رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436855

ساعت 24 پیامد داخلی وخارجی رشد منفی 3.8 درصدی تولید ملی را بررسی می کند

افزایش فقر و نابرابری و تضعیف موقعیت رقابت منطقه ای

ساعت24 -مرکز آمار ایران اعداد و ارقام تحولات کمی مرتبط با تولید ناخالص داخلی ایران در 9 ماه منتهی به اخر پاییز 1397 را اعلام کرد.

خبر
براساس این گزارش، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در نه ماهه اول سال ١٣٩٧ به رقم ٥٤١٣٤٣٧ میلیارد ریال با نفت و ٤٣٠٣٥٣٠ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٦٢٧٢٢٤ میلیارد ریال و بدون نفت ٤٣٨٧٥٥٢ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٣.٨- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١.٩- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه اول سال ١٣٩٧ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در نه ماهه سال ١٣٩٧، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٢,١- ، گروه صنعت ٧.٩ - و گروه خدمات ٠.٦ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته است. این اعداد و ارقام و افزایش رشد نرخ بیکاری و رشد نرخ تورم نشان می دهد وضعیت متغیرهای کلان دربدترین وضع قراردارد. این رخداد درسال 1397 شبیه رخداد سال 1391 است. گمانه زنی ها نشان می دهد با ادامه روند کنونی تولید ناخالص داخلی درسال 1398 با رشدهای منفی بزرگتر و حتی در اندازه 6 درصد منفی و نرخ تورم شاید تا 40 درصدی مواجه شود. کاهش رشد تولید صنعتی به افزایش نرخ بیکاری ، کاهش رشد بخش کشاورزی به رشد واردات برخی مواد غذایی و نهاده های دامی وکاهش شد بخش خدمات به بیکاری گسترده در فعالیت های خدماتی منجر خواهد شد. رشد منفی 10 درصدی در دوسال1397 و 1398 با توجه به رشد جمعیت 1.5 درصدی به طور میانگین معنایش کوچک شدن کیک تولید ملی و فقیرتر شدن 13 درصدی شهروندان ایرانی است. این رخداد ناراحت کننده برگشت موج منفی به اقتصاد ملی ایران پیامدهای ژرف و گسترده ای برجای خواهد گذاشت و پیامدهای داخلی و خارجی کاهش رشد اقتصادی دامان جامعه ایرانی را به این زودی رها نمی کند . پیامد رشد منفی 10 درصدی درداخل به گسترش فقرو تهیدستی در میان حقوق ومزبگیران منجر می شود. همانطور که تجربه سالهای 1391 و 1392 نشان داد رشد منفی اقتصادی و شتاب گرفتن نرخ تورم به ازدست دادن قدرت خرید شهروندان درسطحی گسترده منجرشده و بر دامنه و ژرفای رکود فعلی می افزاید. گسترش تهیدستان و اضافه شدن برلشگر بیکاران فعلی به ویژه اینکه اکثریت بیکران را تحصیل کرده ها تشکیل می دهند و توزیع نابهینه درامدها درداخل براندازه و ابعاد نابرابری های اجتماعی می افزاید و خشم فروخفته کسانی که احساس می کنند تحقیر شده اند آرام آرام از دلهابیرون خواهد زد.
پیامد خارجی
کاهش رشد تولید ناخالص داخلی با توجه به تشدید تحریم ها به نظر می رسد درمناسبات رقابتی ایران با کشوری مثل عربستان شرایط را به زیان ایران خواهدکرد. رشد اقتصادی عربستان دردوسالی که ایران با رشد منفی 10 درصدی مواجه است دست کم 5درصد پیش بینی می شود. این دوعددنشان می دهد ایران دراین دوسال 15 درصد ضعیف تر از عربستان عمل می کند. با توجه به ذخایر ارزی بزرگ عربستان درمقایسه با ذخایر ارزی ایران وضعیت رقابتی به زیان ایران خواهد شد. دراین وضعیت کدام کشور توانایی کمک یشتر به متحدان منطقه ای خود رادارد؟ درحالی که عربستان جمعیت به مراتب کمتری دارد و موقعیت درآمد سرانه اش در برابر ایران قابل مقایسه نیست کدام کشور ، ایران یا عربستان درجذب کشورهای منطقه کامیاب تر خواهد بود و تاب اوری کدام کشوردر صورت ادامه خصومت فعلی بیشتر است.
واقعیت این است که منفی شدن رشد اقتصادی در 4 سال از 7 سال دهه اخیر بنیان های تولید و توانایی جامعه ایرانی را در برابر رقبای منطقه ای تضعیف کرده و نابرابری ها درداخل را افزایش می دهدو همین دو مقوله برای اینکه بدانیم در موقعیت ناراحت کننده و تغییرات ناشناس قرار داریم کافی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها