رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424876

متکی: سیاست خارجی ایران برگرفته از عزت، حکمت و مصلحت است

ساعت24-وزیر پیشین امور خارجه ایران گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاستی برگرفته از مبانی اسلام، آموزه های امام راحل و سه کلمه کلیدی عزت، حکمت و مصلحت است.

منوچهر متکی روز سه شنبه در نشستی با عنوان چهار دهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی که با حضور وزیران امور خارجه پس از انقلاب و سفیران و نمایندگان کشورهای مختلف در تهران در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی برگزار شد، با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: 55 سال پیش پس از سرکوب قیام ملت ایران در 15 خرداد سال 1342، تعدادی از یاران امام خمینی (ره) شرایط را بسیار دشوار دیدند، شاه وضعیت خیلی سختی را بر کشور حاکم کرده بود و انقلابیون در شرایط دشواری بودند.

وی با ذکر خاطره از یکی از یاران امام راحل پیش از سفر به تبعید ایشان به ترکیه، ادامه داد: زمانی که ایشان چهره های به هم ریخته ما را ملاحظه کردند، این جملات را گفتند که شاه شرایطی را به وجود آورد که فکر می کند که ما نه راه پیش داریم نه راه پس و نه در جایی که هستیم می توانیم بمانیم، انشاالله کاری خواهیم کرد که شاه نه راه پیش داشته باشد نه در راه است و نه در جایی که هست، بتواند بماند.
وزیر پیشین وزارت امور خارجه یاد آور شد: این روایت پیروزی انقلابی شد که شما دیروز آخرین چشمه حضور ملت را در پیوند رهبری و مردم مشاهده کردید.
متکی اضافه کرد: پیام خیلی روشن مردم این است که آقای ترامپ از 4 نوامبر سال 2018 گمان کرده است که ما را در شرایطی قرار خواهد داد که راه پیش و پس نداشته باشیم، اما رویکرد و عملکرد آقای ترامپ نه تنها در رابطه با ایران بلکه در مجموعه مناسبات جهانی خود برای خود او راه پیش و راه پس نخواهد گذاشت.
وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی یک پاسخ منطقی بود، یادآور شد: از زمان نادرشاه به بعد تقریبا ملت ایران روی استقلال جدی را به خود ندید و شرایط روز به روز سخت تر شد، در سطح جهانی هم بعد از رنسانس و از قرن 18غرب به دنبال پایه گذاری یک حکمرانی خوب بر مبنای سکولاریسم بود.
وزیر پیشین امور خارجه خاطرنشان کرد: اوایل قرن نوزدهم کمونیسم با حذف خدا محوری تلاش کرد الگوی دیگری از حکمرانی را ارائه کند. انقلاب اسلامی یک پاسخی است به این دو نگرش ناقص در حکمرانی بر پایه دین محوری.
متکی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی بر پایه تعلیمات بر گرفته از اسلام و آموزه های امام راحل پله به پله سیاست‌های خود را تدوین کرد.
وی ادامه داد: صرف نظر از میزان انطباق ما بین تئوری و نظریه های اسلامی، نگاه ما به سیاست خارجی، از جمله اصول، قوانین و مقررات، نگاه شناخته شده ای است که از جنگ تا صلح و از مراودات دوستانه تا قواعد خصمانه را برای ما تعریف می‌کند.
این خبر در حال تکمیل است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها