رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356376

ایران چطور میتواند تاثیر تحریم‌ها را خنثی کند؟/آتلانتیک: تهران همیشه راهی برای دور زدن تحریم‌ها و رسیدن به اهداف اقتصادی دارد/آمریکا اکنون دشمنی علیه ایران است که تنها مانده

ساعت24-میزان توانایی ایران در مقاومت مقابل تحریم‌ها، توانایی جهان برای نادیده گرفتن تحریم‌های امریکا و توانایی واشنگتن برای اجرای آن در ماه آینده، محاسبات رهبران بین المللی را شکل خوهند داد. ایران با فشار اقتصادی تحریمی بیگانه نیست. ایران تقریبا چهار دهه تحریم را تحمل کرده و همچنین تحریم‎های خشن سازمان ملل بر برنامه هسته‌ای‎اش که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی وضع شده بودند. ایران در طول این سال‌ها آموخته که چگونه تحریم‌ها را دور بزند و کماکان نفت خود را بفروشد. /آمریکا اکنون دشمنی علیه ایران است که تنها مانده است. اگر پیش از این متحدانی را علیه ایران در کنار خود داشت اکنون ندارد.

خبر6
واقعیت آن است که تهران همیشه راهی برای دور زدن تحریم‌ها و رسیدن به اهداف اقتصادی خود دارد. پرسش اصلی این است اکنون این راه چه و چگونه خواهد بود؟

نشریه «آتلانتیک» با اشاره به مسیرهایی که ایران می‌تواند از طریق آن تحریم‌های امریکا را دور بزند، می‌نویسد: بر روی کاغذ نام ۱۶ شرکت ثبت شده در طبقه پانزده برجی در هنگ کنگ وجود دارد که مدت‌ها غیرقابل تشخیص از دیده هزاران نفر بوده‌اند. با این حال، وزارت خزانه داری امریکا می‌گوید تمام این شرکت‌ها با نام‌هایی چون True Honor Holding و Alpha Effort Limited شرکت‌های پیشرو برای کمک‌رسانی به تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‎های تازه بوده‌اند؛ تحریم هایی که از سال ۲۰۱۱ میلادی شدت گرفته بودند.

در روز ۸ مه ترامپ اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می شود. این تصمیم سبب شد تا تهران برای مقابله با تحریم ها اقدام کند. روز دوشنبه پمپئو وزیر خارجه امریکا وعده داد که واشنگتن بی‎سابقه‎ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال می‌کند. ترامپ می تواند متحدان امریکا را مجبور به محدود کردن تجارت با ایران کند. تندروها در واشنگتن و تهران بیشترین تلاش را می کنند تا امکان هرگونه مصالحه‌ای را از بین ببرند.

میزان توانایی ایران در مقاومت مقابل تحریم‌ها، توانایی جهان برای نادیده گرفتن تحریم‌های امریکا و توانایی واشنگتن برای اجرای آن در ماه آینده، محاسبات رهبران بین المللی را شکل خوهند داد. ایران با فشار اقتصادی تحریمی بیگانه نیست. ایران تقریبا چهار دهه تحریم را تحمل کرده و همچنین تحریم‎های خشن سازمان ملل بر برنامه هسته‌ای‎اش که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی وضع شده بودند. ایران در طول این سال‌ها آموخته که چگونه تحریم‌ها را دور بزند و کماکان نفت خود را بفروشد. «فرهاد علوی» وکیل در امور حقوقی مرتبط با تحریم ها می گوید پانزده سال پیش برخی از افراد در بندر جبل علی دبی شرکتی را تاسیس کردند و هر آنچه که می‌خواستند واردات به ایران را انجام می‌دادند و کسی نمی‌فهمید. البته اکنون سیستم‌های شناسایی این مسیرهای دور زدن تقویت شده و پیشرفت کرده‌اند».

این نشریه در ادامه می نویسد: «علیرغم آن که واشنگتن بر سیستم مالی جهانی تسلط دارد و توانایی تنظیم معاملات را دارد اما معامله گران ایرانی موفق به انجام معاملات کوچک مانند خرید محصولات غذایی از کشور همسایه ترکیه می شوند. با این حال، شرکت های بزرگ برای فروش محصولات صنعتی تخصصی اروپایی مانند ماشین آلات تولید خودرو یا مواد تشکل‌دهنده برای تولیدات دارویی به ایران با مشکل مواجه هستند. از سوی دیگر، بانک‌های جهانی که بسیاری از آنها متصل به سیستم سوئیفت هستند نیز تمایلی به تامین مالی یا ارائه اعتبارنامه برای ارتباط با ایران ندارند.

برای مقابله با محدودیت‌های بانکی وضع شده از سوی امریکا، در گذشته ایران سعی در انجام معاملات با طلا و ارزهای دیگر غیر از دلار داشت که به شرکت‌های خارجی اجازه پرداخت پول خرید نفت از ایران به جای دلار با ارزهای دیگر را می داد. هند و چین در مبادلات خود با ایران از ارزهای بومی خود استفاده می کنند و ترکیه نیز در تجارت با ایران از لیر. مشکل کنونی برای ایران آن است که شرکت های خارجی به ندرت می خواهند به ریال با ایران معامله کنند چرا که ارزش آن واحد ارزی در حال کاهش است. علاوه بر آن امریکا می تواند دسترسی به ارزهای دیگر و یا معاملات طلا را نیز محدود کند و تلاش کند تا شبکه تجاری ایران با روسیه و ترکیه را متوقف کند. «مهمت کوچ» تحلیلگر در موسسه مطالعات ایران در آنکارا می گوید که بدان خاطر که ایران با بانک مرکزی امریکا مشکل دارد به طور جداگانه با روسیه و ترکیه مذاکره می کند. با این حال، شرایط جدید وضع شده از سوی ترامپ سبب می شود تا ایران نتواند با دلار و یا ریال معامله کند.

این نشریه می نویسد ایران در گذشته از طریق شبکه جابجایی شرکت‌ها در چین، دبی، عراق و لیختن اشتاین استفاده می کرد تا به تجارت خود در دوره های تحریم نیز ادامه دهد. به طور معمول این شرکت ها با نام های خارجی و با مالکیت افراد خارجی بودند. در این میان، اکنون ترکیه نقش مهمی ایفا می کند.‌ آن کشور عضو ناتو، در زمینه انرژی به نفت و گاز ایران متکی است اما واقعیت آن است که بخش بانکی ترکیه نمی تواند ارتباط با بخش مالی امریکا را نادیده گیرد. «گونول تول» تحلیلگر انستیتو خاورمیانه می گوید امریکا می تواند تصمیم بگیرد «هالک بانک» (که در مبادلات طلا با ایران نقش داشته است و تحریم‌های امریکا علیه ایران را نقض کرده است) را از سیستم مالی امریکا محروم کند. این مشکل بزرگی برای اقتصاد ترکیه خواهد بود».

نشریه «آتلانتیک» اما می نویسد سمپاشی های ترامپ به نفع ایران است چرا که سبب می شود تا برخی از شرکت های اروپایی تهدیدات دولت امریکا را درباره تجارت با ایران نادیده گیرند. «ادوارد کارلسون» وکیل در امور دریایی در نیویورک می گوید: «آمریکا اکنون دشمنی علیه ایران است که تنها مانده است. اگر پیش از این متحدانی را علیه ایران در کنار خود داشت اکنون ندارد».

این نشریه می افزاید: «اکنون چین و روسیه ظاهرا آمادگی امریکا را علیه ایران تا جایی که امکان دارند از خود نشان داده‌اند. بانک Kunlin در منطقه نیمه دولتی چین در «سین کیانگ» یک ابزار مالی موثر است که ایران برای مقابله با تحریم ها از آن استفاده می کند. ایران خرید کالاهای زیادی را با استفاده از این بانک انجام می دهد. این بانک قبلا مورد مجازات تحریمی امریکا قرار گرفته و از سیستم مالی آن کشور خارج شده است و کمتر به تحریم‌های امریکا توجه می کند و کمتر در معرض خطر است».

این نشریه در پایان نوشته است: در حالی که چندین کشور مخالف برنامه هسته ای ایران از جمله امارات ممکن است با محدودیت امریکا علیه شبکه‌های مالی ایران موافقت کنند، احتمالا سایر کشورها خواستار کسب امتیاز بیشتر از امریکا برای پیروی از نظر ترامپ در مورد ایران خواهند بود. برای مثال، چین ممکن است خواستار برداشته شدن محدودیت‌های تجاری امریکا در قبال کالاهایش شود. روسیه ممکن است بر امریکا برای کاستن از شدت تحریم ها علیه آن کشور فشار آورد؛ آن هم به دلیل مداخلات مسکو در اوکراین. ترکیه ممکن است بار دیگر با فشار بیشتری خواستار استرداد گولن رهبر معنوی ترک که اکنون در پنسیلوانیا است از دولت امریکا شود. همچنین، ممکن است ترکیه بار دیگر خواستار لغو حمایت امریکا از شبه نظامیان کرد در سوریه شود که از دید آنکارا تهدیدی علیه امنیت ملی آن کشور هستند. ایران همچنین می‌تواند به عراق، لبنان، افغانستان و سوریه به عنوان متحدان محلی خود نزدیکتر شود.

افتاب

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها