رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 369015

حمایت موتلفه از مواضع روحانی درباره برجام/ اروپاییها با ادبیات مبهم و شعاری دنبال وقت‌کشی هستند

ساعت24-دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در واکنش به بسته پیشنهادی اروپا و نیز نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: دولت در برابر فریب برجامی اروپا محکم بایستد.

محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: همانطور که رئیس‌جمهور به مرکل و ماکرون گفته اند، بسته پیشنهادی اروپا انتظار ملت ایران را برآورده نمی کند و در برگیرنده خواسته مردم ایران نیست. رئیس جمهور به حق گفته است که ایران خواهان جبران زیان خروج آمریکا از برجام از سوی اروپاست. بسته پیشنهادی اروپا در این مورد سکوت کرده است. ما از رویکرد اروپا مایوس هستیم.

وی تصریح کرد: از اظهارات وزیر خارجه و رئیس جمهور برمی‌آید که اروپائی‌ها پس از دو ماه معطلی یک برنامه عملیاتی روشن، با یک زمانبندی مشخص ارائه نکرده‌اند بلکه یکسری کلیات تحویل دادند که در متن برجام قوی‌تر و محکم‌تر وجود دارد. بیانیه ۱۰ بندی نشست کمیسیون برجام فاقد تضمین برای حفظ برجام است و از یک ادبیات مبهم و کلی و شعاری برخوردار است. به نظر می رسد اروپایی‌ها دنبال وقت کشی هستند.

اهم اظهارات حبیبی به شرح زیر است:

* به عقیده ما اروپا دو ماموریت دارد؛ یک این‌که ایران را با وعده های تو خالی نگهدارد و دو این‌که ایران را در اتاق گفت‌وگو حفظ کند. ما باید متوجه این ترفند اروپایی‌ها باشیم؛ چراکه آن‌ها در بسته پیشنهادی و بیانیه ۱۰ بندی امتیاز و وعده چشم گیری به ایران نداده اند. لغو تحریم‌ها متن صریح برجام است. اصلاً در مورد لغو تحریم‌ها چانه زنی بی مورد است. رهبر معظم انقلاب در دوم خرداد۹۷ در دیدار مسئولان نظام ۶ شرط کلیدی برای ادامه برجام با اروپائی‌ها مطرح فرمودند؛ این شروط در بسته اروپا رعایت نشده است.

* اروپا باید قبول کند موضوع اقتدار منطقه ای و ملی ایران اصولاً از بحث با آن‌ها خارج است. اروپا باید خرید نفت ایران و بازگشت سریع پول آن را تضمین کند. اروپا باید حق ایران را برای فعالیت هسته‌ای صلح آمیز را به رسمیت بشناسد. اینها قسمتی از مواردی است که متاسفانه در گفت‌وگوها و بسته پیشنهادی به آن پرداخته نشده است.

*آقای روحانی گفته است اگر نفت ایران صادر نشود هیچ نفتی از خلج فارس صادر نخواهد شد؛ شاید این موضع‌گیری برای تضمین فروش نفت ایران باشد اما جمهوری اسلامی همواره نشان داده است برای حفاظت از منافع ملی خود از همه ابزارها استفاده می‌کند.

*اروپایی‌ها عملیاتی کردن تعهدات را به آبان موکول کرده‌اند. اروپائی‌ها امید دارند در آبان انتخابات سنا تغییری در سیاست ترامپ پدید آورد. این انتظار بیهوده است و بر فرض صحت نیز اصلا نمی‌توان در توافقات برجامی به آن تکیه کرد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها