رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 393664

انصراف اکونومیست، نیویورک تایمز فایننشال تایمز ،اوبر، هافینگتون پست از همکاری با ریاض

بن سلمان درگرداب قتل خاشقچی

ساعت24-بن سلمان هرگز تصور نمی کرد اگر روزنامه نگار منتقد خود را به قتل برساند با دشواری در ابعاد بزرگ در حوزه های گوناگون مواجه خواهدشد. اما تیری که او پرتاب کرد دیگر به کمان برنمی گرددو بن سلمان با روزهای سختی مواجه شده است. یکی از پیامدهای قتل این روزنامه نگار منتقد همبستگی صنفی رسانه های بزرگ غربی است که برخی از انها با شجاعت و در کوتاه ترین زمان اعلام کردند از همکاری با ریاض درباره حضور در یک نشست اقتصادی اجتناب می کنند و برخی دیگر درحال بررسی هستند.

خبر
به گزارش بی بی سی فارسی در پی افزایش فشارهای بین المللی بر دولت عربستان سعودی که به ''قتل یک روزنامه نگار مخالف در استانبول متهم شده است''، مدیران چند رسانه بزرگ غربی کناره گیری خود را از کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در ریاض اعلام کرده اند.سردبیر مجله اکونومیست، نمایندگان روزنامه نیویورک تایمز، مدیرعامل شرکت رسانه ای وایاکام از جمله مدیران رسانه ای هستند که در اعتراض به ناپدید شدن جمال خاشقچی از شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان موسوم به "ابتکارعمل سرمایه گذاری برای آینده" کنار کشیده اند.روزنامه فایننشال تایمز هم اعلام کرده است در حال بررسی کناره گیری از این نشست بین المللی است.این کنفرانس سه روزه از ۲۳ اکتبر، یازده روز دیگر شروع می شود و از آن به عنوان "داوس بیابان" یاد می شود. سی ان ان و شبکه بلومبرگ از رسانه های مهم هستند که هنوز تصمیم خود را درباره این کنفرانس اعلام نکرده اند. دارا خسروشاهی، مدیرعامل شرکت اوبر هم اعلام کرده که در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.همزمان، ریچارد برانسن، میلیاردر بریتانیایی و مدیر گروه تجاری ویرجین اعلام کرد به گفت و گوها برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی در این گروه پایان داده است.
یورونیوز نیز در این باره نوشته است: رسانه های جهانی همزمان با افزایش ابهام ها در مورد نقش عربستان در ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت این کشور در برنامه خود برای شرکت یک نشست تجاری در عربستان تجدیدنظر می کنند.نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» که از آن به عنوان اجلاس «داووس در صحرا» نیز نام برده می شود به میزبانی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار می شود.این نشست در راستای طرح «چشم انداز ۲۰۳۰» که برای قطع وابستگی عربستان به درآمد حاصل از صدور نفت برنامه ریزی شده است از ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (اول تا سوم آبان) در ریاض برگزار می شود.تاکنون روزنامه نیویورک تایمز از مشارکت تجاری در نشست ریاض صرف نظر کرده است. این رسانه آمریکایی اعلام کرده است که دیگر «حامی مالی» نشست ریاض نیست.آریانا هافینگتون، بنیانگذار هافینگتون پست نیز از هیات مشورتی نشست «داووس در صحرا» کناره گیری کرده است.اندور راس سورکین، مجری شبکه «سی ان بی سی» که قرار بود اداره کننده سه جلسه نشست ریاض باشد نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از ناپدید شدن جمال خاشقچی «آزرده خاطر» شده است و در این نشست شرکت نخواهد کرد.سخنگوی روزنامه لس آنجلس تایمز نیز اعلام کرده است که پاتریک سون شیونگ، صاحب این روزنامه که قرار بود در نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» سخنرانی کند در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.
ترامپ برخلاف مسیر
این تصمیم تنبیهی رسانه های بزرگ و برخی شرکتهای غول پیکر جهانی نسبت به قتل روزنامه نگار منتقد اما با رفتار و گفتار مخالف از سوی دونالد ترامپ مواجه شده است. رییس جمهوری آمریکا دراین باره گفت دلیلی وجود ندارد که به خاطر ناپدید شدن یک خبرنگار، جلوی سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در ایالات متحده را گرفت. ترامپ همچین گفته است فروش سلاح به عربستان متوقف نخواهد شد. اوکه در جمعی از خبرنگاران حاضر در کاخ سفید صحبت می‌کرد افزود: در این‌صورت کشورهای خلیج [فارس] به جای آمریکا در چین و روسیه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.فشار کنگره آمریکا بر روی دولت ترامپ به منظور در پیش گرفتن اقدامی مناسب در مورد ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی رو به افزایش است.اما بیش از بیست سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات از ترامپ خواسته‌اند در مورد نقض احتمالی حقوق بشر، اقدام به اعدام بدون حکم قضایی و لزوم وضع تحریم علیه عربستان سعودی در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی تحقیق کند.سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا، رند پال، گفته است که قصد دارد کنگره را وا دارد تا فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کند.رییس جمهوری آمریکا درباره رای احتمالی کنگره برای توقف فروش اسلحه ابراز ناراحتی کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها