رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433569

دراجلاس داووس بررسی شد

بخش خصوصی وتضمین رشد پایدار

ساعت 24-در داووس مساله موضوع چهارمین انقلاب صنعتی به بحث گذاشته شد. انقلابی که بدون شک تغییرات و تحولات زیادی را به همراه خواهد آورد و می تواند برای کشورها و اقتصادهایی که آمادگی لازم را ندارند چالش بر انگیز باشد.

دووس
اما سوال این است که در این دوران گذر اقتصادی و صنعتی چگونه می توان پایداری بازارها را حفظ کرد یا اینکه ساز و کار بازارهای کنونی را به گونه ای تغییر داد که همچنان پایدار باقی بمانند. این مساله هم برای اقتصاد دنیا اهمیت زیادی دارد و هم می تواند سازو کار مالی جهان را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل پنلی با عنوان رشد اقتصادی پایدار و ایجاد بازارهای پایدار در اقتصاد دنیا ایجاد شده است و برگزیده ترین تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی در مورد چگونگی ایجاد این بازارها به بحث می نشینند.
یکی از مهمترین مسایلی که در داووس سال ۲۰۱۹ میلادی مطرح شد،رشد پایدار اقتصادی و ایجاد بازارهایی پایدار و با ثبات در دنیا بود.برای داشتن بازاری پایدار باید نظام انرژی در دنیا هم پایدار باشد و کشاورزی هم با روشهای پایداری انجام شود . یکی از شرکت‌کنندگان در این پنل مدیر عامل شرکت IKEA بود. اودر پاسخ به این سوال که این شرکت بزرگ که امروزه در سطح بین‌المللی کار می کند برای داشتن بازاری پایدار و تجربه رشد پایدار چه می کند گفت: ما یک هدف را برای خود در نظر گرفته ایم. هدفی که نشان می دهد باید در کدام مسیر حرکت کنیم و کدام سیاستها را در پیش بگیریم ما بازار بزرگی داریم و همیشه برای حل کردن مسایل باید به مطالعه تقاضا و شناسایی کشش تقاضا بپردازیم.باید بپذیریم که در سالهای اولیه بیشتر به جذب مشتری و توسعه بازار فکر می‌کردیم ولی اخیرا به مسولیتهای اجتماعی دیگر از قبیل استفاده از مواد بازیافتی یا تلاش برای حفاظت از محیط زیست هم توجه ویژه ای داریم زیرا می دانیم که در صورتی می توانیم به رشد درامد خود ادامه دهیم که در محیطی ایمن و پایدار زندگی کنیم. از نظر من کلید داشتن بازارهایی پایدار توجه به پایداری رشد اقتصادی در کشورها و توجه به مسایل زیست محیطی است. مطالعات اخیر ما نشان داده است که بالغ بر ۹۰ درصد از افراد فعال در بخش خصوصی در اروپا آمادگی لازم برای تغییر سیستم کار خود و تولید بر مبنای اصول پایدار اقتصادی و زیست محیطی را دارند و باید از این پتانسیل بالا استفاده شود.
وزیر اقتصاد کشورشیلی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این جلسه بود. او در پاسخ به این سوال که از نقطه نظر دولت رشد پایدار اقتصادی و داشتن بازارهایی پایدار چه معنایی دارد گفت:از نظر دولت برای داشتن بازار پایدار باید بخش خصوصی را به گونه ای به کار گرفت که بالاترین بازدهی را برای اقتصاد کشور داشته باشد و از روشهای پایدار و حافظ محیط زیست این تولید انجام شود.دولت هدف اصلی خود را شمولیت تمام مردم در رشد اقتصادی قرار می دهد زیرا بر این باور است که اگر مردم از رشد اقتصاد بهره نبرند،اختلاف طبقاتی در اقتصاد زیاد می شود و کشور به سمت بحران های اقتصادی حرکت می کند. شیلی یکی از توسعه یافته ترین کشورها در امریکای لاتین است ولی هنوز بالغ بر یک میلیون نفر در این کشور زندگی می کنند که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.افراد زیادی در زندان‌های شیلی هستند که بعد از پایان یافتن دوره حبس خود نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند و نیم میلیون زن در کشور زندگی می‌کنند که به دلیل خشونت خانگی در رنج هستند ولی به دلیل نداشتن درآمد شخصی نمی توانند از ان فضا خارج شوند. بررسی‌های ما نشان داده است بالغ بر ۱۶ مشکل بسیار بزرگ در کشور وجود دارد و از نظر من حل این مشکلات بزرگ کلید داشتن رشد پایدار است.از دیدگاه دولت شیلی زمانی می توان رشد پایدار اقتصادی را تجربه کرد و امنیت و آرامش اقتصادی را به مردم هدیه داد که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معیشتی مردم برطرف شود و ما در این جهت حرکت می کنیم. وی در پاسخ به این سوال که در بسیاری از کشورهای دنیا دولت مسولیت ارایه خدمات اجتماعی را بر عهده دارد ولی شما خواستار همکاری بخش خصوصی در این زمینه هستید گفت: بله دولتها در بسیاری از کشورها این مسولیت را بر عهده دارند ولی در اغلب انها کارایی لازم وجود ندارد. ما خواستار همکاری و مشارکت بخش خصوصی با دولت هستیم تا از این طریق بهترین خدمات را به مردم ارایه دهیم و زمینه را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم در کشور فراهم کنیم.


کارل اوایل یکی از مدیران ارشد بانک ار بی سی کانادا هم در این جلسه حضور داشت. وی راهکار اصلی برای ایجاد رشد پایدار اقتصادی در کشورها تامین منابع مالی به بنگاه های خصوصی و ارایه خدمات به آنها دانست و گفت: بخش خصوصی همیشه کارایی بیشتری داشته است و برای ایجاد رشد اقتصادی گزینه مطلوب تری بود ولی هیچ گاه از نظر میزان منابع مالی که در اختیار دارد، قابل مقایسه با بخش دولتی نبوده است.اگر نظام بانکی و مالی در دنیا مسولیت خطیر خدمات رسانی مالی به این بخش را بر عهده بگیرد، این ضعف از بین می رود و بخش خصوصی می تواند زمینه را برای رشد تولید و رشد اقتصادی فراهم کند ولی در زمینه پایدار بودن این رشد و توجه به مسایل زیست محیطی باید دولت حضور پر رنگ داشته باشد و با قانون گذاری مانع از این شود که منابع طبیعی و محیط زیست تنها به منظور ایجاد رشد اقتصادی تخریب شود.ایجاد انگیزه های مالی و مالیاتی برای شرکتهایی که در مسیر رشد حرکت می کنند،می تواند انها را ترغیب کنند که از الگوهای پایدار و دوستدار محیط زیست استفاده کنند و این مساله بسیار مطلوب است.
از نظر من برای داشتن یک رشد بازارهای پایدار و رشد پایدار اقتصادی باید موسسات مالی و ان جی او ها در سطح دنیا با هم همکاری نزدیکی داشته باشند و با تعریف یک دستور العمل یکسان در مورد پروژه های مختلف تصمیم گیری کنند.
مدیر یکی از بزرگترین شرکتهای بیمه ای در امریکا از دیگر شرکت کنندگان در این جلسه بود. او در پاسخ به سوال جلسه گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که انقلابهای بزرگی در آن جریان دارد. انقلاب تکنولوژیکی، انقلاب در عرصه اقتصادی و انقلاب در بازار کار.در این فضا همان اندازه که ایجاد بازار پایدار اهمیت دارد ایجاد بازاری پویا که به ما امکان و فرصت حرکت در این مسیر را بدهد نیز مهم است. در این شرایط در حال تحول، شرکتها با چالشهای زیادی روبرو هستند و بسیاری از موارد به نظر می‌رسد که شرکتها درحال تنبیه شدن هستند زیرا باید در شرایط کنونی کار کنند که بسیار پرچالش است ولی باید به آینده‌ای فکر کنند که بسیار بحرانی و سخت است و مهمتر اینکه به دلیل دامنه وسیع تغییرات،اصولی که در زمان حال یاد میگیریم دیگر برای اینده قابل استفاده نیست. برای گذر از این دوره بحرانی هم دولت و مدیران شرکتهای دولتی نقش دارند و هم بخش خصوصی نقش قابل توجهی ایفا می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها