رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 369088

شایعه استعفای جهانگیری ، پاتک حزب اعتدال و توسعه است؟

نوبخت در تیررس روزنامه سازندگی

ساعت 24-اعضای کابینه دوازدهم ازسوی حسن روحانی گونه ای چیده شده اند که همه طیف های سیاسی مجموعه احزاب و گروههای غیر اصولگرا راضی باشند. در میان اعضای کابینه البته افرادی از اعتدالیون غیر اصلاح طلب و یا افراد مستقل نیز دیده می شوند. روحانی از سرعمد یا به شکلی غیر عامدانه نوعی توازن رقابتی میان حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه را نیز درکابینه دوازدهم لحاظ کرده است.

جهانگیری
در صورتی که اسحاق جهانگیری را پرچمدار حزب کارگزاران سازندگی درکابینه دوازدهم درنظر بگیریم از سوی دیگر محمد باقرنوبخت و واعظی که به ترتیب رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس دفتر روحانی اند افراد شاخص حزب اعتدال و توسعه به حساب می آیند. با توجه به انتخاب محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی و حضور پررنگ واعظی در دفتر رییس جمهور شهروندان سیاسی تر جامعه نیز فهمیده اند قدرت معاون اول دردولت دوازدهم نسبت به کابینه یازدهم کاهش دارد. حالا و با توجه به اینکه مسعود نیلی دستیار ویژه روحانی در اقتصاد نیز سهم اندکی در سیاستگذاری ارد و حتی گفته می شود از کابینه جداشده است ، به نظر می رسد معاون اول روحانی آن جایگاه رفیع قبلی را ندارد.

در حالی که جهانگیری در شرایط توفان ارزی پدیدارشده بعد از 22 فروردین و تلاش برای نشان دادن چهره ای مقتدر از اوکه سکان سیاست ارزی را دراختیاردارد درموقعیت ضعیف تری قرارگرفته است برخی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی به ویژه حسین مرعشی نیز آتش اختلاف حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه را شعله ورتر می کند. مرعشی چندین بار از تریبونهای گوناگون در باره کارآمدی نوبخت اظهارتردید کرده است. وی که ریاست شورای سیاستگذاری روزنامه سازندگی که ارگان این حزب است را برعهده دارد اجازه داده است از مسیر این روزنامه نیز درباره ناکار بلدی نوبخت مطلب نوشته شود. این روزنامه روز شنبه تیتر نخست خود را به تغییر نوبخت اختصاص داده بود و با یک پرسش که نوبخت بماند یا برود طرح تغییر وی را دوباره برسرزبانها انداخته است. از همان روز بود که شایعه استعفای جهانگیری دوباره مطرح شد. خبرگزاری فارس با نقل از سایت انتخاب که این خبرگزاری اورا حامی دولت می داند با تیتر "شایعه تا واقعیت" نوشت : عصر روز گذشته سایت «انتخاب» از سایت‌های حامی دولت گزارشی تحت عنوان پشت پرده دعوای رسانه‌ای کم سابقه «اعتدال و توسعه» با «کارگزاران» منتشر کرد.انتخاب در بخشی از این گزارش مدعی شد که اسحاق جهانگیری تاکنون چندبار استعفا داده که با محالفت رئیس جمهور مواجه شده اما این بار روحانی، مخالفتی با استعفای معاون اولش نداشته است.

این سایت حامی دولت در این باره نوشت: «طبق اطلاعات واصله به «انتخاب»، جهانگیری که معقتد است هیچکاره است و عموم اختیارات در دستان واعظی رییس دفتر رییس جمهور است، در جلسه ای با حضور روحانی و برخی مقامات دولتی، مجدداً آمادگی خود را برای استعفا قبول کرده ؛ اما این بار برخلاف دفعات پیشین، رییس جمهور مخالفی نکرده و با سکوت خود، از سخنان معاون اول گذر کرده است.» به نظر می رسد این شایعه که حزب اعتدال و توسعه از انتشار این شایعه استقبال می کند و آن را نشانه ای از قدرت می داند.رهبران این حزب دردر دنیای عمل نیز بدشان نمی آید با این شایعه ها راه برای ایجاد اختلاف دردرون حزب کارگزان سازندگی بازشود. در صورتی که جهانگیری تمایل داشته باشد در این منصب بماند شاید از مرعشی بخواهد نگاه روزنامه سازندگی درباره نوبخت تعدیل شود تا از رفتن نوبخت چیزی ننویسد. به نظرمی رسد حتی شاید اصطلاح " دلار جهانگیری " نیز با تمایل و همراهی حزب اعتدال و توسعه مواجه باشد و به سطح حسن روحانی نرسد که گفته می شود در تعیین نرخ دلار4200 تومانی نقش اول را داشته است . با توجه به اینکه ابزارهای اطلاع رسانی در نهاد ریاست جمهوری در اختیار افرادی است که به رییس دفتر نزدیک ترند انتشار شایعه علیه جهانگیری اسان تر خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها