رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332335

عراقچی: 12 میلیارد دلار خطوط اعتباری از زمان اجرای برجام عملیاتی شده است

ساعت24-معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید براینکه جامعه بین الملل اهمیت تعامل با ایران را درک می کند گفت حدود 30 میلیارد دلار خطوط اعتباری بعد از اجرای برجام به مرحله امضای قرارداد رسیده که از این میزان حدود 12 میلیارد دلار عملیاتی شده است.

عباس عراقچی.jpg
r /> تلاش های ترامپ به انزوای آمریکا منجر شده است

سید عباس عراقچی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص ارزیابی خود از کنفرانس یورومانی که هفته گذشته در پاریس برگزار شد، گفت: این کنفرانس توسط موسسه یورومانی که یک موسسه معتبر تحقیقاتی مالی و بانکی در اروپاست در رابطه با فرصت های اقتصادی در ایران، ظرفیتها و موانعی پیش رو و راههای مقابله با آن بخصوص در سایه گشایش هایی که بعد از برجام ایجاد شده، برگزار شد.
وی با بیان اینکه این کنفرانس بعد از کنفرانس لندن دومین کنفرانس در نوع خود بود، افزود: نفس برگزاری این همایش با مشارکت تعداد بسیار زیادی از شرکت ها، بانکها و کمپانی های اروپایی آن هم در زمانی که ترامپ برای فشار بر ایران و از بین بردن برجام تهدیدات مختلف انجام می دهد، نشان دهنده آن است که انگیزه وعلاقه بسیار زیادی درجامعه بین الملل و جامعه اروپایی برای همکاری با ایران در حوزه های مختلف اقتصادی وجود دارد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: این ها استقبال نشان می دهد جامعه بین المللی اهمیت تعامل با ایران را درک می کند بخصوص که در چند هفته اخیر شاهد بودیم انگیزه ها برای همکاری با ایران حتی از برگزاری همایش و کنفرانس هم فراتر رفته است به طوری که بسیاری از مهمترین قراردادهای تامین مالی و یا ارائه تسهیلات مالی به ایران توسط ایتالیا،فرانسه و کشورهای اروپایی در چند هفته اخیر و در حالی که فشارهار ترامپ در اوج خود بود، محقق شده است.

** تلاش های ترامپ به انزوای آمریکا منجر شده است

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد:البته سه ماه آینده پرچالشی خواهیم داشت و فشارهای آمریکا ادامه خواهد داشت.این نشان دهنده حقانیت جمهوری اسلامی است و اینکه ما به اصول، آرمانها و ارزش های خودمان پایبند هستیم و هیچ چیزی نمی تواند ما را از آن منحرف کند.
وی تصریح کرد:طبیعی است مقابله با نظام سلطه ،عکس العملهای خاص در پی خواهد داشت اما فکر می کنم موقعیت بین المللی ما موقعیت بسیار مناسبی هست و جمهوری اسلامی توانسته به نحوی در عرصه بین المللی رفتار بکند که تلاش های ترامپ برای انزوای جمهوری اسلامی اتفاقا منجر به انزوای آمریکا شده است.
عراقچی با اشاره به ناکامی های آمریکا در ماههای اخیر افزود: تاکنون چندین بار آمریکا به شورای امنیت مراجعه کرده یا برای اینکه آزمایشات موشکی ایران را محکوم کند ناکام مانده است.
به گفته معاون وزیر امور خارجه ' آخرین بار به خاطر- از دید آنها - آشوب ها در ایران و برخورد با آشوبگران تلاش کردند محکومیتی علیه ایران بگیرند اما جلسه دقیقا در خلاف نظر آنها پیش رفت به طوری که همه کشورها نه تنها قبول نکردند شورای امنیت محل مناسبی برای دخالت در امر داخلی ایران نیست برعکس جلسه به جلسه حمایت از برجام و درخواست از آمریکا برای عمل به تعهد خود به برجام تبدیل شد و این آمریکا بود که منزوی شد'.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: جمهوری اسلامی در اوج اقتدار منطقه ای بین المللی قرار دارد در عرصه های مختلف منطقه ای بین المللی با قوت و قدرت ظاهر می شود . کنفرانس یورومانی هم شاهد دیگری بود برای اینکه این آمریکا است که بیشتر منزوی شده تا ایران.

** 12 میلیارد دلار خطوط اعتباری عملیاتی شده است

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان خطوط اعتباری و تسهیلات برای گسترش تعاملات تجاری با ایران اختصاص یافته است، گفت:بعد از اجرایی شدن برجام تا کنون بیش از 80 میلیارد دلار پیشنهاد خطوط اعتباری توسط کشورهای مختلف داشتیم که از این میزان رقمی حدود 30 میلیارد دلار به مرحله امضای قرارداد رسیده است که نحوه استفاده از خطوط را مشخص می کند.
عراقچی قرارداد هشت میلیارد دلاری با کره جنوبی، قرارداد یک میلیارد دلاری با اتریش را از جمله قراردادهای اعتباری برای افزایش تعاملات تجاری ایران ذکر کرد و گفت: علاوه بر این قراردادهای دیگر با ایتالیا و فرانسه داشتیم و حتی با چین و روسیه قرارداد خطوط اعتباری نامحدود داریم.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد:حدود 12 میلیارد دلار از این خطوط اعتباری عملیاتی شده است و در پروژه های مختلفی که معرفی کردیم استفاده می شود. یک نمونه از این قراردادها بیمارستان هسته ای است که با تکنولوژی اتریشی ساخته می شود و تامین مالی آن هم بر عهده اوبربانک اتریش است.
وی اظهار داشت: چنین وام هایی و نفس احداث و راه اندازی بیمارستان هسته ای از خطوط قرمز قبل از برجام بود . اینها گشایش هایی است که در اثر برجام ایجاد شده و ما در این مسیر پیش خواهیم رفت.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت:همه اینها زمانی اتفاق می افتد که فشارهای آمریکا به حداکثر خود رسیده است و این نشان دهنده مقبولیت جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی و انگیزه بسیار بالای جامعه بین المللی برای حفظ دستاوردی است که تحت عنوان برجام برای جامعه بین الملل ، ایران و برای بقیه کشورها به دست آمده است.
به گزارش ایرنا، کنفرانس یورو مانی هفته گذشته با حضور جمعی از مقامات بانکی و معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاریس برگزار شد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها