رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424512

ایندیپندنت: محدود شدن برنامه موشکی ایران، انتظاری غیرواقعی است

ساعت24-روزنامه ایندیپندنت نوشت: انتظار از ایران برای اینکه برنامه‌های موشکی خود را محدود کند، خیلی غیر واقعی است آن هم در زمانی که قدرت‌های بزرگ همچنان به توسعه فن آوری موشکی خود مشغولند.

نسخه عربی روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس، در یادداشتی با عنوان «فشارها بر ایران هم‌زمان با ادامه توسعه موشکی کشورهای غربی» تاکید کرد، مجبور کردن ایران به کاهش برنامه موشکی را بی‌نتیجه توصیف کرد.

وبگاه اینترنتی این روزنامه انگلیسی نوشت: در همان روز که دونالد ترامپ، مقابله با ایران را اولویت دولت خود توصیف کرد، تهران یک آزمایش موشک ماهواره‌بر انجام داد تا هشدارهای آمریکا علیه انجام این کار را به چالش کشیده باشد، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران قصد دارد در چارچوب برنامه فضایی خود یک ماهواره را در مدار قرار دهد، اطمینانی درباره پرتاب موفق این ماهواره وجود ندارد، گرچه کارشناسان منع گسترش سلاح هسته‌ای از ناکامی ایران در این عملیات احتمال می‌دهند.

نویسنده آورده است: قدرت های غربی به تازگی فشار بر ایران را با توجه به برنامه موشکی آن افزایش داده‌اند، اما خودشان، کنار گذاشتن توافقنامه‌های طولانی مدت در حوزه آزمایش و توسعه موشک‌ها و سلاح‌های دوربرد را دارند کنار می‌گذارند و اگر چه هدف ایران به نظر غیرنظامی است، اما این پرتاب موشک منشا نگرانی برای قدرت‌های غربی شده است، زیرا از همان تکنولوژی راکتی که برای پرتاب ماهواره‌ها به فضا استفاده می‌شود، می‌تواند برای راه‌اندازی موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای نیز استفاده شود.

این روزنامه افزود: ایران [سرعت توسعه] برنامه هسته‌ای خود را پس از توافق سال 2015 با قدرت‌های غربی کاهش داده است، توافقی که ایالات متحده بعدا از آن خارج شد، بر اساس تصاویر نشان داده شده از پایگاه فضایی امام خمینی خراش ها و نقاط سوخته شده در صفحه پرتاب نشان می‌دهد که، قبلا، یک موشک از آنجا پرتاب شده است و به نظر می رسد این برای دومین بار در کمتر از یک ماه است که ایران به پرتاب ماهواره اقدام می‌کند.

ایندیپندنت نوشت: هفته گذشته، ایران یک فروند موشک زمین به زمین دوربرد با برد 1350 کیلومتر را با موفقیت پرتاب کرد، ایالات متحده آمریکا پرتاب موشک‌های ایران را نقض شورای امنیت سازمان ملل دانست که از ایران می‌خواهد از توسعه فن آوری موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند، اروپایی‌ها می‌گویند تلاش ایران برای گسترش برنامه‌های موشکی موجب تشدید تنش‌های منطقه ای شده است.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: موشک ها بدون شک تحریک آمیز است اما عملیات پرتاب موشک ایران یک راه کنترل فشارهای داخلی و بین المللی ناشی از توافق هسته‌ای است که دیگر برای اقتصاد این کشور مفید نیست.

ایندیپندنت ادامه داد ایران که از حملات راکتی صدام به شهرهایش در جنگ با عراق در دهه هشتاد، هراس داشت می‌گوید که شورای امنیت آن را از پرتاب ماهواره منع نکرده است و این عملیات به برنامه هسته‌ای آن مرتبط نیست، تهران می‌گوید برنامه موشکی آن بخش مهمی از برنامه دفاعی خود در برابر دشمنانش است، ایران قول داده است بدون توجه به اعتراض های غربی برنامه خود را ادامه دهد.

این روزنامه آورده است: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد با روسیه و برنامه موشکی عربستان می‌تواند تلاش‌ها برای متقاعد کردن ایران به کاهش برنامه موشکی خود را ناکام گذارد و خروج از توافقات آمریکا را بدنام می‌کند، این گفته جفری لوئیس، پژوهشگر مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتن است که می‌گوید خروج از پیمان منع موشک‌های هسته ای میان برد این تصور را ایجاد می‌کند که مذاکره با ما فایده‌ای ندارد.

ایندیپندنت افزود: پرتاب‌های موشکی اخیر در اقصی نقاط جهان می‌تواند ایران را از محدود کردن برنامه خود منحرف سازد، فرانسه، ایالات متحده و روسیه روز سه شنبه آزمایش‌های موشک‌های قابل حمل کلاهک هسته‌ای را انجام دادند، در همان روز، قدرت منطقه‌ای رقیب ایران یعنی عربستان سعودی، ماهواره‌ای را با یک فروند موشک فرانسوی از یک مکان در آمریکای جنوبی پرتاب کرد.

ایندیپندنت نوشت: آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، برد 2000 کیلومتری را برای توسعه موشک‌ها معین کرده است، مقامات اروپایی و در راس آنها فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی را با دیپلمات‌های ایرانی در مورد برنامه‌های موشکی آغاز کرده‌اند.

این روزنامه به اظهارات سردار علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران در روز پنج شنبه هم اشاره ای کرد که گفت، ایران اصلا بر سر موشک‌هایش مذاکره نمی‌کند.

ایندیپندنت به نقل از سردار حاجی زاده آورده است: کلید برنامه موشکی در دست دولت نیست، اشاره وی اشاره به دولت رئیس جمهور حسن روحانی است، او افزود: این قدرت پیشگیرانه در کشور وجود دارد و ما با هیچ کس مذاکره نمی‌کنیم، آزمایش‌های موشکی برعهده دولت نیست.

ایران چهلمین سالگرد انقلاب 1979 را در روز 11 فوریه جشن می‌گیرد، یک جشن بزرگ ملی در جمهوری اسلامی، در آستانه این روز ایران از سلاح‌های جدید و دستاوردهای علمی خود رونمایی می‌کند؛ ارتش ایران روز پنج شنبه از تانک‌‌برهای جدید و چندین دستگاه خودروهای مجهز به شیلترهای مخابراتی رونمایی کرد و به گفته یک افسر ایرانی با قطعات «100 درصد بومی » ساخته شده است.

ایندیپندنت نوشت: در یک برنامه چشمگیر در تلویزیون دولتی ایران، سپاه پاسداران از آنچه تأسیسات محرمانه ساخت موشک‌های بالستیک زمین به زمین خواند پرده برداشت، بنابراین به گفته جفری لوئیس اینکه بخواهیم از ایران و کشورهایی دیگر انتظار داشته باشیم برنامه‌های موشکی خود را محدود کند، خیلی غیر واقعی است آن هم در زمانی که قدرت‌های بزرگ همچنان به توسعه فن آوری موشکی خود مشغولند.

این کارشناس تاکید کرد: کشورهای بزرگ از چنین قابلیتی ( توسعه موشکی) برخوردارند و آن را مفید را می‌بینند، بنابراین دشوار است از ایران، برزیل و کره جنوبی خواسته شود از دستیابی به این توانمندی خودداری کنند و هیچ استدلال قانع کننده وجود ندارد که بتوان به آن برای ضرورت عدم دستیابی آنها به این فن آوری اتکا کرد، در حالی که خودمان هم برای دستیابی به آن تلاش می‌کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها