رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 417506

باید و نبایدهای "تغذیه‌ای" در روزهای امتحان

ساعت24-یک کارشناس تغذیه توصیه کرد: دانشجویان و دانش آموزان در روزهای امتحان تا حد امکان خوراکی‌های سبک مصرف کرده و از مصرف غذاهای پرچرب و حجیم خودداری کنند.

نیلوفر حیدری ، با اشاره به اثبات تاثیر تغذیه سالم در قدرت یادگیری و تمرکز، گفت: بسیار حائز اهمیت است که افراد در طول سال تحصیلی و بویژه ایام امتحانات برای افزایش قدرت یادگیری و تمرکز از تغذیه ای سالم برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان در مدت کوتاهی عادات غذایی را تغییر داد، گفت: تغذیه سالم باید در طول سال مد نظر قرار گیرد ونمی توان درمدت زمان کوتاه امتحانات شیوه تغذیه را تغییر داد، اما رعایت برخی نکات ساده می تواند به بهبود تغذیه و افزایش قدرت یادگیری منجر شود.

حیدری صبحانه را وعده غذایی مهم برای همه افراد و بویژه دانش آموزان عنوان کرد و افزود: نخوردن صبحانه مستقیما بر فعالیت سیستم عصبی تنظیم قند خون تاثیرگذار است و با حذف این وعده مهم، انرژی کافی به سلولهای بدن نرسیده، قند خون افت کرده و این امر منجر به کاهش تمرکز و حافظه می شود، بنابراین صرف صبحانه بویژه در ایام امتحانات ضروری است و دانش آموزان باید برای افزایش قدرت تمرکزبه این وعده غذایی اهمیت دهند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به تاثیر برخی ویتامین ها و املاح بر یادگیری و تمرکز افراد، گفت: از جمله اینها آهن است که کمبود آن می تواند تاثیر مستقیمی در کاهش یادگیری داشته باشد.

حیدری همچنین عدم نوشیدن آب کافی را نیز موجب اختلال در تمرکز و حافظه کوتاه مدت افراد دانست.

این کارشناس تغذیه تخم مرغ را منبع غذایی مهمی در افزایش هوشیاری و تمرکز دانست وافزود: لِستین موجود در زرده تخم مرغ اثر مستقیم در افزایش هوشیاری و یادگیری دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: تمام منابع پروتئینی دیگر هم از جمله گوشت و حبوبات، همانند تخم مرغ تاثیر بسیاری در حافظه و یادگیری دارند و این مواد باید به میزان کافی در برنامه غذایی افراد لحاظ شود.

وی با بیان اینکه برخی دانش آموزان هنگام درس خواندن مدام از تنقلات مختلف مانند انواع شیرینی و شکلات و کیک وبیسکویت استفاده می کنند، با مضر دانستن این خوراکی ها، گفت: این خوراکی های شیرین به دلیل داشتن قند ساده، موجب افزایش یکباره قند خون و به دنبال آن ترشح انسولین می شوند و این ترشح انسولین افت قند خون را به دنبال دارد که این امر تاثیر مستقیم و منفی بر تمرکز و یادگیری دانش آموزان خواهد داشت.

حیدری تصریح کرد: توصیه می شود دانش آموزان در میان وعده ها به جای کیک و بیسکویت و ... از یک لقمه نان و پنیر و یا سایر لقمه های خانگی استفاده کنند.

وی افزود: مواد نشاسته ای مانند نان و برنج و خرما قندهای پیچیده دارند، بنابراین مصرف آنها به تدریج قند خون را افزایش می دهد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف چای و قهوه به دلیل وجود کافئین بالا در آن موجب استرس می شود گفت: توصیه می شود به جای این نوشیدنی ها از آب و شیر استفاده شود.

وی همچنین توصیه کرد: دانش آموزان در شب‌ها و روزهای امتحان از صرف وعده‌های غذایی پرچرب و سنگین خودداری کنند، زیرا این خوراکی ها روند هضم طولانی تری داشته و موجب کم خوابی و فشار به دستگاه گوارش می شوند که تمرکز دانش آموزان را دچار مشکل می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها