رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 435046

واکنش سازمان برنامه و بودجه به شایعه جعلی بودن مدرک نوبخت

ساعت24 - سازمان برنامه و بودجه در واکنش به شایعه جعلی بودن مدرک دکترای «محمد باقر نوبخت» رئیس این سازمان اعلام کرد که وی دانش آموخته دانشگاه پیزلی و هم دوره «شمشاد اختر» معاون اسبق بانک جهانی و «آدام همیلتون» اقتصاددان و سیاستمدار اسکاتلندی بود.

نوروزی امسال، «داود سوری» اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شریف ادعا کرد که مدرک «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه جعلی است و اینکه دانشگاه پیزلی که به عنوان دانشگاه وی معرفی شده وجود ندارد.
وی همچنین اظهارداشت که «یک دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند که پردیسی دارد در شهر کوچکی به نام پیزلی. کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یک مدرسه کسب و کار دارد که MBA می دهد و بالاترین مدرکی هم که ارائه می دهد، درجه کارشناسی ارشد است. من نمی‌دانم ایشان چگونه دکترا گرفته است.»
سوری از روزنامه نگاران خواست همانطور که موضوع مدرک «علی کردان» را پیگیری کردند، باید مدرک «نوبخت» را هم پیگیری کنند.
با انتشار این مطلب در فضای مجازی سازمان برنامه و بودجه بلافاصله اطلاعیه ای منتشر کرد و توضیحاتی در این خصوص داد. در این اطلاعیه آمده است: این ادعا که اصلا چنین دانشگاهی وجود ندارد از پایه بی اساس است چرا که به آسانی از طریق اینترنت و مراجعه به سایت در دسترس همگان یعنی ویکی‌پدیا مشخص است که دانشگاه پیزلی از قرن نوزدهم وجود داشته و از سال ٢٠٠٧ پس از گسترش به دانشگاه غرب اسکاتلند تغییر نام یافته است.
همچنین در سایت این دانشگاه هم تصویر «محمد باقر نوبخت» به عنوان دانش آموخته مشهور و جزو فارغ التحصیلان به نام و برجسته آن دانشگاه معرفی شده و هم مقطع تحصیلی دکترای .Ph.D همراه با عنوان تز و سال اخذ مدرک (2005) در صفحه کتابخانه منعکس شده است.
در ادامه این جوابیه آمده است: در شرایط کنونی کشور که نیاز به وحدت و همدلی و ‌کمک همگانی به مسؤولان برای غلبه بر مشکلات است و این مهم بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، با تمسک به شبهه‌ سست ادغام یک دانشگاه در دانشگاهی دیگر و تغییر نام آن نسبت به پمپاژ دروغ به اذهان عمومی دست می‌زنند در حالی که مدرک دکتری بر اساس مستندات غیرقابل خدشه و انکار در سال 2005 (1384) با دفاع از تز دکتری تحت عنوان «نقش قانون کار در روابط کارگر و بازار کار در ایران» اخذ شده است و مراحل تأیید آن نیز در وزارت علوم در دولت نهم طی شده است.
همچنین سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده اعلام کرده که حق خود برای پیگیری قضائی این مساله به دلیل تشویش اذهان عمومی را محفوظ می داند. /ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها