رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 371912

تلاش آمریکا برای جلب همکاری ترکیه برای تحریم ایران

ساعت 24-ترکیه در دور سابق تحریم ها (پیش از برجام) یکی از مهم ترین تنفسگاه های ایران برای دور زدن تحریم ها بود.

یک هیات آمریکایی روز جمعه (امروز) به منظور جلب همکاری دولت ترکیه برای اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، وارد آنکارا می‌شود.

به گزارش عصرایران به نقل از رسانه‌های ترکیه، این هیات که از هندوستان عازم ترکیه است، در نظر دارد در دیدار با مقامات آنکارا آنها را به همکاری برای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فرا بخواند.

دولت ترکیه پیشتر بارها اعلام کرده در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مشارکت نکرده و به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.

رهبری هیات آمریکایی را " مارشال بیلینگسی" معاون وزیر خزانه‌داری در امور تامین مالی تروریسم، بر عهده دارد. این هیات در چند روز گذشته در هندوستان با مقامات دهلی‌نو بر سر تحریم‌های نفتی و بانکی ایران چانه‌زنی کرده و هم اینک این تلاش ها را به پایتخت سیاسی ترکیه منتقل خواهد کرد.

آمریکا هشدار داده وارد کنندگان نفت ایران باید از 4 نوامبر (13 آبان) واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند. با این حال مقامات آمریکا گفته‌اند درخواست معافیت کشورها و شرکت‌ها از مجازات آمریکا را در صورت کاهش محسوس واردات نفت آنها از ایران تا 4 نوامبر، بررسی می‌کند.

هنوز با وجودی که بر اساس برخی گزارش‌ها سفارش خرید نفت برخی کشورها و شرکت‌ها برای هفته‌ها و ماه‌های آینده کاهش یافته و یا لغو شده، اما مشخص نیست مقامات آمریکا تا چه میزان موفق به اعمال تحریم کامل نفتی ایران باشند.

مقامات دولت ترکیه پیشتر بارها ضمن انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران و خروج یکجانبه آمریکا از این توافق بین‌المللی، ایران را کشور دوست و همسایه توصیف کرده و به ادامه همکاری‌ها و تجارت دوجانبه با ایران تاکید کرده‌اند. دولت آنکارا گفته که فقط خود را موظف به اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه کشورها می‌داند.

با این حال به گمان برخی ناظران آینده همکاری آنکارا در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به میزان جدیت واشنگتن در اعمال مجازات شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه و نیز پیچیدگی روابط دوجانبه آنکارا – واشنگتن بستگی خواهد داست. آمریکا و ترکیه اختلافاتی جدی در مورد برخی پرونده‌ها در روابط دوجانبه دارند که ممکن است پرونده تحریم‌های یکجانبه علیه ایران یکی از ابزارهای سازش و یا حتی چالش بیشتر بین دو کشور باشد.

ترکیه در دور سابق تحریم‌ها (1390-91) یکی از مهم‌ترین کشورهایی بود که در دور زدن تحریم‌ها مورد استفاده ایران قرار گرفت و حتی از "رضا ضراب" تاجر ایرانی – ترک تحت محاکمه در آمریکا به عنوان "جعبه سیاه" چگونگی دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران نام برده می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها