رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331636

خانه هایی که شنل پوشیده اند

ساعت 24-در یکی از جزایر دانمارک ، خانه هایی دیده می شوند که سقف آنها با جلبک دریایی پوشیده شده است و ضخامت این سقف ها تا یک متر است این جلبک ها به شکلی از دیوار خانه ها آویزان هستند که گویی خانه ها شنلی بر تن دارند . سقف این خانه ها بسیار حجیم است وبا جلبک پوشیده شده اند اما بسیار مقاوم هستند . برخی از این خانه ها بیش از 300 سال قدمت دارند واین از ویژگیهای شگفت انگیز جزیره "Læsø" است .

خانه شنلی
div>

ساختن چنین خانه هایی مربوط به زمانی است که صنعت نمک در این محل رونق داشته است . و این جزیره غرق در نمک بوده است و آب زمین بیش از 15 درصد نمک داشته است . و در تابستان های گرم و خشک به شکل طبیعی مانند کوره عمل می شد . و صدها کوره نمک برای تصفیه نمک در این جزیره ساخته شد که برای تهیه سوخت این کوره ها ازچوب های موجود در جزیره استفاده می شد و وقتی درختان این جزیره پایان یافت ، صنعت نمک نیز با شکست مواجه شد. هوا پر از نمک های دریا بود و رشد هیچ گیاهی حتی چمن ممکن نشد

جزیره " "Læsø" دارای تعداد زیادی گیاهان دریایی وچوب های شناوردربود . مردمان این جزیره از چوب برای ساخت خانه و از گیاهان دریایی برای ساخت سقف این خانه ها استفاده کردند.

در این جزیره ، گیاهان دریایی رشد می کردند و همیشه مقدار زیادی از این گیاهان به ساحل می رسیدند . برگ های این گیاهان تا یک سانتی متر و طول آنها تا دو متر می رسید .کشاورزان این منطقه این گیاهان را دسته بندی و خشک می کردند و به شکل طناب هایی می بافتند و برای ساخت سقف خانه ها استفاده می کردند. و این کار توسط زنان و دختران جوان انجام می شد .

به دلیل نمک موجود در این گیاهان دریایی ، سقف خانه ها به راحتی فاسد نمی شود و حتی صدها سال دوام می آورند و با گذشت زمان و تبلورنمک بسیار محکم شده اند این خانه ها نه تنها ضد آب و ضد آتش هستند بلکه می توان روی بام آنها راه رفت بدون اینکه آسیبی به سقف آنها وارد شود.در آن سالها مردم آن منطقه بالای خانه های خود با یک تلسکوپ می ایستادند تا اگر کشتی شکسته ای یافتند ازچوب آن استفاده کنند چون تنها منبع چوب برای ساکنین بود .

هیننیگ جوهانسن یکی از افراد علاقه مند به هنر سقف های جلبک دریایی گقته است این سقف ها بسیار سنگین هستند و وزن آنها در هر متر مربع تا 300 کیلو گرم است .

در سال 1920 ، بر اثر نوعی بیماری قارچی بیشتر جلبک های دریایی که در ساخت این سقف ها در این جزیره استفاده می شد از بین رفتند . در اواخر قرن 18 حدود 250 خانه با سقف پوشیده شده با جلبک دریایی وجود داشت اما حالا تعداد این خانه ها به کمتراز 20 رسیده است .

امروزه با احیای جنگل کاری در این جزیره، ساکنین از بام های خود دریا را نمی بینند و بسیاری از خانه ها بوسیله درختان احاطه شده اند که سبب حفاظت آنها از بادهای مملو از نمک می شود و همین امر به رشد چمن و گیاهان روی بام های جلبکی که سرانجام فاسد یا از بین رفته ااند کمک می کند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها