رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 377770

خواص آقطی سیاه | با فواید آقطی سیاه برای پوست آشنا شوید

آقطی سیاه فواید زیادی برای سلامتی دارد که برخی از آن به تازگی برای ما آشکار شده است در این مطلب به خواص آن اشاره میکنیم.

آقطی سیاه
html>

آقطی سیاه چیست؟

آقطی سیاه که در همدان انگور کولی نام دارد از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته شده است و از آن برای رفع بیماری های مختلف مصرف می گردد. توانایی شفا دهندگی آقطی سیاه را به زمان بقراط بر می گردد.

آقطی سیاه که خمان کبیر نیز نام دیگر آن می باشد درختچه ای است با شاخ های خاکستری متمایل به قهوه ای که ارتفاع آن در نواحی مساعد به 10 متر می رسد این گیاه در نواحی مرطوب مثل کنار جاده ها یا جنگل ها می روید.برگ های آن سبز رنگ است اگر برگ را بشکنید و مالش دهید بوی بدی می دهد.گل های آن سفید است و در اواخر بهار رشد می کند.میوه آقطی گوشتی و ریز مانند انگور به رنگ سیاه و براق است. قسمت مورد مصرف این درختچه گل‌، برگ و پوست داخلی ساقه آن می باشد. آقطی سیاه در ایران در نواحی آذربایجان و همدان رشد می کند. در گلهای این گیاه آلدرین و مقدار کمی اسانس موجود است. میوه آقطی سیاه دارای کریزان تمین ، مواد قندی ، اسانس، صمغ ، اسید والریانیک و اسید استیک می باشد.

در بیشتر قسمتهای اروپا این گیاه را به خاطرخواص فراوانی که دارد، به عنوان یک گیاه مقدس شناخته می شود.

خواص آقطی سیاه

خواص آقطی سیاه

طبیعت آقطی سیاه، سرد و خشک می باشد.

برخی از مهم‌ترین خواص آقطی عبارتند از:

دم کرده گلهای آقطی سیاه سرما خوردگی، بیماری های دستگاه تنفسی ، تب را درمان می نماید

اقطی سیاه درمان کننده استسقاء می باشدو آب اضافی را از بین ابافت های بدن دفع می نماید همچنین در معالجه بیماری‌های صرع موثر می باشد.

برای از بین بردن درد و بهبود بواسیر ، برگهای تازه این گیاه را له کرده و یا اینکه از آن پماد تهیه نمایید و روی بواسیر دردناک قرار دهید .

شیرمادران شیرده را افزایش می دهد.

برای از بین بردن ورم چشم باید چشم را با جوشانده گل‌های این گیاه شستشو نمایید.

بخور گلهای آقطی سیاه جهت معالجه بیماری سل مفید می باشد و اخلاط چسبناک را از گلو خارج می نماید.

این گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی ،ضد عفونی کننده و ادرارآور می باشد

گیاه آقطی سیاه سنگ کلیه را خارج می ‌کند.

جوشانده گل‌های آقطی سیاه را روی سوختگی‌ها قرار دهید و کمپرس نمایید سوختگی را برطرف می کند.

خوردن میوه آقطی سیاه ‌و مالیدن آن به سر موجب سیاه شدن مو و تقویت مو می گردد.

خواص آقطی سیاه برای پوست

خواص آقطی سیاه برای پوست

این گیاه یک پاک کننده تمیز برای پوست صورت می باشد برای این منظور گل آقطی را با شیر قاطی کرده بجوشانید صاف کنید صورت را ماساژ دهید.

برای شاداب و جوان شدن پوست گل‌های خشک شده آقطی سیاه را دم نمایید و مقداری پودر باقلای خشک را در ظرفی ریخته و سپس دم‌ کرده آقطی سیاه را روی آن بریزید و خمیری تهیه نمایید

این خمیر را به‌صورت ماسک روی صورت قرار داده و پس از یک ربع ساعت بشویید این ماسک را هر روزه روی پوست خود قرار دهید.

برای معالجه خارش بدن‌، پوست ساقه آن را در روغن بجوشانید و سپس آن را صاف نموده و بگذارید سرد گردد. این روغن را روی قسمت‌هائی که خارش دارد بمالید.

جهت انسداد منافذ پوست از عرق گل آقطی که با آب خیار قاطی گردیده استفاده نمایید.

اگر پوست حساسی دارید برای شستن صورت یا پاک کردن آرایش دم کرده آقطی سیاه را مصرف نمایید.

کرم آقطی:

گل آقطی ۲۰ گرم عرق برگ چنار ۷۰ گرم
گلیسیرین ۱۰ گرم بوراکس ۲ گرم
موم عسل ۷۰ گرم

مرطوب کننده پوست می باشد.


روش مصرف آقطی سیاه

جوشانده: مقدار ۶۰ گرم پوست ساقه، برگ و یا میوه این درختچه را در یک لیتر آب قرار داده و بگذارید آهسته بجوشد تا حجم آن به نصف برسد. سپس آن را صاف نمایید.

سرکه آقطی سیاه: ۱۰-۲۰ گرم برگ‌های خشک شده این درختچه را در یک لیتر سرکه بریزید و بگذارید تا مدت دو هفته هر روز آن را به‌هم بزنید. پس از این مدت آن را صاف نموده و در شیشه در بسته نگهداری فرمایید.

دم‌کرده آقطی سیاه: مقدار ۱۰۰ گرم گل خشک شده این درختچه را در یک لیتر آبجوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه دم نمایید.

شیره یا آب میوه‌: میوه‌های رسیده آقطی سیاه را فشار داده تا شیره آن بیرون بیاید. مقدار مصرف این شربت یک قاشق غذا خوری قبل از هر غذا می باشد.

خواص آقطی سیاه برای یبوست

این گیاه ملین و ضد یبوست است و بهترین دارو برای رفع یبوست در افراد سالخورده و کسانی است که انقباضات روده بزرگ در آنها ضعیف کردیده است.

برای معالجه یبوست ۲۰ گرم میوه تازه یا خشک آقطی را در ۵۰۰ سی‌سی آب ریخته ۱۰ دقیقه جوشانده سپس ۱۵ دقیقه دم‌ و صاف نموده با عسل شیرین کنید صبح ناشتا یک لیوان مصرف گردد.

روش مصرف آقطی سیاه

خواص آقطی سیاه برای جوش خوردن استخوان

برای جوش خوردن استخوان و مداوای شکستگی استخوان، از دم کرده ریشه این درختچه بهره ببرید.

خواص آقطی سیاه برای درد اعصاب

بیست تا چهل گرم میوه آقطی تازه یا خشک را در نیم لیتر آب یا شیر بریزید و ظرف محتوای آن را روی آتش قرار داده تا ده دقیقه بجوشد، و بعد آن را از روی آتش بردارید تا ده دقیقه بماندو دم بکشد و بین غذای صبحانه، ناهار و شام از آن سه فنجان میل نمایید.

مضرات آقطی سیاه

استفاده بیش از حد ازگیاه آقطی سیاه ممکن است موجب تهوع و همچنین ورم روده‌ها گردد. آقطی سیاه طبع سردی دارد و بنابراین افراد سرد مزاج حتماً باید آن را با عسل میل نمایند

اطلاعات مفید در مورد آقطی سیاه

در اواخر تابستان ، گلها به دسته های میوه با توت های کوچک بنفش سیاه تبدیل می شوند ، که از نظر گیاهشناسی ، در واقع میوه های سنگی هستند. علاوه بر ویتامین های A ، B و C ، آب قرمز خون حاوی مقدار زیادی پتاسیم و قند معکوس است. با این حال ، میوه ها برای مصرف تازه مناسب نیستند ، زیرا سامبوسین و سایر سموم ضعیف موجود در آنها می تواند مشکلات جدی برای دستگاه گوارش انسان ایجاد کند. مواد فقط با گرم شدن تجزیه می شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها