رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354383

احتمال خاموشی برق در تابستان قوت گرفت/27 استان در تنش آبی به سر می برند

ساعت24- یک مقام مسئول گفت:با کاهش بارش و ظرفیت سدها احتمال خاموشی در زمان پیک مصرف تابستان افزایش یافته است.

مصرف برق
فراز رابعی مدیرکل دفترمطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب تهران در این گفت و گو ،با اشاره به خشکسالی در کشور طی ده ساله گذشته، اظهار کرد: به دلیل کمبود بارش طی سالیان متوالی و افزایش تعداد سالهای خشکسالی با کاهش شدید منابع آبی در کشور مواجه هستیم.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارش در سال آبی ۹۷-۹۶ ابراز کرد:تا به امروز میزان بارش به حدود ۱۳۰ میلی متر رسیده است که در مقایسه با میانگین بارش در سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی را به همراه داشته است.

مدیرکل دفترمطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب تهران با اشاره به بهره برداری بی رویه از سفره های زیر زمینی تصریح کرد:با کاهش منابع آبی ،فشار مضاعفی به سفره های زیرزمینی برای تامین آب و برداشت بی رویه بدون در نظر گرفتن تغذیه سفرهای زیر زمینی آغاز شد.

وی ادامه داد: برداشت بیش از ظرفیت آب ،از سفره‌های زیر زمینی علاوه بر کاهش منابع آن باعث فرونشست زمین می‌شود، پدیده‌ای غیر قابل بازگشت که خسارات فراوانی را برای محیط زیست به همراه دارد.

به گفته وی؛ کاهش ۷ میلیارد متر مکعبی از ذخائر سدها در کشور رقم چشمگیری است که نشان از شرایط سخت در تابستان پیش رو دارد.

رابعی با اشاره به الگوسازی در مصرف آب تاکید کرد:با توجه به کمبود منابع آبی در کشور، باید با تمرکز بر مدیریت مصرف و اولویت بندی مصارف استفاده بهینه‌ای از منابع صورت گیرد.

وی با اشاره به نقش مردم برای عبور از خشکسالی تاکید کرد:تجربه تاریخی کشور در مواقع بحرانی نشان می‌دهد با مشارکت مردم بسیاری از بحران‌ها را پشت سرگذاشتیم و بحران خشکسالی نیز آزمونی است که می‌توان با همدلی و مشارکت مردم آن را مدیریت کرد.

مدیرکل دفترمطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب تهران با بیان اینکه کشاورزی مصرف کننده عمده منابع آبی در کشور است، ابراز کرد:اولویت بندی منابع آب در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی منابع آب کشور ضروری است و دستورالعمل‌هایی برای ممنوعیت کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی صورت گرفته است.

به گفته وی؛ محدودیت‌های کشاورزی با رعایت کشت‌های استراتژیک و کشت‌های چندساله صورت می‌گیرد.

رابعی با اشاره به کاهش تولید برقابی در کشور بیان کرد: با کاهش بارش در حوزه کارون و کاهش ظرفیت سدهای آبی، میزان تولید برقابی نیز کاهش محسوسی داشته است که این می‌تواند احتمال خاموشی در زمان پیک مصرف را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه وزرات نیرو خود را برای مدیریت خشکسالی آماده کرده است، تاکید کرد:با توجه به کاهش بارش در سال آبی ۹۷-۹۶ وزرات نیرو از دی ماه سال گذشته هشدارهایی برای مدیریت و بهینه سازی الگوی مصرف داده است بطوریکه با تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی اقداماتی برای هماهنگی میان سایر وزرات خانه‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل دفترمطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب تهران با اشاره به استان‌هایی که درگیر تنش آبی هستند، تصریح کرد:۲۷ استان با کم آبی روبه رو هستند و ۸ استان نیز با کاهش بارش بیش از ۵۰ درصدی در شرایط بحرانی قرار گرفته اند.

رابعی در پایان با بیان اینکه کارگروه سازگاری با کم آبی نیاز به منابع مالی برای اجرای برنامه‌های خود دارد، گفت:جلسات کارگروه مقابله با کم آبی در همه استان‌ها برگزار می‌شود و برنامه‌هایی متناسب با این استان‌ها تهیه شده است که اجرای آن نیاز به تامین منابع مالی دارد.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها