رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 337279

دید نی های سفر به کشور سری لانکا

رپورتاژ / کشور سریلانکا در سال های اخیر در کنار کشورهای معروف توریستی جهان قرار گرفته است. جزیره سری لانکا در اقیانوس هند و در منتهی الیه آسیای جنوبی قرار دارد و مساحتی در حدود 65 هزار و 625 کیلومتر مربع وسعت دارد. این کشور از طبیعت زیبا، پارک های طبیعی، مناظر باستانی و فرهنگی و تمدنی سه هزار ساله برخوردار است و صنعت گردشگری آن چهارمین منبع ارزی کشور به حساب می آید.

style="text-align:right">کشور سری لانکا دارای 19 استان و 25 شهر بزرگ است، پایتخت آن شهر کلمبو، یکی از مهمترین بنادر تجاری سریلانکاست که در غرب این جزیره واقع شده. در 20 کیلومتری شرق کلمبو نیز شهر « جایاوارداناپورا»، به عنوان پایتخت سیاسی کشور به حساب می آید. جزیره سریلانکا فقط 19 کیلومتر از هند فاصله دارد. برای اطلاع از تور سری لانکا همچنین سایر سفرهای لحظه آخری از سایت سفرباتو دیدن کنید.

از شهرهای مهم سریلانکا می توان از «کندی»، «جفنا»، « بندر ترینکومالی»، «باتیکولا»، «پوتلام» و «دهی وال» نام برد. صادرات عمده این کشور، نیروی کار، منسوجات، چای، گردشگری و سنگ های قیمتی هستند. مذهب مردم سریلانکا بودایی و هندو می باشد و زبان رایج، سینهالی است، اما مردم کشور به زبان های تامیلی و انگلیسی هم صحبت می کنند. نزدیک به 90 درصد مردم سری لانکا باسواد هستند.

مختصات آب و هوایی

سری لانکا آب و هوای استوایی دارد، در نواحی ساحلی شرقی فصل خشک از آوریل تا نوامبر و در سواحل غربی و ارتفاعات مرکزی، از دسامبر تا مارس فصل خشک می باشد. میانگین دمای هوا در سری لانکا بین 28 تا 32 درجه است و در ارتفاعت مرکزی تا 16 درجه هم کاهش می یابد. سردترین ماه های سال دسامبر و ژانویه و گرمترین ماه ها، آوریل و اگوست است. در مجموع در تمام سال می توانید به این کشور سفر کنید، اگر منطقه ای هوای مناسب نداشته باشد، می توانید آب و هوای مطبوع منطقه دیگری را تجربه کنید.

جاذبه های گردشگری

این کشور دارای سواحل بی انتها، آثار تاریخی زیبا، حیات وحش شگفت انگیز، غذاهای لذیذ و مردم مهمان نواز است و به عبارتی در سری لانکا می توانید انواع جاذبه های گردشگری را تجربه کنید. در ادامه تعدادی از مناطق دیدنی آن را نام می بریم.

سیگیریا؛ Sigiriya

این بنا از ارزشمندترین بناهای باستانی کشور سری لانکاست، این محل شامل مجموعه قصر و بناهای نظامی است و دروازه اصلی آن به شکل یک شیر سنگی بزرگ بوده که پاهای آن هنوز سالم باقی مانده و بخش های بالایی آن خراب شده است. نام این بنا از اصطلاح بومی « شیهاگری – Sihagri» به معنی شیر سنگی، برگرفته شده است.

معبد دندان مقدس؛ Sri Dalada Maligawa

این معبد بودایی در شهر Kandy قرار دارد و محل نگهدری دندان بودا بوده. شهر کاندی آخرین پایتخت پادشاهان سری لانکا بوده و امروزه به دلیل این معبد در ثبت میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این دندان مقدس برای اهالی یادگاری مذهبی است و نقش سیاسی دارد، به این معنا که اعتقاد دارند هرکس این یادگار مذهبی را در اختیار داشته باشد، حکومت کشور را به دست می گیرد.

پولونارووا ؛ Polonnaruwa

در این شهر باستانی سری لانکا، شکوه قرون وسطی رامی توانید شاهد باشید. مجسمه های سنگی این مجموعه به قرن دوازدهم تعلق دارند. مقبره سنگی Gal Vihara نیز در این شهر قراردارد که دارای سه مجسمه معروف، یکی در حالت خوابیده، دیگری نشسته و ایستاده است. این مجسمه ها هم برای مردم سری لانکا مقدس و قابل احترام هستند.

نووارا الیا ؛‌ Nuwara Eliya

نووارا الیا از مرتفع ترین شهر های سری لانکا و محل تولید چای است. نام این شهر به معنای «شهر روی دشت» است و با مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای معتدل گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

پارک ملی Udawalawe

این مجموعه در مساحتی حدود 30 هزار هکتار به منظور حفاظت از حیوانات وحشی ساخته شده است. این پارک در مرز میان استان های Sabaragamuwa و Uva، در 165 کیلومتری کلمبو قرار دارد و از مهمترین زیستگاه های پرندگان آبی و فیل های سری لانکایی است.

پرورشگاه فیل Pinnawala

این پرورشگاه برای حفاظت و مراقبت از فیل های آسیایی پایه گذاری شد که بدون غذا، دور افتاده از پدر و مادرشان در جنگل های سری لانکا رها شده بودند. این مکان در دهکده پیناوالا در 13 کیلومتری شهر Kegalle در استان Sabaragamuw قرار دارد و در سال 1975 توسط دپارتمان حفاظت از حیات وحش سری لانکا ساخته شد. در حال حاضر گردشگران یادی برای تماشای بازی و حمام کردن فیل ها از این پرورشگاه دیدن می کنند.پیش از ادامه مطلب ، توجه کنید که می توانید اخبار و قسمت سایر تورها مانند قیمت تور استانبول و همچنین قیمت تور گرجستان را در سایت سفر باتو مشاهده کنید.

قله ی آدم

در زبان محلی این کوهSri pada نام دارد که به معنای کوه پروانه است. این کوه در نواحی مرکزی سری لانکا قرار دارد و به شکل مخروطی 2243 متری است. در نزدیکی قله کوه تخته سنگ مسطحی وجود دارد که به اعتقاد بودایی ها، جای پای بوداست، سری پادا هم به معنای جای پای مقدس است. هندو ها بر این عقیده اند که این مکان، قدمگاه شیواست و مسیحیان و مسلمانان منطقه، آن را جای پای حضرت آدم یا سنت توماس می دانند. شهرت این کوه به علت اهمیت مذهبی آن برای ادیان مختلف است، بخصوص بوداییان چندین ساعت برای دسترسی به قله طی می کنندو بسیاری برای طلوع آفتاب، خودشان را به قله می رسانند.

شش مسیر پیاده روی برای رسیدن به قله تدارک دیده شده که به شهرهای بزرگ ارتباط دارند و ابتدای مسیر با اتوبوس و وسایل نقلیه ی عمومی قابل دسترسی است. پیمودن این مسیر در شب تجربه بی نظیری است، تمام مسیرها با چراغ روشن هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها