رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 384075

6 روش تربیت کودکان بدون فریاد زدن

ساعت 24-بیشتر والدین با اولین اشتباه و یا اشتباهای بعدی سر کودک فریاد می زنند به این ترتیب برای برخی از پدرو مادرها داد کشیدن عادت بدی می شود .با این روش ها بدون اینکه صدای خود را بلند کنید کودکان حرف شما را گوش می کنند

تربیت کودک

نتایج مطالعات نشان می دهد که فریاد زدن یکی از 8 روش تربیتی است که سبب بدتر شدن مشکلات رفتاری کودک می شود همچنین رفتارهای بد کودک ادامه پیدا می کند . با فریاد زدن شاهد رفتارهای بد کودک خواهیم بود و به دنبال آن فریاد زدن بیشتر و بیشتر خواهد شد.

به تدریج فریاد کشیدن اثری نخواهد داشت . کودکی که مرتب با داد و فریاد روبرو می شود دیگر به حرف گوش نخواهد کرد .

مشکل دیگری که فریاد زدن در پی دارد این است که کودک نمی تواند رفتار خود را بهبود دهد . اگر کودک به دلیل اذیت برادرش با داد و فریاد روبرو شود ، نمی تواند مشکلات را با آرامش حل کند .

تربیت بدون فریاد کشیدن :

قوانین را به روشنی مشخص کنید

اگر قوانین خانواده شفاف مشخص شده باشد فریادها کمتر خواهد شد . مقررات خانه را لیست کنید و بر اساس آن عمل کنید. اگر قانونی نقض شد برخورد منطقی را اعمال کنید . با داد زدن یا سخنرانی کردن کودک آموزش نمی بیند و رفتار کودک بهتر نخواهد شد .

قبلا عواقب منفی را مطرح کنید

عواقب نادیده گرفتن مقررات را قبلا به کودک توضیح دهید . فرصت دادن به کودک ، بخشیدن یا عکس العمل منطقی کمک می کنند کودک از اشتباه خود درس بگیرد .

مثلا بگویید اگر تکالیف روزانه ات را قبل از شام تمام نکنی شب حق نداری تلویزیون تماشا کنی و دیگر نیاز به فریاد زدن نخواهد بود و این به عهده کودک است که انتخاب درستی داشته باشد .

توجه به عواقب کار تاثیر زیادی دارد توجه داشته باشید عواقب کار برای برخی کودکان موثر است و دربرخی کودکان کارساز نیست .

بیشتر بخوانید: روشهای تربیت کودک

تقویت رفتارهای مثبت

به وسیله تقویت رفتارهای مثبت کودک را تشویق کنید تا از مقررات پیروی کند . اگر نقض مقررات پی آمد منفی به دنبال دارد باید پیروی از مقررات عواقب مثبت در پی داشته باشد.

اگر کودک از مقررات پیروی کرد به او جایزه دهید مثلا بگویید آفرین که تکالیفت را امروز درست انجام دادی ممنونم از شما.

به کودک توجه مثبت زیادی داشته باشید تا رفتارهایی که کودک درگیر آنهاست کمتر شود . هرروز با کودک جدا از دیگران صحبت کنید تا کودک تشویق به ادامه انجام کارهای خوب باشد .

اگر کودک مشکلات رفتاری خاصی دارد یک برنامه جایزه فراهم کنید به این ترتیب که دادن کارت امتیاز و جمع آوری کارت و گرفتن جایزه روش موثر خوبی برای کودکان بزرگتر است . روش دادن جایزه خیلی سریع می تواند مشکل رفتاری کودک را بهبود بخشد.

دلایل فریاد زدن خود را بررسی کنید

اگر شما سر فرزند خود داد می زنید ، دلیل آن را بررسی کنید . اگر به دلیل عصبانی بودن خود داد می زنید یاد بگیرید آرامش خود را حفظ کنید و روش مدیریت خشم سالم را بکار گیرید .

به جز در شرایط خطرناک ، به خود فرصت دهید و افکارآشفته را کنترل کنید تا برای تربیت کودک آرام باشید .

اگر دلیل فریاد زدن شما مربوط به کودک است و بار اول که از او درخواستی دارید به حرف شما گوش نمی کند ، سعی کنید روش جدیدی برای جلب توجه کودک پیدا کنید . سعی کنید آموزشی موثر بدون داد و فریاد زدن داشته باشید .

اگربدون اینکه خشمگین باشید فریاد می زنید ، برنامه مشخصی برای بی انضباطی مشخص کنید . اغلب والدین با فریاد کودک را تهدید می کنند درحالی که هرگز برنامه ای برای گفته خود ندارند فقط از روی ناچاری آن را بیان کردند .

به موقع هشداردهید

وقتی کودک به حرف شما گوش نمی کند به جای فریاد زدن به کودک هشدار دهید . از کلمه " اگر ....سپس هشدار دهید که اگر حرف شما را گوش نکند چه نتیجه ای از کارش می گیرد . مثلا بگویید " اگر همین الان عروسکهایت را جمع نکنی ، پس از ناهار نمی توانی با اسباب بازیت بازی کنی "

فریاد زدن اغلب سبب مبارزه قدرت می شود . هر چقدر شما بیشتر به کودک فریاد بزنید او بی اعتناتر خواهد شد . تذکر واضح شما نشان دهد که شما د رتصمیم خود جدی هستید .

دنبال نتیجه منطقی باشید

از سرزنش زدن و مدام تذکر دادن بپرهیزید در عوض می توانید با یک نتیجه منطقی نشان دهید که منظور شما چه بوده است . روش تربیتی یکسان و پاید ار کلید تربیت کودک و تغییر رفتار اوست که بتواند فردی پیرو مقررات باشد .

به یاد داشته باشید دور کردن وسایل الکترونیکی به مدت 24 ساعت یا دادن تکالیف اضافه کمک می کند کودک دوبرابر به نقض دوباره مقررات فکر کند و این نوع پی آمد بیشتر از داد و فریاد کردن سر کودک نتیجه بخش است .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها