رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 414744

عوارض کافئین و رابطه آن با بارداری

ساعت 24-وقتی شما باردار هستید بیشتر به سلامت خود توجه دارید و از خوردن چیزهای مضر مانند پنیر غیر پاستوریزه و سوشی تهیه شده با ماهی خام پرهیز می کنید اما در مورد کافئین چطور ؟آیا صبح از نوشیدن قهوه یا محصولاتی که حاوی کافیئن هستند پرهیز می کنید ؟ آنچه که لازم است درباره کافیئن در طول دوران بارداری بدانید را دراینجا بخوانید :

قهوه
dir="RTL">توصیه هایی در باره کافیئن برای داشتن دوران بارداری سالم

بسیاری از نوشیدنی ها ، غذاها و خواراکیها حاوی کافیئن است بنابراین حتی اگر بخواهید کارسختی است که به طور کلی از خوردن آن صرف نظرکنید.

خوشبختانه نباید برای خوردن مقدار کمی کافیئن نگران شوید . پژوهشگران می گویند خوردن 200 میلی گرم در روز سلامت شما را به خطر نمی اندازد .یک یا دو فنجان با اندازه مناسب و نه با لیوان ها ی استار باکس . توجه داشته باشید که قهوه مانند یک مسکن است و عوارض جانبی هم دارد و مانند محرکی که ضربان قلب و فشارخون را افزایش می دهد و ممکن است که شما را بیدار نگه دارد و به شما انرژی دهد اما کافئین بیش ازحد سبب اضطراب و تکان شما می شود و همچنین اختلال در خواب شما بوجود می آورد . اگر عادت به استفاده از کافیئن داشته باشید و ناگهان آن را قطع کنید سردرد، تحریک پذیری و خستگی را برای شما به دنبال خواهد داشت .

تاثیر کافئین بر جنین

کافئین از جفت عبور می کند و به جنین راه پیدا می کند دردوران بارداری بدن نوزاد هنوز درحال رشد است ، کبد، مغز و سیستم عصبی جنین نمی توانند به شیوه بزرگسان عمل کند .

چند چیز که محققان می دانند :

کافئین سبب تحریک نوزاد می شود بنابراین ممکن است احساس کنید که کودک بعد از قهوه یا نوشابه فعالتر می شود . این ممکن است موجب اختلال ضربان قلب و خواب نوزاد شود با استفاده مقادیر بیش ازحد کافیئن تحریک پذیری ، لرزش و اختلال در خواب را مشاهده خواهید کرد . اگر می توانید میزان مصرف کافئین خود را کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید ، برای کودک بهتر است .

زنان باردار اغلب نگران هستند که آیا کافیئن می تواند سبب نقایص مادرزادی ، بارداری ، زایمان زود رس یا سایر مشکلات مربوط به زایمان را ایجاد کند . تحقیقات هنوز در حال انجام است اما مصرف مقدار کمی کافیئن به نظر نمی رسد که مشکل ساز باشد و فقط مصرف کافئین در دوزهای بالا می تواند مشکل آفرین شود .

سقط جنین : در صورت سقط جنین اطلاعات متناقضی وجود دارد براساس 26 مطالعه انجام یافته ، تحلیلی نشان می دهد کافیئن می تواند سقط جنین را افزایش بدهد . محققان بیان کردند مصرف کافیئن به میزان 150 گرم در روز تا19 درصد خطر سقط جنین را افزایش می دهد . مطالعات دیگری نشان می دهد مصرف روزانه بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز خطر سقط جنین را بالاتر می برد اما همه مطالعات انجام یافته با این نظر موافق نیستند و محققان این تحقیقات می گویند هرمقدار کافئین به تنهایی خطر بروز سقط جنین را افزایش نمی دهد ، تنها زمانی که کافئین با سایر مواد مانند مصرف سیگار نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر ترکیب شود میزان سقط جنین افزایش می یابد.

وزن کم هنگام تولد :مطالعات نشان می دهد که بین کافیئن ووزن کم هنگام تولد رابطه وجود دارد واحتمال بچه هایی که وزن تولدشان 10 درصد کمتر از سن باروری باشند وجود دارد (SGA )حتی آگر مقدار توصیه شده برای مصرف محدود شود .

برخی از نوشیدنی ها و میان وعده ها و میزان کافئین موجود درآنها را درلیست می بینید البته هر موردی که در زیر آورده شده یک میانگین کلی است و مقدار واقعی کافیئن در هر محصول بستگی به نام تجاری و نحوه ساخت آن دارد .

-قهوه معمولی ،(1 فنجان ) 95 میلی گرم کافئین

-قهوه نعنا ( یک فنجان ) 2 میلی گرم

-دونات قهوه داغ (کوچک ) 150 میلی گرم

-قهوه تلخ قهوه ای لیوان استارباکس (کوتاه ) 130 میلی گرم

-چای سیاه ( یک کیسه ) 40 میلی گرم

-چای سبز ( یک کیسه ) 20 میلی گرم

-چای نعنا ( یک کیسه ) 2 میلی گرم

-شکلات داغ ( یک فنجان ) 5 میلی گرم

-پپسی ( یک قوطی ) 34 میلی گرم

-نوشیدنی انرژی زا ( یک قوطی ) 80 میلی گرم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها