رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354323

ایران و روسیه کمیسیون اقتصادی پارلمانی تشکیل می دهند

ساعت24- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به روسیه پیشنهاد شده است که هم راستا با دولت های دو کشور، مجالس نیز کمیسیون همکاری اقتصادی تشکیل دهند.

ایران و روسیه
style="text-align:justify">«محمد رضا پور ابراهیمی» با بیان اینکه زمینه گسترده ای برای همکاری های پارلمانی وجود دارد، بیان کرد: در دیدار نوروز امسال (فروردین ) ویاچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ همینک پیشنهاد داده ایم که کمیسیون مشترک اقتصادی در پارلمان دو کشور تاسیس شود.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه این پیشنهاد از طرف لاریجانی مطرح شده است، اظهار کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی مجالس دو کشور می تواند در کنار کمیسیون امنیت ملی و حوزه های دیگر تکمیل کننده همکاری های پارلمانی ایران و روسیه باشد.
وی ادامه داد: این پیشنهاد را در دیدار با رئیس کمیسیون اقتصادی دومای روسیه و رئیس کمیسیون اقتصادی شورای فدراسیون مطرح کردیم، روس ها هم مانند ایرانی ها تحریم های آمریکا را تجربه می کنند و ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی به نفع دو کشور است.

** ارز دیجیتالی فرصتی برای دور زدن تحریم هاست
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت که ایران و روسیه ارز دیجیتالی را برای دور زدن تحریم ها عملیاتی می کنند.
وی که هدف از سفر خود به روسیه را تشریح می کرد، افزود: سفر هیات پارلمانی و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مسکو به منظور افزایش همکاری های اقتصادی دو کشور برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت های اقتصادی گسترده ای بین ایران و روسیه وجود دارد، یادآور شد: تهران و مسکو همکاری های خوبی در مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و سوریه دارند.

**همکاری های اقتصادی نسبت به سایر بخش ها پیشرفت نکرده است
پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: بنظر می رسد رویکرد همکاری های نظامی و سیاسی ایران و روسیه در منطقه با سطح همکاری های اقتصادی همخوانی ندارد و این عرصه عقب تر از دیگرحوزه ها است.
وی افزود: از طرف دیگر شاهد خروج آمریکا از برجام هستیم که شرایط جدیدی بوجود آورده است؛ البته واشنگتن به صورت محتوایی از برجام خارج شده بود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از این منظر توسعه همکاری های اقتصادی بین ایران و روسیه اهمیت می یابد.
پور ابراهیمی با اشاره به دیدارهای خود با مقام های روس خاطرنشان شد: در چند روز اخیر در روسیه مجموعه ای از ظرفیت ها را فراهم کردیم و با کمیسیون اقتصادی دوما برای ارتقاء سطح فعالیت های اقتصادی هماهنگی به عمل آمد و در دیداری که با رئیس دوما داشتیم قرار شد که برای موضوع استفاده از ارز دیجیتالی ظرفیت قانونی در کشور را افزایش دهیم.
وی افزود: از کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس کمیته بانکی و از طرف روسی هم یک تن به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی تعیین شدند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: قرار است که ارز دیجیتالی را برای دور زدن تحریم ها عملیاتی کنیم که برای خروج از سیطره دلار آمریکا بسیار مهم است، پلتفرم پیمان پولی را از ارز دیجیتالی شروع می کنیم و می خواهیم در جهان، در این زمینه برترین باشیم.

** لاریجانی در آینده نزدیک به مسکو سفر می کند
پور ابراهیمی با بیان اینکه سال 97 برای گسترش همکاری های اقتصادی ایران و روسیه مهم است، تصریح کرد: به زودی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به دعوت ویاچسلاو والودین همتای روسی به روسیه سفر می کند.
وی افزود: امضای قرارداد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا رویداد مثبت دیگری است که با ورود ایران به بازار کشورهای این مجموعه زمینه تجارت با آنها فراهم خواهد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به واسطه برداشتن تعرفه ها در روابط تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تحرک خاصی در تجارت کشور بوجود می آید.
وی همچنین به شرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در خرداد ماه به عنوان رویداد مهم و مثبت دیگری اشاره کرد و افزود: ایران می تواند نقش خود را در سازمان شانگ های چند برابر افزایش دهد.
پورابراهیمی ادامه داد: ایران با تدابیر خود به آمریکا نشان می دهد به مردم اتکا دارد و از ظرفیت های اقتصادی به نحو مطلوب استفاده خواهد کرد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها