رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424922

وقت‌کشی می برای نهایی کردن برگزیت با اتحادیه اروپا

ساعت 24- «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه در مجلس عوام انگلیس خواهان زمان بیشتری برای مذاکره با اتحادیه اروپا برای نهایی کردن توافق برگزیت شد.

سخنرانی ترزا می، نخست وزیر انگلستان در بلفاست، ایرلند شمالی.
style="text-align:justify">«می» که در هفته‌های باقی‌مانده تا خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا به توافقی دستیاید که در آن رضایت پارلمان و اتحادیه اروپا دیده شود، از نمایندگان خواست به اعصاب خود مسلط باشند و به او فرصت بیشتری بدهند.

وی بابیان اینکه نظر پارلمان برای اصلاح پیش‌نویس توافق برگزیت را دربست قبول کرده گفت تلاش خواهد کرد تا اختلاف پیش‌آمده بر سر مرز ایرلند را برطرف کند.
نمایندگان مجلس انگلیس در یک رأی‌گیری تاریخی به دلیل اختلاف‌نظر بر سر آینده مرزی دو ایرلند، به توافق‌نامه موردنظر دولت می رای مخالف دادند.
انگلیس و اتحادیه اروپا معتقدند که کشیده شدن مرز سخت میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، توافق صلح بین این دو منطقه را به خطر می‎اندازد؛ بااین‌حال دو طرف هنوز نمی‌دانند چگونه می‌توانند چنین چیزی را تضمین کنند.
در پیش‌نویس توافقنامه برگزیت که دو ماه پیش از سوی دولت انگلیس و شورای اروپا به تصویب رسید، طرحی گنجانده‌شده که باید از بازگشت
'مرز سخت' بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند جلوگیری شود. به‌این‌ترتیب که اگر هرگونه توافق تجاری میان اروپا و انگلیس در آینده موفق به حفظ مرز به شکل کنونی نشود، طرح موسوم به «بک استاپ» برای جلوگیری از کشیده شدن یک مرز فیزیکی به اجرا درآید.
بر این اساس،انگلیس موظف خواهد بود تا برای مدت نامحدودی در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند که این مساله نارضایتی نمایندگان مجلس را به همراه داشته است.
نمایندگان پارلمان نگرانند که پیوستگی موقت انگلیس به مقررات گمرکی اتحادیه اروپا که خود در اصل راه‌حلی برای خروج از بن‌بست مرز دو ایرلند است، به‌طور نامحدود ادامه پیداکرده و عملاً این کشور در مقررات اتحادیه اروپا قفل شود.
نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که در طول هفته جاری با رهبران اروپایی برای دستیابی به راه‌حل نهایی دیدار خواهد کرد. بااین‌حال طرف‌های اروپایی به‌طور مکرر اعلام کرده‌اند که حاضر به چانه‌زنی درباره مفاد توافق‌نامه برگزیت نیستند.
میشل بارنیه رئیس تیم مذاکره‌کننده برگزیت از سوی اتحادیه اروپا نیز به‌تازگی هشدار داد که زمان برای رسیدن به توافق میان دو طرف
«به‌شدت کوتاه است».
بر اساس این گزارش، همزمان تحولات اقتصادی و تجاری انگلیس در آستانه خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا تعریف چندانی ندارد و بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده که این کشور ممکن است در سال جاری دچار رکود اقتصادی شود.
پیش‌ازاین اتاق بازرگانی انگلیس نیز هشدار داده بود که هزاران شرکت فعال خارجی به فکر خروج از این کشور افتاده‌اند.
با نزدیک شدن به مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دستان خالی نخست‌وزیر بیش‌ازپیش نمایان‌تر می‌شود و برخی اعضا کابینه در همین رابطه تهدید به استعفا کرده‌اند.
می که به‌شدت نگران موقعیت خود بوده، تلاش می‌کند خود را در وضعیتی قرار ندهد که مجبور به استعفا شود، روز 7 اسفند را برای ارائه توافق‌نامه پیشنهادی و فردای آن را به‌عنوان روز رأی‌گیری در پارلمان اعلام کرد.
بااین‌حال «جرمی کوربین» رهبر اصلی ترین حزب مخالف دولت انگلیس مدعی شد که نخست‌وزیر فقط یک تاکتیک در اختیار دارد و آنهم
'وقت‌کشی است' است.
روزنامه سان امروز گزارش داد که به گفته افراد نزدیک به نخست‌وزیر، وی در نظر دارد تابستان از مقام خود کناره‌گیری کند. عنوان می‌شود دلیل این کناره‌گیری آن است که بتواند در تعیین رهبر بعدی حزب محافظه‌کار نظر موثر داشته باشد. به نظر می‌رسد می نگران انتخاب بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین انگلیس به رهبری حزب و در پی آن به نخست‌وزیری است.
به گزارش گروه اخبار جهان ساعت 24 ، اگر چه دولت انگلیس رسما این خبر را تائید نکرده اما گزارش ها از احتمال تعویق برگزیت و برگزاری انتخابات سراسری در این کشور در ماه ژوئن(خرداد) آینده حکایت دارد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها