رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424509

ایران برای غنی سازی 190 هزار سو آماده است

ساعت24-معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید رییس سازمان انرژی اتمی، برای افزایش غنی سازی اورانیوم به 190 هزار سو در کشور آمادگی لازم وجود دارد.

کمالوندی
بهروز کمالوندی روز یکشنبه در حاشیه راه اندازی ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری قزوین به نام «علی اکبر صالحی» دانشمند و پژوهشگر قزوینی و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، افزود: در صورت لزوم شرایط برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم از سه درصد به 20 درصد نیز فراهم است.

وی اضافه کرد: با توجه به خلف وعده کشورهای 1+5 در ایفای تعهدهای خود، پیش بینی های لازم برای باز طراحی راکتور اراک صورت گرفته است تا در ادامه فعالیت ها از آن استفاده کنیم.
کمالوندی به استفاده از ماشین های جدید برای غنی سازی اورانیوم اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از ماشین ها و دستگاه های جدید در این زمینه در دستور کار قرار دارد و پیش بینی ها و ملاحظه های لازم در این خصوص انجام شده است.
به گفته این مسئول، جدیدترین دستاوردهای هسته ای کشور در 20 فروردین 98 رونمایی می شود که یکی از مهمترین آنها تولید انبوه اکسیژن 18 است.
کمالوندی با بیان اینکه ساخت اکسیژن 18 جهش بزرگی در علم شیمی اتمی کشور بود، ادامه داد: اکنون افزایش تولید ایزوتوپ (اتم) های پایدار این ماده برای مصارف پزشکی و دارویی در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه تنها پنج کشور دنیا می توانند اکسیژن 18 را تولید کنند، اظهار داشت: قیمت یک لیتر آب سنگین با اکسیژن 18 حدود 30 هزار دلار است که از گران بهایی این فناوری پیشرفته خبر می دهد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود به ابزارهای صنعت و فناوری به عنوان یک دیپلماسی نوین اشاره کرد و گفت: پارک های علم و فناوری در کشور هنوز در دوران جنینی به سر می برند و پس از گذراندن دوران رشد و رسیدن به بلوغ می توانند دستاوردهای بزرگی برای کشور داشته باشند.
کمالوندی خاطرنشان کرد: تولید علم باید همراه با ثروت باشد و متاسفانه در کشور از هر 100 مقاله علمی تعداد بسیار اندکی منجر به فعالیت صنعتی می شوند درحالیکه نسبت مقالات علمی و تولید صنعتی در کشورهای پیشرفته از جمله آلمان یک به یک است.
ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری قزوین که با 120 میلیارد ریال اعتبار احداث شده روز یکشنبه با حضور بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، معاون وزیر علوم و مقام های استان قروین به بهره برداری رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها