رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 400778

ساماندهی حقابه‌بران حوضه‌های آبریز در دستور کار وزارت نیرو

ساعت24-مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو، گفت: این وزارتخانه درصدد است به منظور تعیین تکلیف،ساماندهی و حل مسئله حقابه‌ها وحقابه‌بران در حوضه‌های آبریز کشور از کارشناسان نظرسنجی کند.

به گزارش وزارت نیرو، صدیقه ترابی، با تاکید بر اینکه حوضه‌های آبریز اصلی کشور به موجب تغییرات اقلیم با کاهش بارندگی‌ها و افزایش درجه حرارت مواجه شده‌اند، عنوان کرد: ادامه این روند باعث شده است تا منابع آب تجدیدپذیر کشور نیز به شکل محسوسی در حوضه‌های مختلف آبریز کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حوضه‌های آبریز کشور در کنار عوامل طبیعی با تغییرات ناشی از عوامل انسان ساخت نیز مواجه هستند، اظهار کرد:‌ امروزه توسعه برداشت از منابع آب، توسعه قابل توجه کشاورزی در حوضه‌های مختلف آبریز، افزایش جمعیت و مصارف آب شرب، توسعه صنعت و در پی آن افزایش برداشت برای این بخش موجب شده است تا تغییرات بیشتری در حوضه‌های آبریز به لحاظ وضعیت منابع آبی به وجود آید. در کشور ما به لحاظ تاریخی حقابه‌برانی وجود دارند و براساس اسناد و مدارک موجود حقابه‌بر محسوب می‌شوند. تغییرات طبیعی و انسان ساخت در حوضه‌های آبریز موجب شده است تا حقوق این حقابه‌بران نیز در بسیاری از حوضه‌های آبریز همچون زاینده‌رود، کارون بزرگ، کرخه و... دچار تغییرات شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو با توجه به تغییرات ایجاد شده در حوضه‌های آبریز تصمیم گرفته است تا موضوع تعیین تکلیف، ساماندهی و حل مسئله حقابه‌ها و حقابه‌بران را در حوضه‌های آبریز مختلف در سطح کشور در دستور کار خود قرار بدهد.

به گفته این مسوول البته مفهوم اجرای این نظرسنجی به این معنا نیست که وزارت نیرو پیش از این اقدامی در ارتباط با موضوع حقابه‌ها انجام نداده است بلکه فعالیت‌های گسترده‌ای در حوضه‌های مختلف همچون زاینده رود برای شناسایی حقابه‌بران و اسناد تاریخی انجام شده است ولی با این وجود به دلیل اینکه تعداد موارد مورد نیاز جهت بررسی حقابه‌ها و حقابه‌بران در کشور افزایش پیدا کرده است از این وزارت نیرو این مسئله را به عنوان موضوعی که می‌تواند به شکل همه جانبه و فراگیر در کشور مورد بررسی قرار بگیرد در دستور کار خود قرار داده است.

ترابی با اشاره به اینکه در این نظرسنجی دو سوال از کارشناسان و خبرگان حوزه آب پرسیده شده است، ادامه داد: در این نظرسنجی از شرکت کنندگان خواسته شده است تا به این دو پرسش پاسخ دهند که به نظر آن‌ها ۱۰ سوال از مهم‌ترین سوالاتی که در تعیین تکلیف، ساماندهی و حل مسئله حقابه‌ها در کشور باید به آن‌ها پاسخ داده شود چیست؟ و همچنین مهم‌ترین گام‌ها و یا بخش‌هایی که در تعیین تکلیف، سامان‌دهی و حل مسئله حقابه‌ها باید مدنظر قرار گیرد، چیست؟

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو در پایان گفت: از این رو کارشناسان و خبرگان حوزه آب برای مشارکت در این نظرسنجی می‌توانند تا اواسط هفته آینده با مراجعه به آدرس http://waterplan.moe.gov.ir نقطه نظرات خود را در خصوص مباحث یاد شده اعلام کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها