رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 360340

ماجرای لغو سوال از رئیس‌جمهور/ از حضور استانداران درب منازل نمایندگان تا تماس 5 وزیر با وکلای مردم!

ساعت24-طرح سوال از رئیس‌جمهور در پس موجی از ابهامات با عقب‌نشینی زنجیره‌ای چندین نفر از نمایندگان مجلس و با پس گرفتن امضای خود برگشت خورد که در پی آن عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پشت پرده این اتفاق سخن می‌گوید.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری
هفته پیش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند طرح سوال از رئیس‌جمهور بعد از حدود یک سال از زمان به جریان افتادن آن، ظرف چند روز آینده اعلام وصول خواهد شد ولی این بار با عقب‌نشینی زنجیره‌ای چندین تن از نمایندگان مجلس از امضای خود پس از اینکه این طرح را امضا کرده‌بودند، برای چهارمین بار درخواست از حد نصاب افتاد و اعلام وصول نشد.

خبرهای متعددی که در این مدت مبنی بر تشکیل جلسات متعدد نمایندگان با اعضای هیئت رئیسه مجلس، تحصن اعتراض‌آمیز برخی از نمایندگان مجلس از جمله ذوالنور نماینده قم، پژمان‌فر نماینده مشهد و کلات، قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه، آزادیخواه نماینده مردم ملایر، و نقوی حسینی نماینده مردم ورامین نسبت به لغو سوال از رئیس‌جمهور در مجلس و ... منتشر می‌شود حکایت از پیگیری جدی این طرح توسط برخی نمایندگان با وجود همه فشارها دارد تا بلکه بتوانند آن را به مقصد مطلوب برسانند.

حجت‌الاسلام مجتبی‌ ذوالنور نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به پیگیری طرح سوال از رئیس‌جمهور توسط چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح سوال از رئیس جمهور پیرامون "موسسات مالی و اعتباری، قاچاق، رکود، بقای تحریم‌ها پس از برجام، اشتغال و بیکاری و افزایش غیر متعارف قیمت ارز" بوده است که با فشارهای گسترده و متعددی که از سوی مجموعه ریاست جمهوری به برخی از نمایندگان مجلس وارد آمده است برخی نمایندگان امضای خود را در این زمینه پس گرفتند و در حال حاضر تعداد امضاهای این طرح از حد نصاب افتاده است.

وی با بیان اینکه سوال پرسیدن از رئیس‌جمهور پیرامون وظایفی که برعهده دارد حق هر نماینده مجلس است عنوان کرد: طرح سوال از رئیس‌جمهور با فشارهای مجموعه ریاست جمهوری تا کنون چهار مرتبه از حد نصاب افتاده است؛ تا زمانیکه موارد مورد سوال از رئیس جمهور حل نشده است یا پاسخ قانع ‌کننده درباره آن‌ها به نمایندگان ارائه نشده است هر چند بار لازم باشد می‌توان برای سوال از وی اقدام کرد و این مسئله خلاف آئین‌نامه داخلی و قوانین مجلس نیست.

*6 میلیون نفر در کشور درگیر مشکلات موسسات مالی هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی می‌گویند مشکل موسسات مالی چه ربطی به رئیس‌جمهور دارد؟ بر این اساس که رئیس‌کل بانک مرکزی توسط رئیس جمهور منصوب و با حکم او به کار گمارده می‌شود و نمایندگان مجلس در نصب وی دخالتی ندارند و زیرمجموعه وزارت دیگری هم نیست رئیس‌جمهور باید بابت عملکرد او پاسخگو باشد.

ذورالنور با بیان اینکه نوبخت به تازگی در مصاحبه خود گفته است «هر برگی که از درخت بیفتد که نباید از رئیس جمهور سوال کرد» افزود: سوال ما از رئیس جمهور این است 6 میلیون نفر که بعضی از آن‌ها زندگی‌هایشان به دلیل مشکلات موسسات مالی از هم متلاشی شده و به خاک سیاه نشسته‌اند، بعضی‌ها همسرشان از آن‌ها جدا شده، بعضی‌ها قبلا عزیز بوده‌اند و اکنون ذلیل شده‌اند، بعضی‌ها دق کرده‌اند و عمرشان از دست رفته است، این‌ها افتادن برگی از درخت است؟

وی بیان کرد: در پاسخ به برخی از آقایان که می‌گویند چرا برخی‌ از سوال‌هایی که قبلا از رئیس‌جمهور پرسیده شده است را دوباره تکرار می‌کنید باید گفت که نمایندگان مجلس وکلای مردم هستند و تا پاسخی به مشکلات مردم داده نشود و مشکلات آنان رفع نشود سوال از رئیس‌جمهور ادامه خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین حمایتی مجلس از رئیس‌جمهور در مواقعی که مورد سوال واقع می‌شود تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند اگر رئیس جمهور به مجلس بیاید چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟! قوانین آئین‌نامه مجلس به نفع رئیس‌جمهور است، نمایندگان نیم ساعت برای سوال از رئیس‌جمهور فرصت دارند ولی رئیس‌جمهور یک ساعت برای پاسخ دادن، توضیح دادن و رفع ابهام کردن وقت دارد.

*آقای رئیس‌جمهور! دانستن حق مردم است

ذوالنور ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا رئیس‌جمهور هر ماه یا هر دو هفته یکبار مرتب به پارلمان رفت و آمد می‌کند و پاسخ نمایندگان را می‌دهد، چه مانعی وجود دارد که دولتی که داعیه پاسخگویی به مردم و شفافیت با آنان را دارد از پاسخگویی به مردم عقب‌نشینی می‌کند؟! رئیس‌جمهور که در قضیه تلگرام گفت «برخی از اطلاع داشتن مردم ناراحتند» حالا بیاید و مردم را درباره اقداماتی که برای رفع مشکلاتشان کرده‌است مطلع کند. آن موضع‌گیری‌ها و شعارهای دولت با این عملکرد همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اقدام تعدادی از نمایندگان مجلس در راستای پس گرفتن امضای خود از طرح سوال از رئیس جمهور توضیح داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که نمایندگان مجلس طی روند طبیعی امضای خود را از طرح سوال از رئیس‌جمهور پس نگرفته‌اند؛ پس از اینکه نمایندگان امضای خود را از این طرح پس گرفتند از آن‌ها پرسیدم که چرا این کار را کرده‌اند؟! اغلب آنان بحث فشار از سوی دولت و مجموعه ریاست جمهوری را مطرح می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: برای امضا گرفتن از نمایندگان تلاش‌های بسیاری صورت گرفته بود و حتی با برخی از آنان حدوداً نیم ساعت بحث کردیم و موضوع را مرور کردیم تا نماینده به این باور رسید که چاره، سوال از رئیس‌جمهور است و سپس طرح را امضا کرد؛ اکنون هم شرایط تغییری نکرده‌ است که گفته شود با تغییر شرایط و حل شدن مشکلات نمایندگان مجلس از سوال خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

*احقاق حقوق مردم منافاتی با حفظ اتحاد در کشور ندارد

ذوالنور بیان کرد: یکی از نمایندگان اخیرا در مجلس عنوان کرد که برای حفظ اتحادی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است سوال خود را از طرح سوال از رئیس‌جمهور پس گرفته‌ام! ولی من خبر دارم که این نماینده به علت تعویض فرماندارش این کار را کرده است. وی ادامه داد: از کسانی که سوال از رئیس‌جمهور را مخل حفظ اتحاد در کشور می‌دانند باید پرسید آیا اگر رئیس‌جمهور برای حل مشکلات مردم اقدام کند و مردم را دلگرم کند تا جدیت بیشتری برای همراهی با نظام داشته باشند این مشکلی به وحدت در کشور وارد می‌کند یا رشد سرطانی مشکلات مردم اتحاد کشور را خدشه‌دار می‌کند؟ آمدن مالباختگان به خیابان، سردادن شعار، خوابیدن آنان جلوی درب بانک‌ها و درگیری‌شان با دیگران مخل وحدت است یا پاسخگویی رئیس‌جمهور درباره اقداماتی که برای حل مشکلات این افراد کرده است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی افراد به هر بهانه‌ای متوسل می‌شوند که طرح سوال از رئیس‌جمهور را به حاشیه ببرند، مثلاً می‌گویند چون ترامپ از برجام خارج شده است اکنون موقع طرح سوال از رئیس‌جمهور نیست! به این افراد باید گفت آیا اگر رئیس‌جمهور برای حل مشکلات مردم در زمینه موسسات مالی پاسخگو نباشد و برای آن اقدام نکند ترامپ به برجام رجوع می‌کند و مشکل برجام حل می‌شود؟

ذوالنور اذعان کرد: توسل به برجام در حالیکه که اهتمام لازم و کافی برای حل مشکلات مردم وجود نداشته باشد هرگز نمی‌تواند سودمند واقع شود و تنها با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات مردم فشار تحریم‌ها کم‌اثر یا بی‌اثر می‌شود.

وی تصریح کرد: بهانه اخلال در حفظ وحدت یا شرایط زمانی خاص به دلیل خروج ترامپ از برجام و ... برای کنار رفتن سوال از رئیس‌جمهور مغالطه، لاپوشانی و فریب افکار عمومی است.

*فشار دولت به نمایندگان مجلس برای عقب‌نشینی از سوال خود از رئیس‌جمهور

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره فشارهای مختلفی که به نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از طرح سوال از رئیس جمهور وارد آمده است گفت: یکی از نمایندگان درباره علت پس گرفتن امضای خود گفت « گوشی همراه خود را خاموش کرده بودم که از این طریق ارتباطی با من برقرار نشود و تقاضای پس گرفتن امضایم مطرح نشود ولی نمی‌دانم چگونه شماره تماس خانمم را پیدا کردند و عصر هنگام با گوشی همراه او تماس گرفتند از او خواستند که گوشی را به من بدهد.» یکی دیگر از نمایندگان می‌گوید با بچه‌هایش تماس گرفته‌اند و از طریق آنان اقدام به برقراری ارتباط با من کرده‌اند.

ذوالنور ادامه داد: یکی دیگر از نمایندگان می‌گوید دو استاندار تا ساعت دو شب درب منزل من ایستاده بودند و به من می‌گفتند ما دست تو را می‌بوسیم، تو برو سووالت را از طرح سوال از رئیس‌جمهور پس بگیر.

وی بیان کرد: آقای نوبخت در مصاحبه اخیر خود گفت «چه اشکالی دارد که استاندار برای نماینده‌ای توضیحاتی ارائه کند تا ابهامات او برطرف شود و از پرسیدن سوال منصرف شود» این موضوع اصلا ربطی به استانداران ندارد و آنان اطلاعات کاملی در این باره ندارند که بخواهند نماینده را توجیه کنند. با وجود اینکه هرچه نماینده بانک مرکزی و وزیر اقتصاد توضیحات ارائه کرده‌اند قانع کننده نبوده است چگونه فرماندار یا استانداری مدعی می‌شود که نماینده‌ای را قانع کرده است؟!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: چون برخی از نمایندگان دوشنبه در تهران کمیسیون داشتند و نتوانستند به حوزه انتخابیه بروند و آخرین مهلت پس گرفتن امضاها نیز دوشنبه بوده است، برخی فرمانداران را فرستاده‌اند تهران سراغ نماینده تا نماینده سوال خود را پس بگیرد.

ذوالنور ادامه داد: در یکی از استان‌ها، استاندار نمایندگان استان را برای افطاری دعوت کرده است و بعد از یک افطاری مفصل و چرب و نرم کاغذهایی به اسم هر یک از آنان که فقط جای امضای آن خالی بوده است را جلوی نمایندگان گذاشته ‌است تا امضا کنند، کاغذهایی که در آن خطاب به آقای لاریجانی رئیس مجلس گفته شده است که « اینجانب "فلانی" نماینده "فلان جا" سوالم را از رئیس جمهور پس می‌گیرم.» یکی از نمایندگان تعریف می‌کند در پاسخ به این اقدام استاندار گفتم قیمت افطاری که دادید مگر چقدر بوده است که می‌خواهید ما را با آن بخرید؟!

وی مطرح کرد: یکی از نمایندگان می‌گوید پنج وزیر با من تماس گرفتند و از من خواستند که امضای خود را از طرح سوال از رئیس‌جمهور پس بگیرم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از نماینده‌ها عنوان می‌کند که مرا تهدید کردند که "پیگیری طرح سوال از رئیس‌جمهور توسط شما در حل مشکلات حوزه انتخابیه‌تان اثر خواهد گذاشت."

ذوالنور تصریح کرد: آیا اینگونه اقدامات توجیه کردن نمایندگان نام دارد؟ همتی که دولت برای متقاعد کردن نمایندگان برای پس گرفتن سوال خود از طرح سوال از رئیس‌جمهور صرف کرده است را اگر صرف حل مشکلات سپرده‌گذاران، سهام‌داران پدیده شاندیز و اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی داشت خیلی از مشکلات کشور حل می‌شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارتخانه‌های مختلفی برای فشار آوردن به نمایندگان در راستای پس گرفتن سوال خود از رئیس‌جمهور بسیج شدند گفت: آقای امیری نماینده رئیس‌جمهور در مجلس، دوشنبه هفته پیش جلسه‌ای با حضور سازمانی‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی ترتیب داده و به آنان ماموریت داده است که به سراغ نماینده‌های مشارکت‌کننده در طرح سوال از رئیس جمهور بروند و برای متقاعد کردن در راستای پس گرفتن امضایشان اقدام کنند.

ذوالنور بیان کرد: چرا باید روش‌های دیکتاتوری اعمال شود و نماینده مردم نتواند از اختیار قانونی خود برای حل مشکلات مردم استفاده کند؟ این نقص نمایندگان نیست بلکه نقص دولت است. تنها یک دلیل می‌تواند علت این مسئله باشد و آن هم اینکه رئیس‌جمهور جواب قانع‌کننده برای مجلس ندارد، اگر جواب قانع‌کننده‌ای داشت که هم مجلس قانع شود و هم افکار عمومی آن را بپذیرند حتما از این فرصت استفاده می‌کرد نه اینکه از بیت‌المال استفاده شود تا نمایندگان را از سوال خود منصرف کنند.

منبع: فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها