رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436678

بحران «سفر بعد از سیل» چگونه مدیریت میشود؟

ساعت24 -سیل بیشتر از ۵۰ درصد شهرهای توریستی ایران را درست در فصل سفر با بحران مواجه کرد. در آن مقطع، استراتژی برای مدیریت سفرهای نوروزی چه بود؟ اکنون برای آن مناطق که همچنان با بحران سیل دست و پنجه نرم می‌کنند و بخش زیادی از زیرساخت‌ها را از دست داده‌اند، چه تدبیری اندیشیده شده که به عنوان مقصدی ناامن معرفی نشوند و برای درازمدت از فهرست سفر کنار گذاشته نشوند؟

خبر
محمد جهانشاهی، کارشناس گردشگری که تجربه مدیریت گردشگری در استان‌های کرمان و سمنان را دارد، در این راستا «بم» را مثال می‌زند و به ایسنا می‌گوید: زلزله سال ۸۲ یک میراث جهانی را کامل از گردونه توجه گردشگران خارج کرد، بیشتر از ۱۵ سال از آن واقعه می‌گذرد اما در تمام این سال‌ها هیچ استراتژی مشخصی برای جایگزین کردن یا برگرداندن اگر تاریخی و شهر «بم» به فهرست مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی نداشته‌ایم.

او ادامه داد: گردشگری یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع در برابر بحران‌ها است. تجربه دنیا هم نشان می‌دهد سفر چگونه تحت تأثیر بحران‌هایی مثل سیل، زلزله و بیماری‌های واگیردار قرار گرفته و ناکام مانده است، شاید اکنون ضروری باشد با تغییر و اصلاح ساختارها بخشی را برای «مدیریت بحران در سفر» تعریف کنیم.

دبیر ستاد گردشگری شهرداری کرمان گفت: نوروز ۹۸ بیش از ۵۰ درصد مقاصد سفر تحت تأثیر بحران‌های آب و هوایی قرار گرفت، اولویت مدیریت در این مناطق بیشتر بر مسائل امنیتی و کنترل بحران بدون درنظر گرفتن سفر، متمرکز بود. زمانی که برنامه سفر بسیاری از مردم بهم ریخت، لازم بود با هماهنگی بین ستادهای سفر و بحران بخشی از این سفرها به مقاصد کم حادثه، هدایت شود. تجربه نوروز امسال لزوم اختصاص کمیته‌ای به نام مدیرت بحران را در ستاد هماهنگی خدمات سفر گوشزد می‌کند.

وی افزود: در حوادثی مثل سیل که در کوتاه مدت به تصمیم‌گیران فرصت برنامه‌ریزی نمی‌دهد، نیاز است دست‌اندرکاران گردشگری استراتژی مشخص و منعطف‌تری در راستای مدیریت بحران داشته باشند تا گردشگری آن مناطق پس از بحران که به حالت نرمال و طبیعی برمی‌گردد، کمتر دچار اختلال شود.

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: باید آمادگی داشته باشیم با راهبردهای برنامه‌ریزی شده و اعلام نظر در مواقع اضطراری، سفر را مدیریت کنیم و تأسیسات گردشگری درگیر شده با بحران را سریع‌تر به مدار خدمات‌رسانی بازگردانیم.

جهانشاهی گفت: شاید لازم باشد تشکیل کمیته «مدیریت بحران» در ستاد هماهنگی خدمات سفر در سطوح بالاتری مثل مجلس و یا هیأت دولت، پیگیری و برای آن مصوبه گرفته شود، در آن صورت شاید کارایی و کاربرد بیشتری پیدا کند و به ارتقا جایگاه گردشگری کمک شود.

وی اظهار کرد: ستاد هماهنگی خدمات سفر حدود پنج شش سال است که با مصوبه هیأت وزیران فعالیت می‌کند، هدف آن ایجاد انسجام، مدیریت یکپارچه، برنامه‌ریزی، سامان دهی، نظارت بر همه فعالیت‌های مرتبط با سفر است، نزدیک به ۲۰ سازمان و نهاد در کمیته‌های ۱۰ گانه آن عضو هستند که گاه با حضور نمایندگان زیرمجموعه، تعداد اعضا به ۴۰ سازمان، نهاد عمومی، امنیتی، نظامی و بخش خصوصی می‌رسد، اما همین ستاد در مواقعی مثل نوروز امسال که باید نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کرد، مدیریت خاصی انجام نمی‌دهد.

جهانشاهی اضافه کرد: در حال حاضر در کمیته امداد و نجات ستاد هماهنگی خدمات سفر، بخشی برای مدیریت بحران تعریف شده، اما می‌طلبد با تغییر و اصلاح ساختار این ستاد، کمیته مجزایی به آن اختصاص باید؛ چرا که تجربه نشان داده این ستاد در مواقع بحرانی، استراتژی مناسبی در ارتباط با مشکلات سفر ندارد و کمتر با بحران و شرایط اضراری درگیر می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها