رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424754

اردوغان از جنگ با کردها به جنگ با فروشندگان غذا رسید

مبارزه با کاسب‌ها برای خرید رای

ساعت24-سیاست در معنای عام آن یعنی مبارزه برای کسب یا حفظ قدرت موجود در ذات و نهاد دولت تعریف‌شده است. رهبران احزاب که مبارزان واقعی برای کسب قدرت به‌حساب می‌آیند به هر کاری دست می‌زنند تا اسب قدرت را همچنان زیر پای خود نگه‌داشته و از آن سواری بگیرند. رجب طیب اردوغان یکی از حرفه‌ای‌ترین و کار بلدترین رهبران احزاب و مبارزان بر سر به دست آوردن و نگهداری از قدرت است.

حسین علایی
این سیاستمدار ورزیده هر جا منافع حزبی و سیاسی و ملی را درخطر ببیند بدون محابا وارد کارزار می‌شود و البته پا پس کشیدن‌های زیرکانه نیز دارد. اردوغان این روزها همچنان می‌خواهد با کسانی که در سوریه استقرار پیداکرده و منافع او و ترکیه را تهدید می کنند بجنگد و البته فراموش نمی کند درداخل نیز با کاسب‌ها و فروشندگان موادغذایی بجنگد و آنها را تروریستهای اقتصادی بخواند. خبر های منتشر شده از سوی دویچه وله نشان می دهد قیمت مواد غذایی در ترکیه به سرعت رو به افزایش است و دولت قصد دارد مواد غذایی را به طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان برساند. دولت به جای اصلاح سیاست‌های اقتصادی، به فروشگاه‌ها و کاسبکاران فشار می‌آورد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، طی سخنرانی در آنکارا گفت دولت او قصد دارد، درست مانند مبارزه با تروریسم، اکنون با "تروریسم مواد غذایی" مقابله کند.اردوغان نه سیاست‌های غلط اقتصادی دولت، بلکه "کاسبکاران حریص" و همچنین "دشمنان خارجی" را برای گرانی مواد غذایی مقصر شناخت.بنا به گزارش کانال ترکی سی‌ان‌ان CNN در آنکارا بیش از ۳۰ چادر فروش مواد غذایی و در استانبول ۵۰ چادر تشکیل شده است. انبوه مردم برای خرید از مراکز دولتی صف می‌بندند.

در ترکیه ماه مارس آینده انتخابات محلی برگزار می‌شود و دولت نگران است که حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه) دو شهر مهم آنکارا و استانبول را از دست بدهد. در این شرایط حساس است که بهای مواد غذایی به محور رقابت حکومت و نیروهای مخالف تبدیل شده است.برات البایراک، وزیر دارایی و داماد رئیس جمهور، که در تمام امور اقتصادی سخنگوی او نیز شناخته می‌شود، برنامه ویژه‌ای را برای ارزان کردن مواد غذایی اعلام کرده است.او در برابر خبرنگاران گفت: «این تروریسم غذایی است. تعجبی ندارد: آن نیروهایی که مدافع تروریسم هستند، حالا به زندگی معیشتی مردم فشار آورده‌اند. ما مقصران واقعی گران شدن مواد غذایی را شناسایی و مجازات خواهیم کرد.» در آستانه سال نو میلادی دولت شماری مفتش را برای جستجوی "انبارهای مخفی" در بازارهای ترکیه مأمور کرد که گفته می‌شد "تروریست‌های اقتصادی" در آنها پیاز احتکار کرده‌اند.از آنجا که مفتشان دولتی در انبارها مواد غذایی پیدا نکردند، اردوغان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواست که داوطلبانه قیمت مواد غذایی را پایین بیاورند.به دنبال دستور اردوغان، فروشگاه‌های بزرگ از فروختن بادمجان و پیاز خودداری کردند، به گونه‌ای که فروش سبزیجات به فروشندگان تره‌بار واگذار شد، که آنها هم قیمت‌ها را بر مبنای قیمت عمده‌فروشی‌ها تعیین می‌کنند و نه به فرمان دولت.به نظر منتقدان، کاهش محصولات کشاورزی در کنار سیاست‌های نادرست اقتصادی که به پایین آمدن قدرت لیره انجامیده، در کمبود و گرانی مواد غذایی مقصر بوده است.

اما دولت تنها به عوامل فردی، مانند سودجویی و گران‌فروشی دکانداران توجه دارد.دولت اردوغان تلاش می‌کند با ایجاد مراکز فروش ارزان، قیمت‌ها را کنترل کند. تجربه‌ای که به گفته دولت در مورد نانوایی‌ها موفق بوده و قیمت نان را ثابت نگاه داشته است، اکنون قرار است در فروش تره‌بار و سبزیجات نیز به اجرا در آید.دولت اردوغان با بالا بردن حداقل دستمزدها می‌کوشد از ناخرسندی لایه‌های کم‌درآمد بکاهد. حاکمیت می‌داند که در انتخابات محلی آینده حمایت آنها را تا حد زیادی از دست خواهد داد.آیا اردوغان و گروه اقتصادی دولت وی راه درستی را درمبرزه برای ارزان کردن موادغذایی در پیش گرفته اند؟ تجربه جامعه های دیگر از جمله ایران نشان می دهد مبارزه با گرانفروشان احتمالی به جای مبارزه برای مهار سطح عمومی قیمت ها یا همان تورم راه به جایی نمی برد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها