رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 377053

آیا العبادی می تواند ایران را تحریم کند؟

نخست وزیر عراق: تحریم را اجرا می کنیم

ساعت 24-درشرایطی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با شدید ترین و خشن ترین لحن همه کشورهای جهان را تهدید کرده است با ایران دادو ستد نکنند تا کنون تنها کشور ترکیه با صراحت گفته است از این فرمان اطاعت نخواهد کرد.

العبادی
البته کشور چین نیز تاکید کرده خرید نفت از ایران را کاهش نمی دهد و اتحادیه اروپا نیز مقاومت نشان می دهد. در این وضعیت ایران امید بالایی دارد تا با استفاده از بازارهای کشورهای همسایه به ویژه عراق ضمن اینکه کالا صادر می کند اقدام به تامین ارز نیز کند. همین چند روز پیش بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور گفت ایران بخش عمده ای از نیاز های شرا از عراق تامین خواهدکرد. در همین ارتباط است که اتاق مشترک ایران وعراق فعال شده و قصد دارد راههای شکست تحریم از این محل را شناسایی کند . اما تنها چندساعت بعد از امضای دورنخست تحریم های ایران از سوی ترامپ حالا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق می گوید کشور وی نیز برای حفظ منافع خود، مجازات‌های آمریکا علیه ایران را به اجرا می‌گذارد
حدر العبادی، نخست وزیر عراق، ساعاتی پس از اجرائی شدن مجازات های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که دولت این کشور نیز ناگزیر از رعایت و اعمال تصمیمات واشینگتن است. حیدر العبادی یادآوری کرد که عراق خود نیز مدت ١٢ سال تحت مجازات‌های بین‌المللی قرار داشت. او با این حال گفت که با اکراه و از سرناچاری این تحریم‌ها را به اجرا می‌گذارد. نخست وزیرعراق در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود، روز سه شنبه ٧ اوت/ ١۶ مرداد با اشاره به مجازات‌های آمریکا علیۀ ایران که از بامداد همان روز اجرائی شده بود، گفت «ما از این مجازات‌ها حمایت نمی‌کنیم زیرا آنها را یک اشتباه راهبردی می‌دانیم، اما ناگزیر آنها را به اجرا می‌گذاریم».عراق در دهۀ هشتاد میلادی به مدت هشت سال با ایران در جنگ بود و با آنکه آغازگر نبردها شناخته شد، هرگز از سوی مقامات جمهوری اسلامی به پرداخت غرامت جنگی وادار نشد و با روی کار آمدن یک حکومت‌هائی که قدرت اجرائی در آنها در دست شیعیان است از کمک‌های فراوان تهران نیز بهره‌ مند شد.حیدر العبادی روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود گفت «از نظر [او] بطور کلی مجازات‌ها ناعادلانه است»، اما وی در همان حال «در جهت حفاظت مردم کشور خود و حفظ منافع آن اقدام» می‌کند.عراق در حال حاضر از یکسو متحد راهبردی آمریکا و از سوی دیگر متحد جمهوری اسلامی ایران است. تهران در سال‌های اخیر نقش گسترده و پُرنفوذی در امور و تصمیمات سیاسی و نظامی این کشور داشته است.عراق، بدون در نظرگرفتن مواد سوختی، دومین خریدار محصولات ایران بوده و در سال ٢٠١٧ معادل شش میلیارد دلار کالا از این کشور خریداری کرده است. برق بخش‌های جنوب شرقی عراق و بویژه استان بصره از ایران تامین می‌شود و در این زمینه این کشور بدهی‌های فراوانی به ایران دارد.آمریکا در پی تصمیم به خروج این کشور از توافق اتمی با ایران، اعلام کرده بود که مجازات‌های به تعلیق در آمده در چهارچوب توافق، مجدداً برقرار خواهد شد. بخش نخست این مجازات‌ها بامداد سه شنبه ٧ اوت اجرائی شد و بخش دوم و پُراهمیت‌تر آن از ۵ نوامبر آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.
با توجه به گستردگی و تنوع مرزهای مشترک ایران و عراق و ریشه محکم مناسبات تجاری دو کشور و همچنین تعامل بالای ایران و گروههای قدرت در عراق به نظر می رسد العبادی تنها برای اینکه رضایت آمریکا را داشته باشد این خبرراداده و خوب می داند با توجه به پیوند دوکشور راه مسدود کردن تجارت با ایران به این سادگی نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها