانایی تقویت ترشح صفرا را دارد و بر مشکلات معده و کبد اثر درمانی دارد. اشتها را تحریک می کند و از هضم غذا پشتیبانی می کند. خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده هستند برای حفره دهان و حلق به عنوان یک غرغره استفاده می شود. جویدن مرزنجوش حتی با دندان درد باعث تسکین می شود.

از خاصیت ضد عفونی کننده آن برای مصارف خارجی به عنوان مایع شوینده و کمپرس برای مقابله با عفونت های قارچی یا گزش حشرات نیز استفاده می شود . مرزنجوش یکی از محبوب ترین ضد اسپاسم های طبیعی (ضد اسپاسم) است.

مرزنجوش درد سرفه های خشک را تسکین می دهد. مرزنجوش دردهای قاعدگی و صرع را از بین می برد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها