رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 432108

سکوت وزارت خارجه آمریکا درباره نقش "بن سلمان" در قتل "جمال خاشقجی" در گزارش سالانه حقوق بشر

ساعت24 -در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در جهان، به نام "محمد بن سلمان" در بخش مربوط به پرونده قتل " خاشقجی" اشاره نشده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به رسم هر ساله گزارش وضعیت حقوق بشر در جهان را منتشر کرده است.

در این گزارش که به موارد متعدد ادعاهای حقوق بشری ایالات متحده آمریکا درباره موارد نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای رقیب و یا متخاصم با واشنگتن، پرداخته شده، اما جای یک متهم ردیف اول پرونده نقض فاحش حقوق بشر که همچون بمبی خبری در سال 2018 جهان را شوکه کرد، خالی است.

در حالی که وزارت امور خارجه آمریکا به بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در این گزارش اشاره کرده، اما در بخش مربوط به وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی و در مورد پرونده قتل فجیع " جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در کنسولگری سعودی در شهر استانبول ترکیه، حتی کلمه‌ای به نام "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، به عنوان متهم ردیف اول "آمر قتل" خاشقجی، اشاره ای نکرده است.

عدم اشاره به نام ولیعهد سعودی در بخش مربوط به قتل "جمال خاشقجی" در حالی است که بنا به مدعای غالب رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و حقوقی آمریکا و جهان، "محمد بن سلمان" آمراصلی قتل خاشقجی بوده است و عدم اشاره به نام او دستکم به عنوان یکی از مظنونان این پرونده، نوعی سرپوش گذاشتن به نقش ولیعهد سعودی در این پرونده و ادامه سیاست مماشات دولت ترامپ در قبال دولت سعودی است.

این اقدام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر اثباتی بر این مدعای منتقدان رویکردهای واشنگتن است که دولت آمریکا از موضوع حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی در تعاملات بین‌المللی خود استفاده می‌کند.

در همین گزارش کشورهایی چون چین، روسیه، ایران و کره شمالی به نقض گسترده حقوق بشر متهم شده‌اند؛ یعنی درست همان کشورهایی که در زمینه‌های مختلف با سیاست‌های واشنگتن در جهان سرناسازگاری دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها