رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 355683

نامه سرگشاده به موگرینی برای التزام به حفظ برجام

ساعت 24- «حسین موسویان» دیپلمات و مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین ایران روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود متن نامه ای سرگشاده به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و التزام اروپا به حفظ توافق هسته ای را منتشر کرد.

موگرینی
style="text-align:justify">در متن این نامه آمده است: ما، امضاکنندگان این نامه، از سخنرانی شما در تاریخ 18 اردیبهشت 1397 درباره عزم اتحادیه اروپا در پایبندی راسخ به تعهدات خود مطابق با توافق تاریخی مابین ایران و گروه 1+5، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سپاسگزاریم. در مقابل سیاستمدارانی که مکررا با تحقیر و نکوهش از آن پیمان سخن گفته‌اند، شما «زبان جهانی» احترام و گفت و گو را برگزیده‌اید. شما اعلام کرده‌اید «این توافق به تک تک ما تعلق دارد» و ما را بر آن داشته‌اید تا «اجازه ندهیم هیچ کس این توافق را از بین ببرد». اما با وجود چنین سخنان امیدوارکننده‌ای، بعد از اعلام خروج دولت ترامپ از برجام و تحمیل دوباره تحریم‌ها بر ایران، نجات این توافق تضمین شده نیست.

اکثریت ایرانیان از این توافق دشوار دیپلماتیک، همدلانه پشتیبانی کرده‌اند. مردم ایران دو بار رئیس جمهوری متعهد به شروع گفت و گوی سازنده با جهان را برگزیده‌اند. همچنین با شکیبایی، مذاکرات طولانی را با وجود تأثیر مخرب تحریم‌ها بر زندگی روزمره‌شان تحمل کرده‌ و پس از انعقاد برجام نیز با جشن و پایکوبی خیابانی در شهرهای ایران و گردهمایی در بیش از صد شهر جهان، حمایت خود را از این توافق نشان داده‌اند.
این نامه افزود: شما در بیانیه خود اعلام کردید «اتحادیه اروپا به ادامه اجرای مؤثر توافق هسته‌ای متعهد باقی می‌ماند». ما صمیمانه از این تعهد استقبال می‌کنیم، اما چنان که بی‌شک آگاه هستید، با وجود تحریم‌های ایالات متحده، توانمندی اروپا در اجرای تعهدات بین المللی‌ خود جهت تضمین بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی و سیاسی وعده شده در متن و روح برجام، لازم و حیاتی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی و احترام ایران به تعهدات خود بر طبق این توافق را تائید کرده و لازم است به این پیمان‌داری، پاسخی شایسته داده شود.
در زمانه‌ای که جهان با بی‌ثباتی و شکنندگی فزاینده «عصر افراط ها» روبه روست، نباید یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماتیک قرن بیست و یکم با بی‌توجهی به هدر رود. بنا بر تخمین شما، دستیابی به این توافق دوازده سال به طول انجامید. چنانچه اروپا با همکاری شرکای روس و چینی خود نتواند برجام را نجات دهد، امکان بی‌ثباتی بیشتر در منطقه و حتی جنگ بشدت افزایش خواهد یافت.
در حالی که برجام نشان داد که دیپلماسی امکان‌پذیر است، نباید با وقایع اخیر و سرپیچی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق، این پیام به جهان فرستاده شود که عمر صلح، ناگزیر گذرا و کوتاه است. برای هر یک از ما که به ترویج صلح از طریق گفت و گوی مستدل و درک متقابل پایبندیم، حفظ تمامیت برجام و ماندگاری آن اهمیتی بسزا دارد. اعتماد به اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل و جامعه گسترده‌تر جهانی و همچنین اعتبار آنها برای مقابله با چالش های عظیم سال های پیش رو در معرض خطر قرار گرفته است.
این نامه در پایان یادآورشد:مردم ایران از صلح و دیپلماسی حمایت کرده‌اند. اکنون وظیفه جامعه جهانی است تا نشان دهد تصمیمی درست اتخاذ شده است و تعهدهای پذیرفته شده به نحو مؤثر اجرا خواهد شد. شکست گزینه نیست! راه حل جایگزین به وضوح پرهزینه خواهد بود، نه تنها برای نسل کنونی، بلکه برای آیندگان.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها