رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427166

سناتورهای آمریکایی خواستار استفاده از نفوذ واشنگتن در FATF علیه ایران شدند

ساعت24-چهار سناتور آمریکایی در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری کشورشان خواستار آن شده‌اند که واشنگتن از نفوذش در «کارگروه ویژه اقدام مالی» علیه ایران استفاده کند.

چهار نماینده مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری این کشور خواستار استفاده از «نفوذ» این کشور برای بازگرداندن ایران به فهرست سیاه «کارگروه ویژه اقدام مالی» (FATF) شده‌اند.

سناتورهای آمریکایی در این نامه که به رویت پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» رسیده نوشته‌اند: «از رأی و نفوذ ایالات متحده برای تضمین اینکه FATF بار دیگر اقدامات تقابلی علیه ایران را از سر می‌گیرد، استفاده کنید.»

کارگروه اقدام مالی خودش را نهادی بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی معرفی می‌کند برای اولین بار در تیرماه سال ۱۳۹۵ به مدت ۱۲ ماه «اقدامات تقابلی» و تنبیهی علیه ایران را معلق کرد. این کارگروه علی‌رغم این نام ایران را در فهرست سیاه خود نگاه داشت.

این کارگروه در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران گروه هشت (G8) و با مأموریت ادعایی پولشویی تأسیس شد. سران گروه جی-۸ ضرورت تشکیل چنین نهادی را یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی عنوان کردند.

در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، آنچه «تأمین مالی تروریسم» خوانده شده در دستور کار فعالیت‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفت. نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و در سطح کشورها رسالت اصلی FATF محسوب می‌شود.

با وجود این، مواضعی که مقام‌های آمریکایی ابراز می‌کنند نشان می‌دهد که آنها FATF را ابزار مناسبی برای اعمال هر چه موثر تحریم‌ها علیه کشورهای ناهمسو با سیاست‌های آمریکا می‌دانند.

چهار سناتور آمریکایی در نامه خود مدعی شده‌اند ایران با گذشت دو سال از تعلیق اقدامات تقابلی هنوز تغییری در رویه‌هایش ایجاد نکرده است.

مقام‌های خزانه‌داری آمریکا از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده و حمایت سابق کاخ سفید از توافق ایران و FATF را یادآور شده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها