رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 381851

تغییری که به جای احمدینژاد دامن روحانی را گرفت/آیین‌نامه جدید درباره جلسه سوال از رییس جمهور چه میگوید؟

ساعت24-درست دو ماه بعد از جنجال سوال از احمدی نژاد مجلس نهم آستین هایش را برای تغییر آئین نامه بالا زد و در ماده 213 آن رای گیری درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوال ها جایگزین قانون قبلی شد.

روحانی
«در هر موردی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان از رئیس جمهور دربارۀ یکی از وظایف اوسوال کنند، رئیس جمهور موظف است در مجلس حاضر شود» این یکی از ابزارهایی است که طبق اصل 88 قانون اساسی برای نظارت بر قوه مجریه در دست مجلس قرار داده شده است که در طول 40 سال گذشته تنها یک بار آن هم در زمان دولت دهم مورد استفاده قرار گرفته است. حالا بعد از 6 سال این موضوع برای حسن روحانی و دولت دوازدهم در حال تکرار است اما با این تفاوت که آئین نامه امروز مجلس با قانون 24 اسفند سال 90 یکی نیست.

تغییر آئین نامه بعد از سوال از احمدی نژاد

روزهای آخر سال 90 محمود احمدی نژاد به مجلس آمد تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد اما به جای پاسخ یکسره مجلس را به سخره گرفت و بعد از تمام شدن صحبت هایش و گفتن اینکه نمره اش کمتر از 20 نیست دستی برای نمایندگان بلند کرد و رفت. در آن روز خلا قانونی آئین نامه مجلس به رخ همه نمایندگان کشیده شد و انها نتوانستند کوچکترین پاسخی به توهین های احمدی نژاد بدهند. درست دو ماه بعد از جنجال سوال از احمدی نژاد مجلس آستین هایش را برای تغییر آئین نامه بالا زد و در ماده 213 آن رای گیری درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوال ها جایگزین قانون قبلی شد.

آئین نامه جدید چه می گوید؟

ماده ۱۹۶- براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸ ) قانون اساسی، درصورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی مربوط ارجاع می نماید.

هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون ها چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می گیرد.

تبصره1- تعداد سوالات نباید از پنج سوال بیشتر باشد.

تبصره 2- پس از ارسال سوال یا سوالات برای رئیس جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سوال یا سوالات از دستور نمی گردد.

ماده 213- رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نماینده. در این صورت همه سوالات و پاسخ ها در بخش اول وقت از هر دو طرف بیان می شود و در بخش دوم ابهامات سوال کنندگان و پاسخ های رئیس جمهور مطرح می گردد.

تبصره- پس از این مرحله درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع کننده بودن به صورت جداگانه رای گیری می شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می شود.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها