رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 400872

نقش ترامپ درکامیابی طرح دلار زدایی درجهان

روسیه استراتژی کنار گذاشتن دلار را به سرعت پیش میبرد

ساعت 24-آثار و پیامدهای ناسیونالیسم اقتصادی دونالد ترامپ و همچنین ادامه تحریم اقتصادی روسیه و تهدید ژاپن ، چین ، کانادا و حتی اروپا به وضع تعرفه از سوی ترامپ کشورها را به این فکر انداخته است از دلار دوری کنند.

یورو ودلار
در این باره روسیه گامهای بلند تری برداشته است. به گزارش رادیو فارسی فرانسه روبل، یورو، یوآن...، روسیه از همه این پول ها، به جز دلار استقبال می کند! در حالی که تهدیدهای تحریمی آمریکا روسیه را نیز تهدید می کند، این کشور تلاش‌های خود را برای دلار زدایی از اقتصادش دو برابر گذشته کرده است. در شرایطی که شرکت های بزرگ روسیه در انتظار موازین احتمالی تحریمی آمریکا علیه روسیه هستند و آمریکا تلاش می کند تا با وضع تحریم ها دسترسی شرکت های روسیه را به نظام بانکی بین المللی محدود کند، پروژه دلار زدایی اقتصاد روسیه کلید خورده و مبدل به یک راهبرد اقتصادی برای روسیه در مقابله با نیات تحریمی آمریکا شده است.

چهار سال پس از نخستین تحریم‌های غربی علیه مسکو برای الحاق کریمه به فدراسیون روسیه و ادامه تنش ها در شرق اوکراین، محدودیت های آمریکا علیه تراکنش‌های مالی روسیه تشدید شده است و همراه با آن، احتمال مخاطرات و پیگرد قانونی تجار و شرکت های روسیه در آمریکا که با دلار تعامل می کنند، به شدت افزایش یافته است. در چنین شرایطی، وزیر اقتصاد و دارایی روسیه و رئیس بانک مرکزی این کشور به زودی طرح کاهش دلار در تعاملات روسیه که در جهت دلار زدایی اقتصاد این کشور است را به دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه ارائه خواهند داد.در همین حال، چندین شرکت بزرگ روسیه در حال بررسی راه کارهایی برای انجام معاملات خود با دیگر شرکت ها بدون استفاده از دلار هستند.دولت روسیه نیز شرکت های این کشور را تشویق می کند که به منظور کاهش وابستگی به دلار آمریکا، در مبادلات خود از دیگر ارزها بیشتر استفاده کنند.بانک مرکزی روسیه این هفته اعلام کرد حجم مبادلات غیر دلاری شرکت های این کشور افزایش یافته است. به نحوی که سهم روبل از مبادلات کالایی میان روسیه و چین و روسیه و هند اکنون بین ده تا بیست درصد کل ارزش تجارت میان این کشورها رسیده است.بانک مرکزی روسیه در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد سهم مبادلات غیر دلاری در بخش خدمات صنعتی بسیار بیشتر است.

خبرگزاری فرانسه می نویسد: برقرار تحریم‌های واشنگتن علیه ایران و ادامه جنگ تجاری با چین به نزدیکی بیشتر مشتریان شرکت‌های روسی برای کنار گذاشتن دلار در تعاملات خود با روسیه کمک بسیار زیادی کرده است.کارشناسان شرکت بزرگ بیمه آلمانی هرمس به خبرگزاری فرانسه گفته اند: تلاش های گذشته روسیه در جهت دلار زدایی از اقتصاد این کشور ناموفق بوده است، اما هم اکنون شرایط مناسب برای این اجرای این استراتژِی با افزایش موازین محافظه کارانه اقتصادی در آمریکای تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ فراهم شده است.هرمس برآورد می کند در صورتی که روند کنونی با این سرعت ادامه یابد، روسیه ظرف ۱.۵ تا ۵ سال به نحو تعیین کننده ای وابستگی اقتصاد خود به دلار را کاهش خواهد داد.در این راستا، اتحادیه اروپا و چین نامزدهای بالقوه ای برای شرکت در طرح دلار زدایی هستند. این دو مجموعاً طرف ۶۰ در صد تجارت خارجی روسیه هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به طور مرتب در باره این موضوع با رهبران کشورهای دیگر گفتگو می کند. این موضوع در دیدار ولادیمیر پوتین با شی جی پینگ، رئیس جمهوری چین در سپتامبر گذشته از محورهای مذاکره میان رهبران دو کشور بوده است.دولت روسیه، اکتبر گذشته، از توافق بین حکومتی با چین در باره تعاملات طرفین با پول های ملی (روبل و یوآن) پرده برداشت.بر أساس بانک "ای ان جی" تعاملات دو کشور چین و روسیه توسط روبل یا یوآن طی چهار سال گذشته چهار برابر شده و به مرز ۱۸ تا ۱۹ درصد کل تعاملات تجاری میان دو کشور رسیده است.در راه افزایش معاملات غیر دلاری میان دو کشور، صندوق سرمایه گذاری روسیه با همکاری چین ۷۰ میلیارد دلار یوآن تخصیص داده است. این صندوق به منظور تنظیم مبادلات میان دو کشور با پول های ملی آنها ایجاد شده است و نخستین تراکنش‌های مالی با پول ملی و با کنار زدن دلار در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. رئیس اقتصاد دانان صندوق سرمایه گذاری روسیه اعلام کرده است روسیه این تجربه را با کشورهای دیگر ادامه خواهند داد.در همین حال، شرکت های روسی نیز وارد فرآیند دلار زدایی از تعاملات خود شده اند. به عنوان مثال:شرکت روسی آلروسا به عنوان بزرگترین تولیدکننده الماس در جهان اعلام کرد این شرکت از تابستان گذشته، یک سامانه تراکنش های مالی با استفاده از یوان راه اندازی کرده است.آلروسا از مبادلات غیر دلاری با یکی دیگر از مشتریان هندی خود نیز خبر داد.شرکت سورگوت‌نفته‌گس که در حوزه انرژی فعال است، شرکت کشاورزی روسارگو و شرکت استخراج معدن نوریلسک نیکل نیز از دیگر شرکت های روسی هستند که در حال کار روی سامانه های تراکنشی مشابه هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها