رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 351638

روحانی: اگر اهداف برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر/می گوییم اینترنت ما باید قوی باشد / مردم نگرانی درباره برجام نداشته باشند

ساعت24-رئیس جمهور هدف دولت از برجام را رفع ظلم هایی چون تحریم از سر کشور و مردم برشمرد و با بیان اینکه هدف اصلی دولتهای آمریکا محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران بوده است، تاکید کرد: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر؛ در غیر اینصورت تصمیم خود را خواهیم گرفت.

روحانی
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در آیین بهره برداری همزمان از طرح های اقتصای و زیر بنایی خراسان رضوی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در استان خراسان رضوی انجام شده است، گفت: در این خصوص باید از همه مسئولین، آستان قدس رضوی، نخبگان و مردم تقدیر کرد چراکه طرح هایی که امروز افتتاح شد، نمونه ای از تلاش هایی است که تا کنون انجام شده است.

وی افزود: اشتغال حدود ۱۲۴ هزار نفر در سال گذشته آمار خوبی است اما استان خراسان رضوی نباید بیکار داشته باشد؛ چراکه استانی است که ۳۰ میلیون مسافر در سال دارد. وقتی می گوییم گردشگری بهترین راه اشتغال است، بیکار نباید در این استان وجود داشته باشد. باید راه های برطرف کردن مشکل بیکاری را پیدا کنیم. بخش عظیمی از کسانی که با مشکل بیکاری مواجه هستند جوانان تحصیلکرده و بانوان ما هستند که به کار معمولی نه راضی هستند و نه اینکه با تخصص آنها سازگار است.

اهم اظهارات روحانی به شرح زیر است:

* می گوییم اینترنت ما باید قوی باشد و به همه روستاها برسد برای بحث اشتغال است، ما هم می دانیم در پیام رسان ها و فضای مجازی اشکالاتی وجود دارد و طبیعی است. آیا اگر یک نفر از پمپ بنزین، بنزین بگیرد و با آن جایی را آتش بزند، باید دستور دهیم تمام پمپ بنزین های کشور تعطیل شود؟

*آقای نوبخت، مسئول و نمایندگان مجلس هم ناظر بر اینکه تحول بزرگی در اشتغال استان خراسان ایجاد شود. استان خراسان رضوی با ۳۰ میلیون زائر نباید مشکل بیکاری داشته باشد. مسئله بافت های فرسوده در مشهد باید حل شود. دور حرم امام رضا (ع) باید نوسازی شود، مشهد شهری است که زائر داخلی و زائر خارجی از کشورهای مختلف به این شهر می آیند. مشهد پایتخت فرهنگی، معنوی و اخلاقی ایران است. باید تحول بزرگی در بافت های فرسوده مشهد ایجاد شود.

* برای افتتاح متروی مشهد چند دقیقه ای با شهردار مشهد و اعضای شورای شهر صحبت کردم. یکی از کارهای مهمی که دولت مصمم است امسال دنبال کند، نوسازی بافت های فرسوده است.

* هر کجا بافت فرسوده قرار دارد، اگر در کنارش زمین شهرداری است باید مجانی اختصاص دهد، اگر برای دولت است نیز باید مجانی اختصاص یابد، اگر برای آستان قدس است، من تقاضا می کنم که این کار را انجام دهند، زیرا امام رضا (ع) از این کار راضی است.

* ما دولت را مکلف می کنیم که خدمات شهری موردنیاز نوسازی بافت های فرسوده شامل آب، برق و گاز را به نوسازی بافت های فرسوده در تمام کشور اختصاص دهد. زمین مجانی، خدمات به عهده دولت، برخی خدمات به عهده شهرداری، توسعه گر باید وارد شده و سرمایه گذاری کند.

* برای نوسازی بافت فرسوده نیز نیاز به جواز نیست، جواز مجانی داده می شود. سرمایه گذار وام بگیرد. پس از ساخت بافت جدید، ۵۰ درصد ساختمان ها به مردمی اختصاص می یابد که در بافت فرسوده زندگی می کنند. آنها بافت فرسوده را به دولت می دهند و ما نیز خانه رایگان و نوساز به آنها اختصاص می دهیم. بدین وسیله شهرها احیا شده، راه ها برای سلامت مردم باز می شود. ۵۰ درصد ساختمان ها نیز به فرد سرمایه گذار اختصاص می یابد. برای اینکه توسعه گر بتواند سریعا خانه هایی را که ساخته بفروشد، ما به هر خانه اولی که از این خانه ها خریداری کنند وام ۶ درصدی می دهیم.

* باید در تمام شهرستان های ایران این کار آغاز شود، این طرح اشتغال ایجاد می کند. در ۴۰ شهرستان کشور این طرح در۲۲ بهمن کلنگ زنی شد. بخش صنعت ساختمان اشتغال عظیمی ایجاد می کند و مردم را از زلزله نجات می دهد. خداوند زیر یک بخش هایی از ایران عزیز ما ویبره گذاشته است و زلزله می آید. اصلاح بافت های فرسوده به ویژه در مشهد باید اصلاح شود، همه باید دست به دست هم دهند و کمک کنند.

*ما از ابتدای دولت یازدهم یکی از اهداف خود را برداشتن تحریم های ظالمانه قرار دادیم. بعضی ها می گویند چرا دولت یازدهم دائم به دنبال برجام است، دولت یازدهم به دنبال رفع ظلم است. اگر شما می گویید رفع ظلم از مردم خوب نیست، این سلیقه شماست. به نظر ما تحریم بالاترین فشار بر مردم بود. تحریم حتی در زمینه دارو، مسائل پزشکی مشکلات زیادی ایجاد کرد.

* وزیر کشاورزی در جلسه ای گفت شما نمی دانید با برجام چه خدمتی به سلامت محصولات کشاورزی کردید. سمومی که وارد کشور می شد دارای مشکلات فراوانی بود و بعضی اوقات این سموم غیرمجاز بود و تمام محصولات کشاورزی ما را دچار مشکل می کرد که برای سلامت مردم ضرر داشت. بعد از برجام ما بهترین سموم را از دنیا وارد می کنیم، بنابراین سلامت مردم تضمین شده است. بعضی ها می گویند برجام چه فایده ای داشت؟ برجام برای سلامتی مردم مفید بود، برجام یعنی داروهای نایاب به دست مردم برسد، برجام یعنی بهترین وسایل پزشکی در دسترس مردم قرار گیرد.

*تحریم ظالمانه و غلطی را دنیا به ما تحمیل کرده بود ما خواستیم این تحریم را از روی سر مردم برداریم. من گفته بودم که در ۱۰۰ روز اول یکسری کارهای مهم انجام خواهیم داد، بنابراین عده ای می گفتند که در ۱۰۰ روز اول رئیس جمهور چه کار کرد؛ در همان ۱۰۰ روز اول بود که اولین توافق برجام انجام شد. از آن توافق بود که پتروشیمی و ماشین سازی ها، فلزات گرانبهای ما آزاد شد، بنابراین در اولین قدم برای رفع ظلم در ماه های اولیه دولت یازدهم برداشته شد و تا توافق نهایی ادامه دادیم.

*با برجام می خواستیم به دنیا بگوییم القای نگرانی به شما راجع به ایران یک القای غلطی است. اینکه شما می گویید ایران خطرناک بوده و دنبال بمب هسته ای است، یک توطئه تبلیغاتی و دروغ است و واقعیت ندارد. ایران به دنبال بمب نیست، ما می خواستیم ایران هراسی را از بین ببریم.سوال می کنند که شما با دنیا توافق کردید، چقدر به این توافق اعتماد دارید، جنابعالی که با یک دوستتان شریک می شوید در یک مغازه و صنعت و یا با برادرتان که هم دین و هم فرهنگ شماست، چه قدر اعتماد دارید؟ شاید توافق کنید ۶ سال کار کنید اما بعد دعوایتان شود.

*وقتی دو جوان زندگیشان را آغاز می کنند آیا تا آخر ادامه می دهند یا بعضی وقت ها منجر به طلاق می شود؟ بنابراین هیچکس نباید ازدواج کند. می گویند شما چقدر به دنیا اعتماد دارید؟ هیچ وقت نمی توان گفت اعتماد صددرصد داریم، اعتماد نسبی است. کشور عراق همسایه ما بود اما صدام قرارداد امضا شده بین دو کشور را پاره کرد. آیا می توان اعتماد کرد؟ همه جا می توان اعتماد کرد به طور نسبی، همه جا نمی شود اعتماد کرد به طور صددرصد.

* در دنیای امروز بر اساس مبانی حرکت می کنیم. ما توافق نکردیم که اعتماد کنیم. ما توافق کردیم که سازمان ملل متحد آن را امضا کرد. به سازمان ملل به طور نسبی اعتماد کردیم. صبح تا شب شما سوار هواپیما می شوید بر مبنای توافق ایکائو، همه چیز این گونه است.ما در برجام به دنیا اعلام کردیم اگر نگرانی شما برای بمب هسته ای است ما این نگرانی را رفع می کنیم. اگرچه این نگرانی ها واقعی نیست و خیال و توهم است. آنها نیز قرار شد که در برجام تحریم های ظالمانه را بردارند.

* امروز ما به دنیا اعلام می کنیم اگر نگرانی شما بمب هسته ای است ما این اعتماد را در برجام به طور کامل برای شما به وجود آوردیم. اما اگر نگرانی دیگری دارید خطاب من به آمریکاست چون ما با شش کشور دیگر مشکلی نداریم و در تماس های تلفنی با چین و روسیه و اروپا همواره بر حفظ برجام تاکید شده است.

* آمریکایی ها اهداف چند پله ای داشتند و در اولین هدف به دنبال کاهش قدرت ایران بودند و این مساله جدید نیست، آنها بعد از پیروزی انقلاب همواره به دنبال کاهش قدرت ایران بودند و این اهداف را چه در برجام بمانند یا نمانند امروز نیز دنبال می کنند. مساله دیگری که آمریکایی ها به دنبال آن هستند عدم نفوذ ایران در منطقه است و نمی خواهند که ما استقلال داشته باشیم.

* آمریکایی ها نمی خواهند کشوری وجود داشته باشد که به غرب و شرق وابسته نباشد، آنها در زمان رژیم سابق در ایران همه کاره بودند و در همه امور از اقتصاد و سیاست و امور امنیتی و مجلس دخالت می کردند و حتی نخست وزیرها با اجازه آنها و تایید آنها روی کار می آمدند. آنها در ارتش و همه نهادها و دستگاه ها حضور داشتند و ساواک را خود آنها به وجود آورده بودند. اما امروز می بینند کاره ای نیستند و این مساله برای آنها بسیار سخت است. ملت ایران مقابل اهداف آمریکا با تمام توان ایستاده؛ بنابراین اگر هدف آمریکا این است که ایران استقلال نداشته و تابع آنها باشد و کشور ما قدرتمند نباشد مطمئن باشند ملت ما مقابل آنها می‌ایستد.

* اگر هدف آمریکا این است که کشور ما استقلال و نفوذ در منطقه نداشته و تابع آنها باشد و از قدرت خود دست بکشد مردم ما همانند 40 سال گذشته در برابر آنها ایستادگی می‌کند اما اگر هدف آنها این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، باید بدانند که ایران براساس دین و احکام اسلام و فتوای بزرگان خود، هرگز آن را دنبال نمی‌کند.

* اگر امروز آمریکایی‌ها برخلاف تعهد خود گامی بردارند، افکار عمومی و دولت‌های جهان به جز چند کشور، ایران را مقصر ندانسته و همه آمریکا را ناقض عهد می‌دانند. همچنین اگر امروز آمریکا گامی بردارد، این تنها اقدام آمریکا بشمار می‌رود و حرکتی نیست که شورای امنیت بخواهد مانند گذشته پشتیبان آن باشد. افکار عمومی ملت ایران هم همواره می‌داند که آمریکا علیه ما ظالمانه عمل می‌کند، اما امروز بهتر مشخص است که ما به توافق خود عمل کرده‌ایم و به آن پایبند هستیم.

* شاید مردم نسبت به اینکه آمریکا در هفته‌های آینده در برابر برجام چه می‌کند، نگرانی داشته باشند، مردم باید مطمئن باشند که ما تصمیمات لازم را برای صورت‌های مختلف برخورد آمریکا در نظر داریم و آمریکایی‌ها در این مسأله دچار خسران جدی و ضرر خواهند شد. در این راستا یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر آمریکا تأمین می‌شود و یا اگر ببینیم آنچه مورد نظر ما در برجام است، تأمین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت.

* به خوبی می‌توانیم از این معضل کوتاه مدت عبور کنیم، این مسأله و معضل هرگز نمی‌تواند بلندمدت باشد و اگر آمریکا خطایی کند، بعدها پشیمان شده و متوجه می‌شود که اشتباهی استراتژیک انجام داده است. مردم باید به زندگی و اقتصاد خود مطمئن باشند، برنامه ارزی دولت در راستای آمادگی برای مقابله با اینگونه اقدامات، بوده است.

* زمانی ارز به هر مقدار و برای هر کاری از قبیل مسافرت و خرید خانه در کشورهای دیگر وجود داشت، امروز زمانی است که دولت خود را در برابر تعهدش نسبت به مردم برای واردات سرمایه‌گذاری، اعزام بیماران و دانشجویان به خارج و دیگر امور مورد نیاز مردم، مسئول می‌داند و در برابر تأمین ارز برای اموراتی نظیر خرید خانه در دیگر کشورها، مسئول نیست و در این راستا ما تلاش می‌کنیم تا نیازهای واقعی مردم را به خوبی تأمین و تضمین کنیم.

*خروج نابجا، قاچاق و سوداگری با ارز مغایر با حمایت از کالای ایرانی است. در 4 سال گذشته نوسان قابل توجهی در بازار ارز وجود نداشت، اما لازم بود که در این مقطع ارز را کنترل کنیم و امروز در شرایطی هستیم که چارچوب بوجود آمده برای ارز، منطقی است. البته باید این طرح تکمیل شود و سایر نیازمندی‌های مردم در آن لحاظ گردد. مسیر کشور در جهت توسعه و پیشرفت خواهد بود، ما در این راه موفق خواهیم بود و هیچ نگرانی نسبت به تصمیمات نابجا و اقدامات ناصحیح دیگران نداریم.

۳۰طرح و پروژه زیربنایی و توسعه ای با اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان در استان خراسان رضوی افتتاح شد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان و افتتاح پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی استان خراسان رضوی، ۳۰ طرح و پروژه را در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان، عمران و شهرسازی، گردشگری و خدماتی به طور همزمان در شهرستان‌های مختلف استان افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی تعدادی از این پروژه‌ها را صادر کرد.

در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های صنعتی و زیربنایی که روز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، وزرا و مسئولین مربوطه از محل پروژه‌ها، گزارشی را ارایه کردند و سپس رئیس جمهور دستور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها را صادر کرد.

بهره‌برداری از ۷ طرح عمران شهری شهرداری‌های سطح استان، بهره‌برداری از ۱۳۰ طرح عمران شهری در مشهد، افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، گازرسانی به ۱۶۱ روستا، آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به روستاهای واجد شرایط، افتتاح طرح روشنایی محور کلات و تونل‌های گوجگی و کلات، طرح آسفالت ۶ راه روستایی، افتتاح قطعه یک باند دوم محور تایباد- تربت جام و باند دوم خواف-سلامی، افتتاح پل مرزی سرخس(تجن)، افتتاح ۵ طرح هادی روستایی و آسفالت ۵۵ روستا، افتتاح طرح بهسازی و احداث ۸۰۰۰ واحد مسکونی، افتتاح اقامتگاههای بوم گردی باغ دشت و بهرآباد، افتتاح طرح بازسازی هتل پارک حیات، افتتاح طرح توسعه هتل ساکن، بهره‌برداری از فاز اول سایت موزه شهر تاریخی سنگ بست فریمان، افتتاح هتل رفاه، افتتاح کارخانه تولیدی شیشه فلوت کاویان، افتتاح پروژه سیمان غرب آسیا، افتتاح طرح آجر برگل سفالین طلایی، افتتاح طرح شاه‌چراغ پارسیان آرادر، افتتاح ۱۹ طرح آبیاری تحت فشار به مساحت ۶۴۰۰ هکتار، افتتاح کشتارگاه صنعتی دام، افتتاح طرح گلخانه کارخانه سیمان زاوه به روش C.H.P، افتتاح ۵۴ طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به مساحت ۲۲ هکتار، افتتاح ۱۷ طرح در زیربخش های دام و طیور، صنایع تبدیلی و باغبانی، افتتاح ۳۰ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری به مساحت ۱۰ هزار هکتار، افتتاح طرح زنجیره تولید و فرآورده‌های سیب زمینی از جمله این طرح‌ها و پروژه‌ها بودند.

این طرح ها و پروژه ها با اعتباری بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی بیش از ۳ هزار نفر با دستور رئیس جمهور افتتاح شدند.

در جریان سفر رئیس جمهور و کاروان تدبیر و امید به استان خراسان رضوی از مجموع ۶۴۰ طرح و پروژه قابل افتتاح و شروع عملیات اجرایی دستگاه‌های اجرایی استان، ۳۰ عنوان پروژه در ۶ دستگاه اجرایی بصورت ویدئو کنفرانس در این جلسه به بهره برداری رسید.

در این مراسم سه تفاهم‌نامه‌ توانمندسازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) با هدف ۱۵ هزار اشتغالزایی از محل منابع تسهیلات روستایی و عشایری و ارائه صد میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بانکی، تامین تسهیلات بانکی ۵۰ طرح ایجادی و توسعه‌ای توسط بانک ملی و تامین مالی تسهیلات ۸ پروژه مهم استان خراسان رضوی توسط بانک پارسیان در حضور رئیس جمهور به امضاء رسید.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها