رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 341064

ناظران آگاه به یک پرسش

بله ؛ متاسفانه ترامپ ممکن است جنگ تصادفی راه بیندازد

ساعت 24- 14 ماه از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا سپری شده است و حالا درباره منش و روش کشورداری و رفتارهای او با دیگر کشورها به خوبی می توان داوری کرد. حالا می توان گفت راهبرد ترامپ استفاده از زور در مناسبات با سایر کشورهاست.

ترامپ
عقب نشینی حتی ظاهری رهبر جوان کره شمالی در برابر سرسختی ترامپ و اعلام آمادگی برای گفت و گو، راهبرد استفاده از زور را راهبردی کامیاب نشان داده و اورا در این مسیر و در مناسبات با دیگر کشورها و مناطق استوارتر خواهد کرد. اعتماد به نفس ترامپ در این راه بود که اورا متقاعد کرد حالا می تواند جنگ تجاری راه بیندازد و تجارت آزاد را دست کم در فولاد ازکاربیندازد . ترامپ باور دارد یا منافع فردی و جناحی و حزبی اش این را به او دیکته می کند که می توان با به کارگیری زور درمناسبات ،حتی ترفند فریب را کنار گذاشت . به همین دلیل است که ترامپ و حلقه نخست یاران پیدا و پنهانش آمادگی دارند در برابر ایران هیچ انعطافی نشان ندهند.

کارشناسان روابط بین الملل و ناظران آگاه دربرابر این پرسش که آیا ممکن است ترامپ حتی تا برپایی یک جنگ درابعاد کوچک یا کمی بزرگتر با ایران پیش برود جوابشان مثبت است. ناصر هادیان که در آمریکا زندگی و تحصیل کرده و ارتباط گسترده ای با نهادهای آکادمیک و پژوهشی جهان دارد نیز در برابر پرسش رونامه شرق که می پرسد: " با رصد رفتار ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی و تصمیم های او دریک سال سپری شده در مقام ریاست جمهوری در باره ایران ، فکر می کنید امکان سرزدن رفتار غیر مترقبه از او علیه ایران با وجود سد برجام وجود دارد یا خیر" می گوید :ترامپ اینطور می اندیشد که پیش بینی ناپذیر بودن در اساسش یک رخداد و مقوله مثبت است. او اما نمی داند این رفتار به ویژه در مقام یک کشور ابر قدرت در مجموع به منافع آمریکا در جهان آسیب می رساند. درباره سوال شما باید بگویم متاسفانه بله ؛ ممکن است یک محاسبه همراه با خطا یا یک برداشت نادرست آغازگر حادثه ای باشد و خدای ناکرده به درگیری مفصلی منجرشود. من پیش از اینکه ترامپ رییس جمهور شود هشدار داده بودم این سیاستمدار اگر به کاخ سفید برود برای پدیدار کردن جنگ های تصادفی مستعد و خطر ناک است تااینکه بخواهد جنگ های دیگر راه بیندازد.

اگر ترامپ بخواهد با ایران جنگ تصادفی راه بیندازد شاید در پشت سرش کسی صف نایستد . دریک جنگ احتمالی برنامه ریزی شده با ایران کشورهای دیگر به جز اسراییل و عربستان کشور دیگری با ترامپ همراهی نمی کند درحالی که جنگ تصادفی احتمالی با ایران داستان متفاوتی دارد.باید راههایی پیداکنیم تا بین ایران و آمریکا دراین دوران جنگ تصادفی پیش نیاید. هادیان می گوید برجام یک ضربه گیر است و رهبران آلمان ،فرانسه ، چین و روسیه با استناد به این قرارداد راه را برروی فتارهای ناشناس آمریکا تنگ کرده اند. اما ترامپ و دوستانش در کاخ سفید و بیرون از آن سازماندهی شرایط به زیان ایران را با جدیت دنبال می کنند. درحال حاضر اسراییل و طرفدارانش ، عربستان و لابی هایش ، نئوکان ها و برخی سازمانهای قدیمی درحال جنگ با ، ظرفیت های بالقوه ای هستند که علیه ایران فعالیت می کنند. این گروهها چگونه عمل می کنند؟ رهبری این گروهها می خواهند ایران درکانون توجه افکار عمومی جهان باشد و ایران را به سوی تنش در بالا ترین سطح بکشانند. چرا آنها همه نیروی خود را برای بی فایده کردن برجام اختصاص داده اند؟ چون برجام روند به گوشه رینگ بردن ایران را برهم زد. این تحلیلگر می گوید ، خوشبختانه ترامپ دردرون آمریکا گیر افتاده است . موضوع انتخابات وارتباط او و به ویژه ارتباط دامادش با روسها علاوه بر اینکه درداخل آمریکا جنجال ایجاد کرده است این پیام را به روس ها می دهد که نباید به ترامپ امیدوار باشند. اما ایران باید حواسش جمع باشد و تحرکات را گونه ای سامان دهد که اروپا ، چین وروسیه در این موضع قرار نگیرند که از ایران حمایت نکنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها