رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 415256

اسدالله عسگراولادی درگفت وگو با ساعت 24

رییس بانک مرکزی درک دقیقی از تجارت خارجی ندارد

اسدالله عسگراولادی گفت: رییس بانک مرکزی درک دقیقی از تجارت خارجی و پیچیدگی های آن ندارد. درحالی که درتجارت خارجی عرف این است که واردکننده کالا به صادرکننده می گوید یک بانک برای پرداخت بهای کالاها معرفی کنید بانک مرکزی باورش این است که صادرکنندگان باید ارز خود را به شبکه نیما بدهند .

اسدالله عسگراولادی
درنیم روز سه شنبه 12 دی ماه 1397 اسدالله عسگراولادی بازرگان سرشناس ایران برای ثبت نام درانتخابات آتی اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن وکشاورزی اتاق تهران به ستاد انتخابات اتاق آمد و آمادگی خود را برای رقابت در زمستان 1397 اعلام کرد. وی در پاسخ به این پرسش که اتاق بازرگانی چه اهمیتی دارد گفت این نهاد تنها نهاد کشوری است که توانایی قانونی برای نمایندگی بخش خصوصی دارد. اوگفت من درهمه دوره های اتاق بازرگانی به عنوان عضوهیات نمایندگان حاضر بوده ام و 16 سال نایب رییس اتاق ایران بوده ام. ما باید در انتخابات حاضر شویم و چراغ اتاق را روشن نگه داریم. من از اینکه رای نیاورم ناراحت نمی شوم و می دانم که شانس من 50 – 50 است.


روند کاهنده صادرات

وی در پاسخ به پرسش ساعت 24 که آیا روند کاهند ه ارزش صادرات در 9ماه منتهی به آذرماه امسال در زمستان بهبود می یابد گفت پیش بینی من این است که چنین اتفاقی نمی افتد و تا پایان سال شاهد بدتر شدن صادرات خواهیم بود. وی یکی از دلایل کاهش صادرات را سیاست ارزی نادرست بانک مرکزی دانست و گفت سیاست پیمان سپاری ارزی کار را برای صادرکنندگان سخت کرده است . وی در پاسخ به این سوال که چرا رییس بانک مرکزی اصرار دارد صادرکنندگان حتما باید در پایان سه ماه ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند گفت رییس بانک مرکزی درک دقیقی از تجارت خارجی و پیچیدگی های آن ندارد. درحالی که درتجارت خارجی عرف این است که واردکننده کالا به صادرکننده می گوید یک بانک برای پرداخت بهای کالاها معرفی کنید بانک مرکزی باورش این است که صادرکنندگان باید ارز خود را به شبکه نیما بدهند . آیا نیما بانک است ؟ اگر واردکنندگان بدانند نیما یک شبکه داد و ستد ارزی وابسته به بانک مرکزی است همین میزان انعطاف را نیز ازدست می دهند و شرایط را سخت تر می کند. چشم انداز مساعدی برای تجارت خارجی به ویژه برای صادرات دیده نمی شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران وچین تاکید کرد بانک مرکزی و دولت توجه داشته باشند با زور و سخت گیری های غیر منطقی بازار ارز به ثبات نمی رسد و باید به جای به کاربردن حرفهای تهدید آمیز گفت و گو کنیم.


تهدیدها و کنایه های همتی و دژپسند
بانک مرکزی در جدیدترین واکنش‌ خود نسبت به مناقشات درباره بازگشت ارز صادرات با صدور اطلاعیه‌ای بر تسریع بازگشت ارز صادرکنندگانی که تاکنون ارز خود را به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند تاکید کرده است. براساس آنچه در اطلاعیه بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته، صادرکنندگان مکلفند ظرف حداکثر سه ماه بعد از مبادرت به صادرات، نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به اقتصاد کشور اقدام کنند. اما اصلاح بخشنامه آبان ماه بانک مرکزی در مورد نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، محور اصلی هشتاد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی بود. نمایندگان دولت و بخش‌خصوصی هرکدام از زاویه‌ای متفاوت این دستورالعمل را مورد نقد و ارزیابی قرار دادند. فعالان اقتصادی بر اصلاح و رفع ایرادات ساختاری آن تاکید کردند و در مقابل سیاست‌گذار اصلاحات بخشنامه را در سطح روبنا و جزئیات محتمل عنوان کرد اما تغییر ساختاری آن را در کوتاه‌مدت منتفی دانست. در این میان وزیر اقتصاد با طرح این موضوع که از مجموع صادرات غیرنفتی کشور که معادل ۳۳ میلیارد دلار تا این مقطع از سال به ثبت رسیده، تنها ۲۵ درصد به سامانه نیما بازگشته است، بخش‌خصوصی را مورد خطاب و سوال قرار داد. دژپسند عنوان کرد بخش‌خصوصی باید پاسخ دهد که چرا از مجموع ارزش صادرات غیرنفتی تنها ۲۵ درصد آن به این سامانه آورده شده است؟ اما رئیس اتاق بازرگانی ایران ریشه چنین نگاهی را در عدم اعتماد به بخش صادرکنندگان واقعی و شناسنامه‌دار دانست و تصریح کرد آماری که از صادرات ارائه می‌شود به‌دلیل آنکه قیمت‌های پایه صادراتی اصلاح نشده،‌ واقعی نیست. شافعی دلیل مشکلات به‌وجود آمده در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات را ناشی از پیمان‌سپاری ارزی می‌داند. رئیس اتاق ایران پیمان‌سپاری ارزی را در دوره‌های گذشته و امروز تجربه‌ای ناموفق ارزیابی کرد که نتیجه آن ورود دلالان و پیمان‌خران به عرصه صادرات بوده است. شافعی تصریح کرد که رفتار دولتمردان به‌گونه‌ای است که انگار صادرکنندگان سرمایه‌ها را از کشور خارج می‌کنند و ارز را به کشور باز نمی‌گردانند اما در واقع این نگاه دولت به فعالان اقتصادی، باعث خروج سرمایه از کشور شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها