رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 415865

آداب و رسوم مردم گرجستان

رپورتاژ / مردم کشور گرجستان، بسیار مهمان‌نواز هستند. اگر به زودی قصد سفر به این کشور را دارید، بهتر است اطلاعات بیشتری راجع به فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها به دست بیاورید تا راحت‌تر بعضی از سنت‌هایشان را درک کنید.

کشور گرجستان، تاریخی با قدمتی طولانی دارد و شهر تفلیس، پایتخت این کشور است که «واختانگ یکم» (Vakhtang I Gorgasali) آن را در قرن 5 میلادی تأسیس کرد و هنوز هم مهم‌ترین مرکز سیاسی و فرهنگی گرجستان به شمار می‌رود. بیش از 83% از جمعیت این کشور را گرجی‌ها تشکیل می‎دهند. اما اقلیت‌های آذری، ارمنی و روسی نیز در آن زندگی می‌کنند.

جمهوری گرجستان شامل دو جمهوری خودمختار آبخازیا (در شمال غرب) و اوستیای جنوبی (در شمال شرق) است. جمهوری خودمختار پیشین آجاریا در جنوب غرب کشور نیز در سال 1383 به استان تبدیل شد. گرجستان به 65 ناحیه و مناطق روستایی تقسیم می شود و دارای 13 شهر و چندین شهرک است . جامعه گرجستان دارای سلسله مراتب است. به هنگام معرفی، ابتدا افراد مسن که جایگاه خاصی دارند معرفی می شوند. بزرگ خاندان مسئولیت تصمیم گیری مسائل تجاری یا خانوادگی را بر عهده دارد.

گرجستان از جمله کشورهایی است که در هر دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد و عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو از اهداف این کشور است. گرجی ها بزرگ ترین قوم گرجستان هستند. آذربایجانی های گرجستان نیز بزرگ ترین اقلیت قومی گرجستان به شمار می روند.

به عنوان یکی از قدیمی ترین فرهنگ ها در جهان، گرجستان و تور گرجستان دارای برخی استانداردهایی از آداب و رسوم است که می توان گفت به شدت با دنیای غرب متفاوت است. فرهنگ کسب و کار در این کشور به طور قابل ملاحظه ای غیررسمی تر از دیگر کشورهای منطقه است.

گرجی ها به سنت ها و آداب و رسوم ملی خود بسیار افتخار می کنند و از میهمان خود نیز انتظار دارند تا از آنها پیروی کنند. درک این تفاوت ها به شما کمک خواهد کرد تا روابط بهتری ایجاد کنید و در کسب وکارتان موفق باشید.

مهمان نوازی گرم از خصوصیات مردم این کشور است.

مقام و منزلت اجتماعی

جامعه گرجستان دارای سلسله مراتب است.

به هنگام معرفی، ابتدا افراد مسن که جایگاه خاصی دارند معرفی می شوند.

بزرگ خاندان مسئولیت تصمیم گیری مسائل تجاری یا خانوادگی را بر عهده دارد.

رسم ملاقات در گرجستان

در ملاقات اولیه، در حالی که با طرف مقابل دست می دهید بگویید «گام جوبا» ، یعنی سلام.

تنها نزدیکان یکدیگر را با اسم کوچک صدا می زنند.

آداب و رسوم هدیه دادن

همانند بیشتر اروپایی ها، کادوها در جشن تولد و سالروز میلاد مسیح داده می شود.

لازم نیست کادو گران قیمت باشد.

به هنگام دعوت شدن به منزل یک گرجستانی، با خود گل یا شکلات ببرید.

در صورت دادن گل، تعداد آن ها عدد فرد باشد. زیرا گل به تعداد زوج در مراسم تدفین کاربرد دارد.

آداب غذا خوردن

عموما با آرامش و بدون هیچ عجله ای غذا می خورند.

غذا خوردن بهانه ای است برای لذت بردن از کنار یکدیگر بودن.

میزبان به راحت بودن، رضایت و پذیرایی مناسب از مهمان توجه خاصی دارد.

در صورت امکان تمام غذای موجود در سفره را بچشید.

به مهمان حداقل سه بار غذا تعارف می شود و در صورتی که هر بار غذا بکشد، میزبان خوشحال خواهد شد.

نباید غذا در بشقاب باقی بماند.

لباس سنتی

چوخا نام لباس سنتی کشور گرجستان است که در گذشته لباس رسمی مردم بوده و امروزه مردم آن را در مجلس رسمی و در عروسی ها به تن می کنند. چوخا لباس یشمی یقه بلندی بوده که به کلاهی از جنس خز، خنجر و چندین گلوله مزین شده است. البته شکل امروزی چوخا با شکل سنتی آن تفاوت های زیادی دارد و تغییرات محسوسی در آن به وجود آمده است. شما در تور گرجستان میتوانید در بازدید از محله های قدیمی با انواع لباسهای سنتی گرجی آشنا شوید

غذاهای سنتی

به گزارش سفر باتو ، غذاهای گرجستانی را می توان یکی از مهمترین جاذبه های این کشور دانست. تنوع بسیار بالایی در غذاهای گرجستانی دیده می شود و طعم و عطر آنها بی نظیر است. نوع و شیوه طبخ غذا در مناطق مختلف گرجستان متفاوت است. در شرق این کشور پخت غذاهای گوشتی رواج دارد. انواع کباب ها و خورش های خوشمزه در این مناطق تهیه می شود که یکی از پرطرفدارترین آنها خینکالی نام دارد. در غرب گرجستان اما مردم بیشتر تمایل به صرف غذاهای گیاهی دارند. مواد اولیه اغلب این غذاها ترخون، ریحان، گیشنیز و گردو است. خاچاپوری یکی از خوشمزه ترین غذاهای این ناحیه محسوب می شود.

آداب معاشرت و ارزش ها

مهمان‌نوازی، جزو جدایی‌ناپذیر فرهنگ مردم گرجستان است. آن‌ها مهمان‌هایشان را نوعی موهبت می‌دانند و مسافران و گردشگران نیز مهمان کشورشان هستند. بنابراین احتمالش زیاد است که شما را برای صرف غذا به خانه‌شان دعوت کنند و اگر موقعیتش را دارید، ترجیحاً دعوتشان را رد نکنید. به عنوان کادو می‌توانید گل یا شکلات به خانه‌ی آن‌ها ببرید و نیازی نیست حتماً هدیه‌ای گران تهیه کنید. اگر انتخابتان گل است، تعداد فرد را درنظر داشته باشید؛ زیرا تعداد زوج را در خاکسپاری‌ها برای میزبان می‌برند. همچنین در گرجستان رسم است که هدیه را معمولاً در حضور مهمان باز نمی‌کنند. البته استثنا نیز وجود دارد. غذا خوردن در این کشور، بیشتر فرصتی برای دور هم جمع شدن به حساب می‌آید و آداب به خصوصی ندارد و احتمالاً گفت‌وگویی شاد و هیجان‌انگیز را سر میز غذا شاهد خواهید بود. ‌

سن، مقام و قدرت برای افراد احترام می‌آورد و به همین دلیل مردم، احترام بسیاری برای افراد مسن قائل هستند. البته به همان نسبت نیز از سالمندان یا افراد در رأس قدرت، انتظار می‌رود تا مسئولیت تصمیم‌گیری درست در مواقع لزوم را برعهده بگیرند. همچنین یادتان باشد که فقط اعضای خانواده و دوستان نزدیک، یکدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند و بقیه‌ی افراد از نام خانوادگی یا نام کوچک همدیگر به همراه لفظ «آقا» یا «خانم» استفاده می‌کنند. معمولاً مردم، هیجان خاصی در صحبت کردن دارند و علاوه بر بالا رفتن تن صدا، حرکات دستشان هم افزایش پیدا می‌کند. خانم‌ها در این کشور از احترام بالایی برخوردار هستند و می‌توانند در بیشتر موقعیت‌هایی که مدنظرشان است، مشغول به کار شوند و اگر تحصیلات بالایی داشته باشند، حتی ممکن است از پدرانشان هم بیشتر حقوق بگیرند.

نکاتی که باید بدانید

• دعوت های رخدادهای فرهنگی را بپذیرید؛ به خصوص اگر این دعوت ها از جانب خانواده میزبان یا همکاران شما باشد. به خاطر داشته باشید که گرجی ها بسیار میهمان نواز هستند و حضور شما را به عنوان نماد موفقیت می بینند.

• زمانی که با یک گرجی ملاقات می کنید با او دست بدهید. می توانید برای ایجاد روابط نزدیک تر به او بگویید «gamarjoba» که به معنای «سلام» است.

• هنگام خطاب کردن افراد از کلمات «Batono» به معنای آقا یا «Kalbatono» به معنای خانم استفاده کنید.

• جامعه گرجستان یک جامعه سلسله مراتبی است. افراد بسته به سن، موقعیت و قدرت شان لایق احترام هستند. از آنهایی که در راس این هرم هستند انتظار می رود تا برای کل گروه تصمیم بگیرند؛ تصمیماتی که برای گروه شان بهترین تصمیم است.

• افراد مسن عموما از اعتبار و احترام بالایی برخوردار هستند.

• در تور لحظه آخری گرجستان جلسات اغلب طی نهار یا شام صورت می پذیرد. طی این مدت به میزبان گرجی خود اجازه دهید تا در مورد شما بیشتر بداند. از میز شام تان لذت ببرید. صرف غذا زمانی را برای با هم بودن و لذت بردن از حضور یکدیگر فراهم می کند.

آداب ارتباطات در گرجستان

مردم گرجستان به راحتی احساسات خود را ابراز می‌کنند پس از دیدن خشم یا اوج ناراحتی آن‌ها تعجب نکنید. این موضوع حتی در هنگام صحبت کردن نیز مشهود است؛ به طوری که زمان تعریف کردن یک داستان یا بحث درباره یک موضوع، صدایشان بالا می‌رود و از حرکات دست استفاده می‌کنند. به طور کلی مردم عاشق برقراری ارتباط هستند و در نتیجه می‌توانید اوقات خوشی داشته باشید. به هیچ عنوان در مورد روسیه و به خصوص جدایی مناطق ازبکستان و اوستیای جنوبی صحبت نکنید؛ زیرا باعث بحث و جدل شده و حتی به ناراحتی و دعوا ختم می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها