رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 375065

دیدگاههای مدیران سیاسی و نظامی ایران درباره خواسته ترامپ مبنی برمذاکره بدون پیش شرط

اگر روحانی جواب مثبت می داد

ساعت 24-دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نشان داده است دست کم دربرخورد با ایران و کره شمالی اهداف و نیازهای روشنی دارد. این رییس جمهور که حالا به مرز دوسالگی عمر فعالیتهای خود نزدیک می شود هنوز در سیاست خارجی نه تنها به کامیابی چشمگیری دست نیافته است بلکه مناسبات سنتی و تاریخی خود با متحدان اروپایی و کانادا را نیز در آستانه تخریب قرار داده است.

ظریف و جعفری
ترامپ در رفتاری بر پایه جنگ طلبی تجاری که همه می دانند در ادامه می تواند به منازعه در بخش خطرناک منازعات منتهی شود با چین نیز در موقعیت شکننده ای قراردارد. مکزیک به عنوان کشور همسایه بزرگ آمریکا نیز در ناسازگاری با ترامپ قرار دارد. این رییس جمهور از معدود مقامهای تراز نخست آمریکایی است که درلندن و درمیان شهروندان بریتانیایی نامحبوب است. این روزگار ترامپ درسیاست خارجی و همچنین دنبال کردن سرسختانه پرونده اش در زمان انتخابات از سوی بازرس مولر اورا در شرایط خوبی قرار نمی دهد. همه مسایل بالا به اضافه سرسختی مقامهای ایرانی در این چند ماه اخیر و رسیدن اوج نارضایتی ایرانی ها به نقطه عطف که دست کم تا امروز پیامدهایش برای حکومت ایران قابل کنترل بوده است واز این پس نیز با رسیدن به نقطه اشباع شاید دردسرهایش کمتر باشد نیز مزید برعلت شده و ترامپ را در شرایط گفت و گو قرار داده است. درساعتهای نخستین اعلام رسمی تمایل ترامپ برای گفت و گو با ایران سکوت نسبی دراین باره برقرار بود. اکبر ناطق نوری از چهره های نامدار سیاست درایران که حالا البته نفوذ کلام و قدرت اثرگذاری کمتری نسبت به سابق دارد از این خواسته ترامپ به نوعی استقبال کرد و با صراحت گفت نباید با شتاب این درخواست را ردکرد. درحالی که دستگاه دیپلماسی کشور دراین باره حرف رسمی نزد و به طور نسبی ساکت بود اما فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور یک متن تنظیمی به رییس جمهور آمریکا انتقادتندی کرد. این فرمانده سپاه پاسداران نه تها گفت وگو با ترامپ را آرزوی خام تلقی کرد بلکه راه مذاکره احتمالی روسای جمهوری بعدی رانیز مسدود کرد.


اگر روحانی جواب مثبت می داد
برخی تحلیلگران ارشد سیاسی باوردارند که اگرروحانی همین دیروز به ترامپ پاسخ مثبت می دادراه را برای عبور از دشواریهای ناشناس بعدی صاف می کرد ،اگر چه این کار از سوی مخالفان مذاکره با آمریکا یک اقدام جسورانه تلقی می شد اما به نظر می رسد مزیت های آن براین انتقاد می چربید. علاوه بر این روحانی و اعضای دولت می توانست با فراخوان رهبران طیف های منتقد مذاکره با آنها نشستی برای روشن شدن وضعیت عجیب ایران برگزار می کرد شاید کار به اینجا نمی رسید که معلوم نشد حرف رییس جمهور ایران چیست. شاید هنوز دیر نشده باشد وروحانی در کوتاه ترین زمان اعلام کند حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با ترامپ گفت وگو کند. در این صورت به نظر می رسد بتوان مسئولیت را از دوش ایران برداشت. در این صورت ترامپ چه خواهد کرد؟ اگر او بخواهد برای این دیدار پیش شرطی حتی کوچک بگذارد حالا اوست که از سوی رهبران سیاسی کشورهای گوناگون به پیمان شکنی مشهور خواهد شد. اگر او هیچ پیش شرطی نگذارد و قبول کند در یک زمان کمی دورتر از تابستان با ایران گفت و گو کند بدون تردید اتحادش با عربستان و اسراییل مخدوش خواهد شد و نارضایتی از او افزایش می یابد. در این صورت اروپایی ها نیز دست بالا را درچانه زنی با امریکا پیدا خواهندکرد و می توانند تازمانی که گفت و گو درجریان است و هنوز تا تحریم ثانویه مدتی زمان باقی مانده است امتیازهایی برای برخی امور از جمله خرید نفت از آمریکا بگیرند. ایران الان در شرایطی قرار دارد که بهتر است شرط نگذترئ و کارش را به آینده نامعلوم پرتاب نکند. اگر ایران قبول نکند با ترامپ بدون قید و شرط گفت وگو کند امتیاز های قابل اعتنایی را از دست می دهد. اگر امروز روحانی جواب مثبت دهد جریان تخریبی اقتصادایران از مسیر بی اعتمادی فزاینده شهروندان و رفتا رناشناس دلار را تا اندازه ای مها رخواهدکرد. ایرانیان پرشماری هستند که دراندازه های کوچک و بزرگ دلارپس انداز کرده اند که در شرایط بازگشت قیمت به مسیرسرازیری آن را عرضه خواهند کرد و دولت نفس تازه خواهد کرد. روحانی باید با متقاعدکردن نهادها و مدیران دارای نفوذ واقعی برای گفت و گو با ترامپ احترام به نهاد دولت را بازسازی کند و یک گام تاریخی بردارد. این اتفاق نادری است که می تواند درصورت صدور مجوز از سوی نهادهای بالاتر انجام شود. برخی تغییر رفتارهای سیاسی درداخل که شاید ناشناس باشد نیز از پیامدهای احتمالی این توصیه است که در صورت دادن مجوز دامنه آن کمتر خواهد شد.


به هرحال هر اقدامی دراین سطح با ریسکها و تنش هایی درداخل همراه خواهد بود اما برتری های گفت وگو با سری بالا نیز مناسب است و عبور از راه سخت را ممکن می کند.


ظریف: پیش از این هم گفتگو کرده ایم
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی توییتری اعلام کرد: «ایران و آمریکا مدت دو سال مذاکره کردند. با همراهی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی [آلمان، بریتانیا، فرانسه] روسیه و چین، توافقی منحصر به فرد و چندجانبه را بوجود آوردیم؛ برجام. توافقی که هنوز کار می‌کند. آمریکا تنها می‌تواند خود را برای خروج از این پیمان و ترک میز گفتگوها سرزنش کند. تهدیدها و تحریم‌ها بی‌نتیجه خواهند بود. سعی کنید احترام بگذارید: به ایرانی‌ها و به جامعه بین‌الملل.»


قاسمی: شرایط و الزاماتی دارد
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس جمهوری امریکا گفت: «تحریم و فشار نقطه مقابل گفتگو است که نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی است».او افزود: «منطق جمهوری اسلامی ایران، منطق گفت‌وگو و تعامل است که نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی است...مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌ای از آن دیده نشده است. ایشان چگونه می‌تواند به مردم ایران ثابت کند که سخنان شب گذشته‌اش از سر یک اراده واقعی بوده و برای عوام‌فریبی بیان نشده است در حالی که وزارت خزانه‌داری آمریکا کشور به کشور حرکت می‌کند و به آن‌ها برای ممانعت از همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با ایران فشار می‌آورد؟»


کمال خرازی: ملاقات برای ملاقات است
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز اعلام کرد: «به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و چندان به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش نمی‌اندیشد...ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولتمردان آن کشور داشته‌ایم طبیعی است که ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم. ترامپ باید قبل از هر چیز، خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.»


علی مطهری: نامناسب و توام با ذلت و خواری
علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در حاشیه نشست مجلس گفت: «اصل مذاکره را قبول دارم زیرا اصل مذاکره در شرایط مناسب و عادلانه می‌تواند مفید باشد... اکنون زمان مناسبی برای مذاکره نیست. بهتر بود که در دوره ریاست جمهوری اوباما بسیاری از این مسائل را حل می‌کردیم.»بنا بر گزارش تسنیم، او افزود: «اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌ها را علیه ایران برقرار نکرده بود، به نظر من وارد مذاکره شدن با آمریکا اشکالی نداشت همانطور که بهتر بود در زمان اوباما با آمریکا رابطه برقرار می‌کردیم و حتی وارد مذاکره هم می‌شدیم ولی آن فرصت را از دست دادیم.»


آصفی: ترامپ سه مشکل را حل کند
حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد که دونالد ترامپ قبل از هر اقدامی باید به سه موضوع توجه کند: رسیدگی به وضعیت تندروهای کاخ سفید همچون جان بولتون و مارک پمپئو، خودداری از تغییر موضع‌های پی در پی و درآخر تعهد به پایبندی به توافقات آینده با ایران.
بنا بر گزارش ایسنا آصفی گفت: «بولتون و پمپئو دنبال ماجراجویی هستند، این در حالی است که آقای ترامپ صحبت از مذاکره با ایران می‌کند. ما درواقع در درون کاخ سفید یک سردرگمی مشاهده می‌کنیم و بهترین راهنمایی برای آقای ترامپ اگر واقعا به دنبال مذاکره با ایران است، این است که افراد تندرو را از خود دور کند، چرا که اولین مانع برای این موضوع افرادی چون پمپئو و جان بولتون هستند... از دیگر سو باید ترامپ تکلیفش را با خودش مشخص کند. او استاد تخریب توافقات است... درواقع مساله این است که ترامپ باید تکلیف خود را با مواضع متفاوتی که اتخاذ می‌کند مشخص کند... آقای ترامپ باید بتواند تعهد دهد که اگر با ایران توافقی کرد به آن توافق متعهد باشد.»


رحمانی فضلی: قابل اعتماد نیست
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران نیز گفت: «وقتی این کشور با قلدری و به صورت یک طرفه از برجام خارج می شود چه طور می توانما اعتماد کرد. از طرفی می گویند به ایران فشار آورده شود تا ایران تعهدات جدیدی را بپذیرد و از طرف دیگر این صحبت از مذاکره بدون پیش شرط می کنند.»بنا بر گزارش فارس او در همایش معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های سراسر کشور همچنین افزود: «دشمن در سه سطح با جمهوری اسلامی ایران در حال مقابله است: سطح اول تهدیدات نظامی، سطح دوم تحریم‌های اقتصادی و سطح سوم ایجاد تنش‌ها و نارضایتی اجتماعی است که از نظر ما سطح سوم یعنی ایجاد تنش‌های اجتماعی هدف اول دشمن است.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها