رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 417172

خروج ۱۵۰ هزار مددجوی کمیته امداد در سال گذشته

ساعت24-معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور گفت: در سال گذشته ۱۵۰ هزار نفر از سیستم تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند.

علیرضا عسگریان در جمع خبرنگاران اظهارکرد: بسیاری از صندوق‌های صدقات کشوری به جهت کمک به مددجویان استفاده می‌شود؛ به طوریکه طی هفت ماهه امسال نسبت به هفت ماهه سال گذشته، ۳۵ درصد رشد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هدفگذاری در جمع آوری کمک های مردمی از طریق صندوق های صدقات برابر با ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: هر نفر در سال گذشته روزانه ۱۰۸ ریال سهم پرداخت صندوق صدقات داشته است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه این افزایش نشان می دهد که مردم درک عمیقی نسبت به شرایط فعلی دارند، ادامه داد: درآمدهای زکات بیشتر مربوط به تابستان است و بقیه جمع آوری درآمدهای کمیته امداد مربوط به شش ماهه دوم سال است.

عسگریان خاطرنشان کرد: جشن نیکوکاری امسال جشن نیکوکاری ویژه ای است که می خواهیم در سطح گسترده، وارد خانواده ها شویم و شادی را در مدارس ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم ۵۰ درصد منابعمان را در سال جاری افزایش دهیم زیرا این موضوع برای بسیاری خانواده ها اهمیت دارد تا آنها بتوانند سال جدید را راحت تر آغاز کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه ۹۰ درصد گوشت‌های نذری عید قربان در اختیار محرومان قرار گرفت، تصریح کرد: در سال جاری تعداد قربانیان بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و امیدواریم مردم درک درستی در این زمینه داشته باشند و این کمک ها شیب گسترده تری را داشته باشد.

عسگریان افزود: در استان اصفهان از نظر مبالغ (افزایش درآمدها، زکات، صدقات و مبتنی بر نیاز) شامل جهیزیه و خرید سایر اقلام رتبه اصفهان در میانه جدول قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در زمینه صدقات سیستان و بلوچستان جزء سه استان اول کشور است، اظهار کرد: معدل این استان در زمینه صدقات بین یک تا پنج است. به طور کلی کشور پنج استان برتر دارد که این استان‌ها، استان‌های اصلی در دریافت صدقات هستند که به ترتیب شامل تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تبریز است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور گفت: استان اصفهان در هشت ماهه سال جاری ۴۴ درصد در زکات رشد داشته است. هم چنین صنعت توریسم و مردم متدین اصفهان از ویژگی های شاخص استان است که این موارد موجب موفق شدن اصفهان در زمینه صدقات شده است.

عسگریان با بیان اینکه استان اصفهان ۴۴ درصد در بحث اکرام رشد داشته است، ادامه داد: اکرام در واقع به معنی کمک به ایتام است. این امر برای ما بسیار مهم است. حدود هفت هزار خیریه در سطح کشور فعال هستند. بسیاری از خیریه های داخلی استان به خارج از استان نیز کمک می کنند.

وی اضافه کرد: تعداد ۱۵۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح کشور فعال هستند و امیدواریم این مراکز تا پایان سال جاری به ۲۰۰۰ مرکز افزایش پیدا کند. مسیر ما در زمینه برون سپاری حتمی است زیرا کمک های دولتی پاسخگو نیست. در سال گذشته ۱۵۰ هزار نفر از سیستم حمایت کمیته امداد خارج شدند و در حال حاضر نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر باید خارج شوند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲۰ هزار شغل ایجاد شد، خاطرنشان کرد: میزان معوقات آنها کمتر از یک و نیم درصد می باشد.

عسگریان با بیان اینکه شغل های ما دارای ثبات است، گفت: کمیته امداد در جشنواره شهید رجایی در ۲۵ استان کشور توانست رتبه های برتری را به دست آورد . تعدادی از خیرین ما در خارج کشور هستند . تفاهم نامه ای را با بخش بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباط منعقد کردیم و ۶۰ تا ۶۵ دفتر را در تلاش هستیم در این زمینه فعال کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع که کمک‌های استان ها به استان های دیگر و یا به خارج کشور داده می شود، کاملا اشتباه است زیرا کده هر استان مربوط به خود آن است و خارج از استان هزینه نمی شود و به عنوان نمونه اگر خیرین به کمیته امداد استان اصفهان کمک کنند با فعال کردن در استان هزینه می شود.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه در کمیته امداد صندوق قرض الحسنه داریم اما ارزش افزوده نداریم، گفت: اگر بخواهیم این صندوق قرض الحسنه را به بانک تبدیل کنیم باید سیاست گذاری در سطح کلان کشور انجام شود.

عسگریان اظهار کرد: انجام کارهای خیر را از طریق مردم افزایش دهیم و فرآیندهای اصلی خود را تغییر دهیم . به عنوان نمونه نیکوکاری، جشن ها و صدقات را در مناطق محروم گسترش دهیم. در ایام اربعین با افزایش ۲و نیم برابری صدقه در استان های ایلام در مرز مهران و در استان خوزستان در مرز چزابه روبرو بودیم.

وی تصریح کرد: در سال آینده متمرکز سازی می کنیم و البته فضای تعاملی و ارتباطی خود را با مردم نیز افزایش می دهیم. متاسفانه امسال با افزایش ۵۰۰ هزار نفر مددجو در کمیته امداد مواجه بوده ایم . امیدواریم در سال آینده بتوانیم این تعداد را از گردونه کمیته امداد خارج کنیم.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور در زمینه سبدهای اهدایی از طریق کمیته امداد به مددجویان گفت: دولت باید اولویت خود را به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی قرار دهد. تا کنون یک سبد به مددجویان پرداخت شده است و یک سبد کالایی دیگر در ایام عید پرداخت خواهیم کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها