رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 338478

چیزی به اسم تور شکار نداریم/ تا پایان اردیبهشت‌ماه هیچ مجوزی برای شکار صادر نمیشود

ساعت 24-مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صد سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد چیزی به‌عنوان تور شکار نداریم و تا پایان اردیبهشت آینده هم مجوزی برای شکار صادر نمی‌شود.

8
در حالی اخبار پراکنده‌ای از برگزاری تورهای شکار در گوشه و کنار کشورمان منتشر می‌شود که برخی از کارشناسان و فعالان محیط زیست براین باورند با نزدیک شدن ایام پایانی سال و افزایش تقاضای سفر در بخش‌های مختلف ممکن است شاهد صعودی شدن تخلف گروهی خاص در این زمینه باشیم.

به گفته این کارشناسان حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در حیات‌وحش طی تعطیلات نوروزی بخصوص در نیمه جنوبی کشورمان که آب و هوایی مناسبی را تجربه می‌کند موقعیتی قابل‌توجه است برای سودجویی گروهی خاص از موقعیت که می‌بایست تمهیدات مناسبی در این زمینه اندیشیده شود.

علی تیموری، در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: درباره برگزاری تورهای شکار باید توجه داشته باشیم که اصولاً چیزی به‌عنوان تور شکار در ایران نداریم، به این دلیل که مجوز شکار با توجه به قوانین موجود به نام فرد صادر می‌شود و خبری از صدور مجوزهای گروهی نیست.

تیموری در ادامه افزود: برخی افراد درباره واژه تورهای شکار دچار سوءتفاهم شده‌اند؛ چون شرکت‌های معتبر و تائید شده ارائه‌دهنده خدمات گردشگری، گردشگران خارجی یا داخلی را به سازمان جهت دریافت مجوز شکار بر اساس ضوابط و به‌صورت انفرادی معرفی می‌کنند، بنابراین نباید این اتفاق را به‌عنوان برگزاری تورهای شکار گروهی تلقی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی سال 96 برای شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی هیچ مجوزی صادر نشده است به خبرنگار ما گفت: به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی صدور هرگونه مجوز شکار برای پرندگان متوقف‌شده و تنها 90 رأس مجوز شکار چهارپایان (کل، بز، میش، قوچ) در حفاظت گاه‌های خصوصی صادرشده است.

وی تصریح کرد: سال آینده نیز تا پایان اردیبهشت‌ماه به دلیل فصل تولیدمثل حیوانات، هیچ‌گونه مجوزی برای شکار صادر نخواهد شد. بنابراین هرگونه شکار حیوانات طی ایام یادشده کاملاً غیرقانونی بوده و با آنها برخورد قاطعانه خواهد شد.

این مقام مسئول درباره میزان صدور پروانه‌های شکار تأکید کرد: اصولاً مجوزهای شکار در مناطق حفاظتی خصوصی که توسط بخش خصوصی کنترل می‌شوند متناسب با میزان تکثیر گونه‌های مجاز است. به‌این‌ترتیب که تنها درصدی از افزایش جمعیت حیوانات را مجوز شکار صادر می‌کنیم تا بخش خصوصی هم انگیزه‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود داشته باشند.

تیموری کنترل گسترده‌تر یگان حفاظت را عاملی در کشف تخلف‌های بیشتر دانست و به خبرنگار ما گفت: طی نیمه اول سال جاری 2 پرونده تخلف در استان‌های هرمزگان و فارس تشکیل و تحویل مراجع قضایی شد و اخیر هم یک پرونده انتقال باز شکاری به داخل ایران در استان هرمزگان تشکیل‌شده که مراحل تکمیل و تحویل به مراجع قضایی را طی می‌کند.

این مقام مسئول درباره چگونگی دریافت مجوز گردشگران خارجی تصریح کرد: گردشگران خارجی که به‌صورت رسمی توسط دفاتر خدمات مسافرتی معتبر به کشورمان وارد می‌شوند برای دریافت مجوز شکار باید گذرنامه، روادید، مجوزهای مربوط به سلاح را تحویل دهند تا پس از بررسی‌های موردنیاز توسط نهادهای مربوطه مثل (وزارت خارجه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع) مجوز لازم صادر شود و با نظارت محیط‌ بانان برای شکار عازم شود.



مناطق مستعد را بیشتر رصد می‌کنیم

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برنامه‌های ویژه ایام نوروز نیز افزود: معمولاً در ایام تعطیلات عید حوزه معاونت زیست طبیعی سازمان، بخشنامه‌ای را به‌تمامی استان‌ها ابلاغ می‌کند که بر اساس آن برای جابجایی یا شکار حیوانات دقت عمل بیشتری داشته باشند و با ارگان‌های مربوطه مثل فرودگاه‌ها، نیروی انتظامی و گمرک هماهنگی‌های لازم صورت می‌پذیرد.

به گفته این مقام مسئول سازمان در حال تنظیم بخشنامه‌ای است با استفاده از قدرت حاکمیتی نهادهای قضایی و انتظامی امکان نظارت و برخورد قانونی یگان حفاظت سازمان را طی این دوره بیشتر تجربه کنیم.
وی به خبرنگار ما گفت: بطور کلی برای نوروز 97 سیاست‌گذاری این‌گونه است که مناطقی که بیشترین تخلفات یا حوادثی ازجمله آتش‌سوزی در آن تجربه‌شده است را بیشتر رصد و زیر نظر داشته باشیم، بنابراین ضمن نصب علائم هشداردهنده بازرسی‌های ادواری یا نامحسوس را هم بیشتر برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: شکار و صید یکی از نگرانی‌های سازمان است اما مهمترین نکته که باید هموطنان گرامی در ایام سال نو درنظر داشته باشند بحث کاهش رطوبت جنگل‌های ایران به دلیل خشکسالی است، بنابراین از هموطنان تقاضا داریم در صورت اقامت در طبیعت و روشن کردن آتش هنگام ترک منطقه از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

تیموری معتقد است بیشترین مناطقی که می‌تواند در خطر آتش سوزی باشد جنگل‌های زاگرس مرکزی است و هموطنان باید در این مناطق و دیگر مناطق جنگلی دقت ویژه‌ای داشته باشند به این دلیل که 98 درصد آتش سوزی‌ها منشاء انسانی داشته است.

حکم خریدوفروش جانداران غیرمتعارف هفت سین

تیموری درباره علاقه خرید حیوانات غیرمتعارف توسط خانواده‌ها برای سفره هفت سین نوروزی نیز به جام جم آنلاین گفت: چندی است که سنت چیدن و تزئین سفره هفت‌سین دستخوش تغییراتی شده و تعدادی از خانواده‌ها به‌جای ماهی قرمز، لاک پشت، مار یا حیواناتی از این دست را سر سفره قرار می‌دهند که جرم است.

وی ضمن اشاره به ماده 7 قانون شکار و صید تاکید کرد: هرگونه خرید، فروش، نگهداری، واردات و صادرات گونه‌های حیات وحش بخصوص آن گروهی که در خطر انقراض مثل سمندر لرستانی قرار دارند، جرم است و متناسب با گونه و شرایط جانور در حیات وحش با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صد سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: احکام صادره برای گونه‌های درخطر زندان و جرائم نقدی است و برای گونه‌های عادی بر اساس ماده 10 و 14 قانون شکار و صید اعمال قانون می‌شود.

این مقام مسئول از خانواده‌ها خواست با در نظر گرفتن جایگاه سنن باستانی از خرید حیوانات غیرمتعارفی که طی سال‌های اخیر مرسوم شده است خودداری کنند تا با کاهش تقاضا زمینه تخلف سودجویان در این ایام نیز از بین برود به این دلیل که مؤثرترین راهکار مقابله با آسیب‌های محیط زیستی فرهنگ‌سازی و همکاری اقشار مختلف جامعه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها