رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 385671

هنر خوابیدن ژاپنی ها در محل کار

ساعت 24-در بیشتر کشورها خوابیدن در محل کار نه تنها خجالت آور است بلکه ممکن است به موقعیت شغلی آسیب وارد کند اما در ژاپن خوابیدن در اداره مرسوم است واز نظر اجتماعی موضوعی پذیرفته شده است و حتی نشانه پشت کار است زیرا وقتی فردی سخت کار کند نیاز به استراحت پیدا می کند

خواب
dir="RTL">واقعیت این است که مردم ژاپن یکی از کم خواب ترین افراد در دنیا هستند ، نتیجه مطالعه ای نشان می دهد میانگین خواب مردم ژاپن در هر شب 6 ساعت و 35 دقیقه است به همین دلیل بیشتر اوقات افراد در مسیر رفتن به محل کار یا در اداره، پارک ، کافی شاپ ها ، کتاب فروشی ها ، مراکز خرید و مکان های عمومی دیگر به خواب می روند . این موضوع بسیار گسترده و طبیعی است و ژاپنی های کلمه خاصی دارند " Inemuri" یعنی "هنگام خواب حاضر هستید "

شاید هیچکس بهتر از دکتر "بریجتی استیگر" ، پژوهشگر دانشگاه کمبریج در باره فرهنگ ژاپن مطالعه نداشته است وی می گوید اولین تجربه من بر می گرده به اواخر سال 1980 . در آن زمان ژاپن از نظر حباب اقتصادی در اوج بود و رونق اقتصادی فوق العاده ای یافت و زندگی پر مشغله سبب شده بود که مردم برنامه های خود را با کار و اوقات فراغت پر کنند این جهش اقتصادی در دوره پس از جنگ بود که ملت ژاپن مشهور به سخت کوشی شده بودند و فرصت برای خوابیدن نداشتند . افراد ساعت های زیادی در روز کار می کردند و در هنگام برگشت به خانه به طو ر آشکار چرت می زدند . دانش آموزان ساعت های طولانی درشب بیدار می ماندند و خود را برای امتحانات آماده می کردند و صبح روزبعد در کلاس چرت می زدند این به نظر ضد و نقیض می آید اما تحمل بی خوابی در طول جلسات ، کلاس ها ، و گرد همایی های اجتماعی در فرهنگ ژاپن گسترش یافت .

اما با این حال قانونی برای Inemuri (حاضر در هنگام خواب ) وجود دارد و بستگی به موقعیت شما دارد . اگر شما به تازگی وارد شرکتی شدید و مجبورید نشان دهید که چقدر آدم سخت کوشی هستید ، نباید شما بخوابید اما اگر شما 40 یا 50 ساله هستید مشکلی برای شما نیست که بخوابید . و اگر موقعیت شغلی بالایی داشته باشید بیشتر می توانید بخوابید .

نشانه دیگر فهمیدن آداب پیچیده Inemuri در خود کلمه نهفته است . "حاضرهستید در حالی که خوابید . اگر چه کسی که خواب است ذهنش حضور ندارد اما در صوردت نیازباید فعال عمل کنید و سریع نیازهای شرکت را برآورده کنید . در جلسات باید خود را فعال نشان دهید . مانند وقتی که تمرکز دارید . شما نمی توانید زیر میز یا مانند آن بخوابید . شما باید مانند وقتی که مشتاقانه در حال گوش کردن هستید بنشنیید فقط سر خود را به پایین خم کنید .

مواردی هست که نشان می دهد فرهنگ چرت زدن در محل کار در کشورهای دیگر نیز وجود دارد مانند خواب بعداظهر در اسپانیا( خواب کوتاه در اوایل ظهر ، اغلب پس از غدای ظهر ) و روپوسو در ایتالیا ( ساعت ناهار طولانی که 2 تا 3 ساعت است وافراد اجازه دارند چرت کوتاهی داشته باشند .

در سال های اخیر عادت خوابیدن در محل کار به وسیله شماری ازکارفرمایان سراسر دنیا حمایت شده است و ودر میان آنها گوگل ، آپل ، نایک ،....اتاق هایی مخصوص چرت زدن فراهم کردند که کارمندان می توانند خواب کوتاهی در ساعات اداری داشته باشند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها