رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332983

خواص وانیل | فواید وانیل برای پوست و درمان افسردگی

اگر به وانیل علاقه دارید و میخواهید از این ماده ارزشمند حداکثر استفاده را ببرید این مطلب شما را در انجام این کار به بهترین شکل یاری خواهد کرد.

وانيل
html>

وانیل یا پلانسیفولیا که معمولاً به عنوان وانیل معروف است از نوعی گیاه بلند و زرد مایل به سبز گرمسیری ناشی می شود و بومی Mesoamerica مکزیک و گواتمالا است . وانیل عضو خانواده ارکیده ، بزرگترین و قدیمی ترین خانواده گیاهان گلدار در جهان است. این میوه تنها خوراکی کل خانواده ارکیده است ، که تقریباً 25000 گونه ارکیده و بیش از 10،000 دورگه را شامل می شود. این گیاه در مناطق مرطوب و گرمسیری جهان 15-1 / 2 درجه تا شمال و جنوب خط استوا رشد می کند. فقط دو گونه - Vanilla planifolia و Vanilla tahitensis برای استفاده تجاری به عنوان رایحه ای و عطر رشد می کنند. وانیل در ماداگاسکار ، مکزیک ، اندونزی و تاهیتی به صورت تجاری رشد می کند.

وانیل: ترکیب، تاریخچه و ریشهوانیل گیاهی از خانواده گیاه‌شناسی ارکیده‌ها (Orchidaceae) و از تیره وانیل است. این یک میوه ارکیده گرمسیری با منشاء بین آمریکایی است که به دلیل طعم و خواص ارگانولپتیک اغلب به عنوان یک ادویه در نظر گرفته می شود. در اصل از مکزیک است، اما اکنون از چندین کشور مانند پاپوآ، ماداگاسکار یا تاهیتی می آید که به طور مصنوعی وارد می شود. این گیاه برای غذای انسان و مصارف درمانی و آرایشی آن کشت می شود. در گیاه شناسی به میوه های گیاه «کپسول» می گویند.

به طور خاص، درخت وانیل یک درخت انگور بالارونده بومی آمریکای مرکزی است. می تواند تا دوازده سال عمر کند و ارتفاع آن به حدود پانزده متر می رسد. آب و هوای گرمسیری، گرم و مرطوب را دوست دارد. دمای ایده آل رشد آن بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد است. غلاف های وانیلی که می خوریم میوه های درخت وانیل هستند. برای اینکه این جنبه را بشناسیم که آنها را می شناسیم، میوه ها را جمع آوری می کنیم و سپس آنها را به لطف یک فرآیند سنتی خاص کار می کنیم. در غیر این صورت غلاف ها سبز هستند و هیچ بو و بویی ندارند.

وانیل علاوه بر طعم لذیذ، فواید سلامتی نیز دارد. در واقع دارای خواص گوارشی، جنسی و ضد استرس است. این منبع فنل است، همچنین تأثیر مثبتی بر پدیده طبیعی پیری سلولی خواهد داشت. با این حال، این فواید سلامتی را باید با یک دانه نمک مصرف کرد، زیرا وانیل معمولاً در مقادیر کم مصرف می شود.

وانیل پرمصرف ترین محصول کشاورزی جهان است به همین دلیل بسیار گران است. کل فرآیند کشت ، گرده افشانی و برداشت وانیل به صورت دستی و بدون استفاده از ماشین آلات ، کودهای شیمیایی یا سموم دفع آفات انجام می شود. این دومین ادویه گران قیمت در زمین بعد از زعفران است. طعم پیچیده آن ، باعث می شود وانیل ، از دهها سال قبل محبوب ترین بستنی است و به هر نوع غذا ، غنای و عمق می بخشد. رایحه مرموز آن ، سرخوش از ریشه های گرمسیری آن است .

گیاه

وانیل ، گیاهی ،چند ساله و در کوهها به ارتفاع 12-15 متر با استفاده از ریشه های آن در مقابل برگ است. این گیاه در مناطق جنگلی گرمسیری مرطوب همیشه سبز و مناطق آبریز کوهستانی که از درختان بالا می روند در حال رشد است. این گیاه در خاک های لومیزه ، به خوبی زهکشی شده و لومیز سرشار از مواد آلی رشد می کند.

میوه

میوه گیاه وانیل در واقع یک کپسول استوانه ای باریک است ،بین 10-25 سانتی متر و 0.8-1.5 سانتی متر ، با 3 زاویه تقسیم به صورت طولی هنگام رسیدن می باشد میوه در هنگام بلوغ وجوان شدن به قهوه ای تیره متمایل است. در درون کپسول ها تعداد دانه های بیشماری یافت می شوند که دارای گلوبوز به قطر 0.4 میلی متر هستند و به طور معمول دارای رنگ سیاه هستند. به دلیل طعم منحصر به فرد آن در بسیاری از مواد غذایی در سراسر جهان یافت می شود.

تاریخچه

Planifolia وانیل از Mesoamerica - مکزیک و گواتمالا سرچشمه گرفته است. سرخپوستان Totonac از Papantla در شمال مرکزی ورا کروز ، اولین کسانی بودند که وانیل را مشاهده نمودند و قدیمی ترین استفاده از وانیل را مربوط به مایا پیش کلمبیا در جنوب شرقی مکزیک بودند (لوبینسکی و همکاران 2008). این گیاه در بسیاری از مناطق استوایی و جنوب اقیانوس آرام کشت شده است. امروز ، مهمترین صادرکنندگان ماداگاسکار و رئونیون (که قبلاً بوربون خوانده می شد) ، حتی قبل از مکزیکو بودند. در آسیا ، اندونزی موفق ترین تولید کننده است.

ارزش غذایی

به غیر از طعم فوق العاده آنها ، وانیل منبع خوبی از مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی است.

مصرف 208 گرم وانیل:

4747 میلی گرم منگنز 25 میلی گرم منیزیم
31/31 گرم کربوهیدرات 884/0 میلی گرم ویتامین ب3
0.15 میلی گرم مس 0.054 میلی گرم ویتامین B6
0.198 میلی گرم ویتامین ب2 0.25 میلی گرم آهن
308 میلی گرم پتاسیم

خواص وانیل

از دیدگاه طب سنتی وانیل نیز همچون دیگر ادویه ها دارای ویژگی‌های خاص خود است. تأثیر وانیل بر روی سیستم عصبی و مغز انسان موجب کاهش ترس و واهمه شده، افسردگی را نیز کاهش می‌دهد

این ادویه در علم آروماتراپی نیز طرفداران خاص خود را دارد. در طب معاصر از آن برای درمان تب و تقویت میل جنسی استفاده می‌شود و از آنجایی که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است، با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کند.

خواص وانیل
وانیل و سلامتی

خواص درمانی وانیل

خواص وانیل (طبیعت و خواص درمانی)
طبع وانیل گرم و خشک است. خواص درمانی وانیل به شرح زیر میباشد:

یکی از مهمترین خواص وانیل که در طب سنتی به آن اشاره شده است، تاثیر مثبت آن بر روی سیستم عصبی، ایجاد نشاط، رفع افسردگی و کاهش ترس است.
استفاده از از وانیل در رژیم غذایی به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.
وانیل دارای خاصیت باکتریواستاتیک است، بنابراین از فعالیت میکروبها جلوگیری میکند و از ایجاد نفخ و التهاب روده ها ممانعت به عمل می ‌آورد.
مصرف وانیل غدد تناسلی را فعالتر میسازد، به طوریکه با اضافه کردن وانیـل در نوشیدنی ها، می توان دارویی برای تقویت غرایز جنسی درست کرد.
از خواص وانیل کمک به پیشگیری از بیماری آلزایمر و پارکینسون در سالمندان میباشد. به طور کلی مصرف وانیل از کم شدن حافظه جلوگیری مینماید.
وانیل دارای موادی است که برای پوست بسیار مفید بوده، مخلوط وانیل به همراه روغنهای گیاهی به نرمی و لطافت پوست کمک کرده، مانع از پیری زودرس پوست میشود. همچنین وانیل درمان موثری برای جوش های صورت محسوب می شود. اثرات التهابی ناشی از آن را رفع کرده و باعث کاهش ماندگاری اثر جوش ها روی پوست می شود.
از دیگر خواص وانیل جلوگیری از لخته شدن خون، التهاب و انسداد رگها، کاهش کلسترول بد خون و .. است. از این رو مصرف آن برای تقویت قلب مفید بوده، خطر بروز سکته قلبی را کاهش میدهد.
افرادی که قاعدگی نامنظم دارند، می توانند برای تنظیم دوران قاعدگی از وانیل استفاده کنند. همچنین وانیل باعث ترشح هورمون های استروژن و تستوسترون و هورمون های زنانه و مردانه می شود.
وانیل باعث بهبود علائم سرما خوردگی مانند سرفه، گلو درد، سر درد، مشکلات سینوس و حساسیت فصلی می شود.
وانیل حاوی موادی است که با دندان درد و عفونت دندان مقابله می کند. همچنین مصرف آن برای پیشگیری از پوسدگی دندانها مفید است.
به طور کلی وانیل به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان موجود در آن دارای خاصیت ضد سرطان بوده، از بروز سرطان به ویژه سرطان سینه پیشگیری میکند.

خواص وانیل برای پوست

در گذشته از وانیل تازه برای مراقبت‌های پوستی در مقابل نور خورشید استفاده می‌کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که دانه‌های وانیل دارای مولکول‌هایی هستند که برای پوست خاصیت التیام بخشی و ترمیمی دارند.

بر اساس آزمایشات، مولکول‌های وانیل عملکرد پوست را تحریک می‌کند و باعث تسریع در رشد پوست می‌شود. متخصصان اظهار کردند: مولکول‌های وانیل در انسجام پوست، فرآیند جذب آب، طراوت، تازگی و استحکام پوست موثر هستند.

به گفته متخصصان، وانیل در تمام دنیا در درمان‌های پیری پوست کاربرد دارد. از ترکیب وانیل با روغن کنجد یا آفتابگردان خمیری بدست می‌آید که از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.

خواص وانیل برای پوست
مضرات وانیل

عوارض مصرف زیاد وانیل

در حد مصرف دارویی و خوراکی عارضه جانبی ندارد ، ولی به علت قاعده آور بودن ، زنان باردار باید در مصرف آن احتیاط کنند. این گیاه مانند همه گیاهان دیگر ممکن است در بعضی افراد ایجاد حساسیت مربوط به مواد اسانسی وانیل نیست و به دلیل اگزالات کلسیم موجود در گیاه است .
کارگرانی که با وانیل کار می کنند ، ممکن است دچار سردرد ، راش های پوستی و بدخوابی شوند. این حالات به نام علایم وانیلی لیسم شناخته شده ند.

روش مصرف وانیل

بهترین روش مصرف ان به صورت گرد است و مقدار آن 2 - 25/0 گرم است.

گرد وانیل: برای تهیه گرد وانیل مقداری وانیل گرفته و معادل آن قند خرد کرده و هر دو را در هاون آهنی نرم کوبیده و از صافی ابریشمین بیرون کنند و نخاله ها را باز با همان مقدار قند داخل کرده خوب بکوبید و از الک نرم داروسازی رد کنند و با هم مخلوط می‌نمایند.

قرص وانیل: وانیل 30 گرم، قند 200 گرم، صمغ عربی 2 گرم، آب به مقدار کافی کوبیده و نرم با آب مخلوط کرده، قرص‌های وانیلی بسازید.

دیگر کاربردهای وانیل


مواد آنتی اکسیدانی موجود در غلاف شیرین از DNA سلولهای ما ، یعنی جهش ها (تغییرات ژنتیکی) محافظت کرده و از این طریق از سرطان جلوگیری می کند.

اکنون حتی اعتقاد بر این است که وانیل یا برخی از مواد تشکیل دهنده آن می توانند سلول های سرطانی را به سمت خودکشی سوق دهند. گفته می شود که آنها سیگنالهایی را به سلولهای سرطانی ارسال می کنند ، سلولهایی که در واقع به روشی کنترل نشده در حال رشد هستند و منجر به این می شود که سلولهای سرطانی دوباره قربانی مرگ برنامه ریزی شده که برای سلولهای بیمار شایع است ، شوند.

خواص وانیل | فواید وانیل برای پوست و درمان افسردگی

وانیل و کمک به هضم غذا

وانیل به دلیل خاصیت ضد نفخ و محرک برای دستگاه گوارش شناخته شده است. اشتها را باز می کند و آنزیم های تقویت کننده هضم را تحریک می کند. وانیل تأثیر مثبتی بر هضم و کل دستگاه گوارش دارد. به دلیل خاصیت محرکی که دارد، با تحریک آنزیم های گوارشی، ضمن کاهش باد معده، هضم غذا را تحریک کرده و به لطف خواص اشتهاآوری که دارد، اشتها را افزایش می دهد. همچنین وبا است، یعنی ترشح صفرا را افزایش می دهد.

وانیل ضد استرس و پیری

وانیل سرشار از فنل است و پیری سلولی را کند می کند و بنابراین نقش مفیدی در حفظ پوست، مو و ناخن دارد. اثر وانیل شبیه شکلات است و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.

وانیل و عمل آفرودیزیک

وانیل همیشه دارای خواص تقویت کننده جنسی بوده است. رایج است که ادویه ها ادعا می کنند بر میل جنسی تأثیر دارند، اما علم هرگز این ادعاها را ثابت نکرده است. این استفاده در آمریکای لاتین رایج است، جایی که غلاف ها را در الکل قوی غوطه ور می کنند تا معجون های عشقی درست کنند.

وانیل اثر آرام بخش و ضد افسردگی

وانیل به دلیل اثرات آرامش بخش خود، کمک به کاهش استرس و اضطراب، با عملکردی مشابه شکلات شناخته شده است.وانیل همیشه مانند شکلات است، یک ضد افسردگی طبیعی که بدن را آرام، آرام و آرام می کند. همچنین ادویه ای است که برای مبارزه با بی خوابی و سایر اختلالات خواب توصیه می شود.

وانیل و عمل آنتی اکسیدانی

وانیل سرشار از آنتی اکسیدان ها به ویژه پلی فنول ها (به ویژه وانیلین) است که به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و در نتیجه از پیری زودرس سلول ها و مبارزه با بیماری ها جلوگیری می کند. در میان تمام اثرات آنتی اکسیدان ها، آنها نقش مفیدی در حفظ پوست، مو و ناخن دارند و به همین دلیل در بسیاری از لوازم آرایشی یافت می شوند.

وانیل و عمل شیرین کننده

مزیت قابل توجه وانیل شیرینی آن است. وانیل کربوهیدرات و در نتیجه به طور طبیعی شیرین، نسبت قند موجود در دسرهای شما را کاهش می دهد و در عین حال طعمی منحصر به فرد به آن ها می بخشد. بنابراین، وانیل می تواند با کمک به کاهش میزان شکر، به عنوان مثال در ماست یا کیک، یک متحد لاغری باشد.

وانیل ضد افسردگی طبیعی

وانیل یک ضد افسردگی طبیعی و ضد استرس است. مانند شکلات، بدن و ذهن را تسکین می دهد، آرام می کند و آرامش می بخشد. در حملات پانیک، هیستری و در لحظات کوچک غم و اندوه توصیه می شود.

وانیل سیستم عصبی را تحریک می کند

وانیل سیستم عصبی را تحریک می کند، استرس، خستگی جسمی و روحی را درمان می کند و حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد.

وانیل و غریزه جنسی

وانیل هنوز هم مانند شکلات می تواند یک داروی غرایز جنسی طبیعی باشد. عطر و طعم آن میل جنسی را افزایش می دهد. در برخی فرهنگ ها، مخلوط با الکل، ماده اصلی فیلترهای عشق است.

وانیل ضد پیری

وانیل غنی از پلی فنول ها در برابر پیری سلولی عمل می کند. پوست را بازسازی و بازسازی می کند. به همین دلیل است که به طور گسترده در لوازم آرایشی استفاده می شود. وانیل گیاهی غنی از پلی فنول ها است که به طور طبیعی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند. به این ترتیب، آنها به مبارزه با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد اضافی در بدن کمک می کنند. اینها مسئول پیری سریع سلولها هستند. بلکه بیماری های قلبی عروقی و سایر آسیب شناسی ها. اینگونه است که وانیل علاوه بر اینکه برای ما آرامش و آرامش به ارمغان می آورد به سلامتی ما نیز کمک می کند.

وانیل ضد عفونی کننده طبیعی

وانیل یک ضد عفونی کننده قوی است. گزیدگی و نیش حیوانات را برطرف می کند. باز هم، در برخی فرهنگ ها از آن به عنوان یک دارو به تنهایی استفاده می شود.

وانیل متحد لاغری

وانیل به طور طبیعی حاوی شکر است، بنابراین می توان از آن به عنوان جایگزین در ماست، کلوچه، شربت، بستنی، شیرینی و شیرینی استفاده کرد.

وانیل ضد عفونی کننده

از دیرباز به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی قوی به عنوان یک درمان طبیعی برای نیش و نیش حیوانات استفاده می شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها