رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424910

رییس سازمان انرژی اتمی:

جمهوری اسلامی به قدرت بلامنازع منطقه مبدل شده است

ساعت 24- رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما بعد از چهل سال توانستیم نظام سیاسی مان را تثبیت کنیم و حتی به اذعان کسانی که علاقمند به اقتدار جمهوری اسلامی نیستند، به قدرت بلامنازع در منطقه تبدیل شده‌ایم.

علی اکبر صالحی
style="text-align: justify;">«علی اکبر صالحی» روز سه شنبه در نشست 40 سال سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که با حضور وزیران امور خارجه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سفرا و نمایندگی های مقیم ایران برگزار شد، سلب شدن اصل خودباوری را بزرگترین نقطه ضعف رژیم های قبل از انقلاب ذکر کرد و افزود: در رژیم های گذشته حداقل از قاجاریه به بعد اصل خودباوری و خود اتکایی از ما سلب شده بود.

وی گفت: عنصر دیگری که بخصوص در دهه های اخیر بعنوان یک نقطه ضعف نمود پیدا کرد، این بود که اسلام و یا دین به طور کلی نمی توانست یک محرک در مقابل ایسم های جاری و ساری دهه های قبل باشد.
وزیر امورخارجه پیشین کشورمان ادامه داد: انقلاب در خلاء ایجاد نشد و این طور نبود که یک شب تصمیم بگیریم، انقلاب کنیم و فردای آن انقلاب کنیم. از مشروطه به بعد نحله تغییر و احساس تغییر در جامعه دیده شد و جامعه متوجه شد که بایست تغییر بکند اما تحقق این خواسته جامعه با رهبری امام عزیز راحل و همت عالی این ملت بزرگ رخ داد. حضرت امام (ره) با احیای دین اولین نقطه ضعف را برطرف کرد و این انقلاب بر اساس خواسته مردم محقق شد.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: با این انقلاب به خودباوری رسیدیم که یک عنصر مفقوده بود و «ما می‌توانیم» را در وجود خودمان حس کردیم. دیدیم که چگونه ملتی که خودباوری نداشت با هدایت امام راحل به خودباوری دست یافت و کارهای عظیمی کرد.
معاون رییس جمهوری اظهارداشت: اکنون بعد از 40 سالگی باید ببینیم می‌خواهیم چه کار بکنیم، ما آنچه را که اراده شده بود و آنچه را که می توانستیم در 40 سال انجام دهیم در ابعاد مختلف تا حدودی محقق کردیم و از«ما می‌توانیم » عبور کردیم. ما الان در محور خودباوری و امید به آینده حرکت می کنیم.
صالحی خاطرنشان کرد: ما بعد از چهل سال توانستیم نظام سیاسی مان را تثبیت کنیم و این خیلی مهم است، نظامی که ابتدای انقلاب می‌گفتند دو هفته، دو ماه و دو سال دیگر و یا دو دهه دیگر نخواهد بود، از چهلمین سالگرد هم عبور کرد. بنابراین نظام سیاسی خود را تثبیت کرده است و نشان داد که این شیوه حکمرانی کارآمد است.
وی در بخش دیگر از سخنانش گفت: دیگران و کسانی که خیلی علاقمند به اقتدار جمهوری اسلامی نیستند آنها می گویند که ما در منطقه به قدرت بلامنازع تبدیل شده‌ایم و چه بخواهند و چه نخواهند کلید طلایی منطقه در دست جمهوری اسلامی ایران است.
معاون رییس جمهوری یادآورشد: ما امروز در سطح جهانی از احترام لازم برخورداریم، احترام آن چیزی نیست که در روزنامه ها می گویند احترام چیزی است که حس می شود، ما در مذاکرات برجام دیدیم که چگونه مذاکره کنندگان عزیز ما استوار و رشید مذاکره می‌کردند.
وی اظهارداشت: همین آقای ترامپ چقدر مطالبه مذاکره می‌کند. کشورهایی که در مدار سیاسی آقای ترامپ هستند هم پولشان را می دهند و هم عزت شان را و هم همه چیزشان را می دهند و هیچ چیز نمی گیرند.
صالحی با بیان اینکه ما در سطح جهان از احترام برخوردار هستیم، افزود:این واقعیتی است که بعد از انقلاب نصیب این ملت شده است، البته مشکلات معیشتی اقتصادی داریم و هنوز به آرمان هایی که انقلاب برای ما ترسیم کرده نرسیده‌ایم، اما در بستر و در جهت درستی حرکت می‌کنیم و وجود ولایت فقیه جهت را مشخص می کند.
رییس سازمان انرژ ی اتمی گفت: ما در این مسیر گاهی تند و گاهی کند حرکت کرده‌ایم، این کندی کار به خود ما بعنوان مسئولان و مدیران کشور برمی گردد، در بعضی جاها نواقصی هست که بایستی آن را برطرف‌کنیم.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: زیبایی انقلاب ما این است که اصلاح پذیر است و اگر مشکلی داشته باشد خود را اصلاح می کند. این طور نیست که بخواهد روی یک مشکلی ایستادگی بی‌معنا بکند و این بسیار مهم است.
وی در تبیین چگونگی ادامه راه انقلاب بعد از چهل سالگی، گفت: ما باید در حوزه های مهم و پایدار توازن ایجاد کنیم، مثلا در حوزه سیاست به سمت تثبیت گفتمان‌های داخلی پیش برویم. متاسفانه گفتمان داخلی ما مقداری آشفته است، باید به این نظم بدهیم و در یک بستر درستی از گفتمان سیاسی حرکت کنیم.
صالحی اضافه کرد: برخی معتقدند که ایجاد احزاب می‌تواند برای ایجاد بستر گفتمان موثر باشد. ما بایست سعی کنیم بخصوص در ابعاد مختلف سیاسی تولید نظریه کنیم. اکنون مشکل منطقه ما بحث امنیتی است. از سوی دیگر وزارت خارجه مملو از افراد باتجربه، متشخص است که می توانند به اعتبار عناصر قدرتی که ما بعد از انقلاب پیدا کرده ایم، نظریه پردازی کنند.
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه باید الگوی حیات طیبه را ارائه کنیم، اظهارداشت: حداقل کشورهای اسلامی از ما انتظار دارند که الگوی حیات طیبه انقلاب اسلامی چیست. بیداری اسلامی در خلاء ایجاد نمی شود که ملتی بخواهد قیام بکند.قطعاً رایحه انقلاب اسلامی به مشام شان رسیده بود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی باید از نفت فروشی دوری کنیم و به صادرات و تولید توجه کنیم و اقتصاد مقاومتی را می شود در این دو مسئله خلاصه کرد. علاوه بر این و در بعد فرهنگی ما بایستی اتکای همزمان هم به مذهب و هم به ملیت داشته باشیم؛ نمی‌توانیم یکی را در مقابل دیگری فدا کنیم و باید الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی را محقق کنیم، البته بعد از اینکه اصلاحاتی در آن ایجاد شود.
معاون رییس جمهوری اظهارداشت: ملت ما ملت صبور و خویشتنداری هستند، اما در ابعاد سیاسی مقداری باید خویشتن دار باشیم و به تحولات پیرامون خودمان واکنش مناسب و حساب شده نشان دهیم. البته تاکنون واکنش های ما احساسی و عاطفی نبوده اما از حالا به بعد باید توجه ویژه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: آستانه تحریک پذیری خودمان را باید ارتقا دهیم و به این راحتی تحریک نشویم، بعضی وقت ها تا حرف و حدیثی گفته می شود همه آتشین می شوند، اما بایستی مقداری با آرامش بیشتر نسبت به مسائل توجه کنیم و با تعمیق بیشتر اصل خویشتنداری بازیگری خود را ارتقا دهیم.
صالخی با اشاره به حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن، اظهارداشت:ملت ما بصیر، هوشیار و هوشمند است و ما باید از این شرایط استفاده کنیم.
وی در بخش دیگر از سخنانش بر لزوم استفاده از ظرفیت های بلوک بندی ها همچون شانگهای و بریکس در نظام بین الملل تاکید کرد و گفت: این بلوک بندی های بین المللی الزاماً چیز بدی نیست، ما باید بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم و نقش آفرینی خود را ارتقا ببخشیم.
رییس سازمان انرژی اتمی زبان فارسی، دین اسلام، مذهب شیعه و جایگاه ژئواستراتژیک و جغرافیایی را از عناصر قدرت ایران عنوان کرد و افزود: ما باید از این عناصر قدرت به درستی استفاده کنیم و برنامه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ما باید بین المللی شویم، ممکن است بار سلبی داشته باشد، اما باید ضمن حفظ اصل نه شرقی نه غربی ناگزیر از بین المللی شدن هم هستیم. رشد اقتصادی، علمی و صنعتی نمی‌تواند بدون تعامل با جامعه بین المللی محقق شود و این یک واقعیت است.
رییس سامان انرژی اتمی گفت: اگر همه چیز را در درون خودمان تولید کنیم این سقف کوتاه است و اگر بخواهیم اوج بیشتری بگیریم باید سقف مان را بلندتر کنیم و این جا نیاز به تعامل بین المللی داریم.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها