رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 369311

جاذبه های گردشگری استانبول

رپورتاژ / دیدنی‌های استانبول به تنهایی می‌توانند یکی از دلایل اصلی سفر به این شهر پرجاذبه باشند. برای یک سفر کوتاه و نسبتا کم‌هزینه یا حتی زمینی، هیچ‌جا بهتر از استانبول نیست؛ شهری میان آسیا و اروپا و پر از دیدنی‌ها و تفریحات رنگارنگ؛ از قصرها و مسجدهای عثمانی تا کلیساهای رومی و از جنگل و جزیره و دریا تا حمام‌های تاریخی.

a href="http://safarbato.co/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%88%D9%84" target="_blank">دیدنی‌های استانبول به تنهایی می‌توانند یکی از دلایل اصلی سفر به این شهر پرجاذبه باشند. برای یک سفر کوتاه و نسبتا کم‌هزینه یا حتی زمینی، هیچ‌جا بهتر از استانبول نیست؛ شهری میان آسیا و اروپا و پر از دیدنی‌ها و تفریحات رنگارنگ؛ از قصرها و مسجدهای عثمانی تا کلیساهای رومی و از جنگل و جزیره و دریا تا حمام‌های تاریخی. محبوب‌ترین دیدنی‌های استانبول برای مسافران، کاخ‌ها، مسجدها، کلیساها و قصرهایی است که قدمت آن‌ها به امپراطوری رومی‌ها، بیزانس و دوره‌ی عثمانی‌ها می‌رسد. یکی از مشهورترین دیدنی‌های استانبول مسجد سلطان احمد است که با معماری زیبا و شش مناره‌ی آبی رنگش به مسجد آبی معروف شده. روبروی مسجد سلطان‌احمد، موزه‌ تماشایی ایا صوفیه قرار گرفته که سرسرای وسیعش، دنیایی از فرهنگ و هنر اسلامی ترکیه را در خودش دارد. در بالای منطقه‌ی سلطان‌احمد و نزدیک به شاخ‌طلایی، مدخلی که بخش قدیمی و جدید استانبول را از هم جدا می‌کند، کاخ توپکاپی است که نزدیک به چهارصد سال مرکز سلاطین عثمانی بوده و امروز با کلکسیونی از چینی‌ها، جواهرات، لباس‌ها و تخت‌های طلاکوب عثمانی یکی از دیدنی‌های استانبول شده و چشم‌انداز زیبایی هم به تنگه‌ی بسفر دارد؛ تنگه‌ بسفر همان تنگه‌ای است که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل می‌کند و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده. کاخ دولما باغچه نیز در ساحل تنگه‌ بسفر قرار گرفته.

در سفر به شهر استانبول کجاها برویم؟

مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه

(واقع در منطقه سلطان احمد)

ایاصوفیه بعنوان کلیسای سابق و مسجد فعلی، یکی از بزرگترین آثار معماری دنیا و به عنوان هشتمین شگفتی دنیا پذیرفته شده است.

بی شک یکی از مهم ترین، باشکوه ترین و البته زیباترین سازه های تاریخی استانبول، ایاصوفیه است که در قرن ششم میلادی و توسط پادشاهی رومی ساخته شد. هنگامی که به سراغ ایاصوفیه می روید، بیش از همه گنبد منحصر به فردش توجه شما را جلب می کند و سپس ۴ مناره در اطراف، نگاه شما را به سوی خود می خواند. ایاصوفیه که در ابتدا کاربری کلیسا داشت، نخست با نام کلیسای اعظم شناخته می شد و آن هم به سبب ابعاد بزرگش به نسبت دیگر کلیساهای استانبول بود. خوب است بدانید کلیسا اعظم را درست در کنار کاخ اعظم کنستانیتن بنا کرده بودند و یکی از کلیدی ترین کلیساهای امپراتوری روم به شمار می رفت.

ساختمان ایاصوفیه در سال ۵۳۷ توسط امپراتور بزرگ بیزانس، یوستینیانوس راه اندازی شده و به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت، اما بعدتر و در سال ۱۴۵۳، زمانی که محمد فاتح، سلطان عثمانی، استانبول را فتح کرد، ایاصوفیه نیز به مسجد بدل شد و این نوع کاربری تا قرن بیستم ادامه یافت. مناره های ایاصوفیه در همین دوره به بنا اضافه شدند. البته ایاصوفیه برای همیشه مسجد نماند و آتاتورک، رئیس جمهور ترکیه در سال ۱۹۳۵ این ساختمان را به عنوان یکی از موزه های مورد توجه شهر افتتاح کرد. امروزه با گشت و گذار در ایاصوفیه می توانید نمادهای کلیسا و مسجد را به صورت همزمان ببینید.


مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد استانبول ترکیه

(واقع در منطقه سلطان احمد)

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد استانبول در قرن هفدهم توسط سلطان احمد ساخته شده است. نام آبی برگرفته از کاشی های زیبای آبی رنگیست که برای تزئین قسمت داخلی مسجد از آنها استفاده شده است. مسجد آبی تنها مسجدی است که 6 مناره دارد. مسجد آبی یکی از معروفترین مکان های تاریخی استانبول می باشد.

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های استانبول و شهرت آبی شهر؛ مسجد آبی ۴۰۰ ساله‌ای‌ست که خود ترک‌ها آن را مسجد سلطان احمد می‌نامند، اما میان گردشگران به مسجد آبی مشهور است؛ هم به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی‌اش و هم روایتی قدیمی از قایق‌رانان دریای مرمره که انعکاس آبی دریا روی دیوارهای مسجد شگفت‌زده‌شان می‌کرده. مسجد آبی، شاهکاری است از آقا ‌محمدِ معمار که ساخت آن هفت سال طول کشیده و شش مناره‌ باریک آن از بسیاری نقاط شهر پیداست.
بازار بزرگ یا گرند بازار استانبول ترکیه

(واقع در منطقه بیازیت)

بازدید از بازار بزرگ (کاپالی کارسی) یا گرند بازار استانبول در بیازیت یک ماجراجویی واقعی همراه با خرید است که توریست ها و مسافرانی که به استانبول سفر می کنند به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهند. بازار بزرگ استانبول از مجموعه ای از چند خیابان سرپوشیده تشکیل شده که در آنها بیش از 4000 هزار تاجر و بازرگان اجناس و محصولات خود را می فروشند. در بازار بزرگ استانبول هر چیزی که می خواهید از چکمه و دمپایی گرفته تا جواهرات طلا و نقره را می توانید بخرید.در ادامه برخی از هتلهای ترکیه را ببینید.

سالن شب ترکی در استانبول

شب ترک استانبول سالن بزرگی است که توریست ها از کشورهای مختلف برای صرف غذا، نوشیدنی و آشنایی بیشتر با آداب و رسوم و فرهنگ ترک ها در آنجا جمع می شوند و گروه های مختلف با اجرای رقص های محلی ترکیه، اُرینتال و قفقازی و اجرای موزیک و آواز به صورت زنده برای میهمانان خویش هنرنمایی می کنند. شاید باور نکنید که شب های استانبول می توانید بیش از آنچه تصور می کنید جالب و جذاب باشد. شب ترک و اوقات خوش آنجا را از یاد نبرید.

دیدن از برج گالاتا

برج گالاتا یکی از دیدنی های شهر استانبول است. برج گالاتا در سال 1349 میلادی به دست جنو والی ها که در اطراف گالاتا دیوارهای بلند کشیده بودند به عنوان برج اصلی ساخته شد. داخل قلعه پلکان سنگی مارپیچی که تا محوطه بزرگی ادامه می یابد وجود دارد.این قلعه در سال 1967 بازسازی شد. احمد چلپی ملقب به هزارفن در قرن هفدهم با ایده گرفتن از لئوناردو داوینچی و بال هایی که او طراحی کرده بود با پرواز از فراز برج گالاتا و عبور از تنگه یا بغاز در قسمت آسیایی استانبول بر زمین نشست.

گردش در سواحل تنگه بسفر

محال است به استانبول بروید و یکی دو ساعتی در بسفر قایق‌سواری نکنید؛ تنگه‌ای که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده و حداقل دیدن آن به همه‌ی دیدنی‌های استانبول اولویت دارد. ساحل زیبای مرمره، بناهای تاریخی شهر، مرغان دریایی، ماهیگیران محلی و کشتی‌های باری را تماشا کنید و استانبول را دور از هیاهوی خیابان‌ها و روی آب‌ تجربه کنید؛ یک طرفتان آسیاست و طرف دیگر اروپا.

موزه باستان شناسی استانبول ترکیه

(واقع در منطقه سلطان احمد)

موزه باستان شناسی استانبول شامل مجموعه غنی از آثار دوره هلنی، روم باستان، و بیزانس است که آیتم هایی شامل مجسمه ها و تابوت ها را در بر می گیرد.

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال، معروف ترین و شلوغ ترین خیابان استانبول و در واقع، شلوغ ترین خیابان ترکیه است. همچنین در میان مردم ترکیه، به ایستیکلال کاداشی معروف است که مترادف انگلیسی آن استقلال است. همه آنهایی که از استانبول دیدن می کنند، حداقل یک روز را در این خیابان 1.4 کیلومتری و همه کوچه های فرعی منتهی به آن، سپری می کنند. خیابان از صبح تا شب شلوغ است و علیرغم این شلوغی، بسیار تمیز می باشد و هر کدام از ساختمان های آن دارای قصه ای تاریخی اند که به دوران عثمانی مربوط است. این ساختمان های زیبا توسط مقامات دولت عثمانی، روشنفکران و ثروتمندان ترک، ساخته شده اند. پس از جنگ استقلال ترکیه در سال 1923، این خیابان به خیابان استقلال تغییر نام پیدا کرد، اما تا دهه 1970، با غفلت مقامات، این خیابان تبدیل به مکان ناخوشایندی شد. در دهه 1990، شورای محلی استانبول تصمیم گرفت اقداماتی در این باره انجام دهد که آنها با صرف میلیون ها دلار موفق شدند تا خیابان استقلال را به موقعیت کنونی اش برسانند. در اینجا اطلاعاتی از خیابان استقلال استانبول در اختیار شما قرار می دهیم.
مراکز خرید خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال استانبول به طول ۳ کیلومتر می باشد که از میدان تقسیم یا تکسیم شروع می‌شود و دو طرف آن پر از کافه، رستوران، بوتیک‌های متنوع و مراکز خرید مختلف می باشد. انتهای خیابان استقلال هم به مغازه‌هایی ختم می شود که سازهای قدیمی می‌فروشند، نقاشانی که آثارشان را به حراج می گذارند و لباس‌های دستدوز خوش رنگ و لعاب عرضه می گردند. خیابان استقلال بهترین مکان خرید استانبول برای خرید توام با پیاده‌روی،گردش و خوش‌گذرانی می باشد. در آخر هفته‌ها حدود سه میلیون نفر در روز از این خیابان تردد و بازدید می کنند. فروشگاه ها و مراکز خرید متعددی در این خیابان وجود دارند که فروشگاه های زنجیره ای LC یکی از مدرن ترین و قیمت مناسب ترین آنهاست.

گردش در کاخ توپکاپی استانبول


کاخ توپکاپی استانبول در محل اتصال تنگه بسفر و دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی است و دوران امپراتوری عثمانی است. کاخ توپکاپی در سال 1453 توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده است.
خود سلطان محمد تا سال 1481 در آن زیسته است. این کاخ در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته است و مطبخ های کاخ نیز در این سمت جای گرفته اند. امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال ، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراتوری عثمانی است استفاده می شود.

در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد. در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی می کرده اند. سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشد. جالب است بدانید موزه کاخ توپکاپی با داشتن بیش از دویست هزار سند و هشتادوشش هزار کتاب و بیسن سالن مملو ای از شاهکارهای نفیس تاریخی یکی از بزرگ ترین موزه های جهان به شمار می رود.

شهربازی و پارک تفریحی ویالند استانبول


در این پارک اسباب تفریح و وسایل بازی فراوانی وجود دارد: Splash Coaster (ترن هوایی آبی) که ترکیبی است از آبشارهای طبیعی با لذت استفاده از ترن هوایی؛ Family Coaster (رولر کستر خانوادگی) یک تجربه لذتبخش خانوادگی؛ Rafting Ride یک ماجراجویی 700 متری در وسط یک آبشار وحشی، تونل وحشت، جت اسکی، سینما، King Kong در ارتفاع 15 متری و بولینگ از آن جمله است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها