رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 437705

تایید گمانه زنی ساعت 24 از نرخ دلار از سوی اقتصاددان جوان

نرخ هر دلار 13هزارتومان تا 6 ماه آینده

ساعت24 -دوشنبه 6 اسفند ماه بود که ساعت 24 تحلیل خودرا از بازار دلار و نرخ احتمالی هردلار آمریکا به پول ایران را منتشر کرد.

خبر
در آن تحلیل نتیجه گیری شده بود : "واقعیت این است که اگر قیمت هر دلار بخواهد به سقف نزدیک به 15 هزار تومان بچسبد روند تقاضای فوری برای دلار کاهش خواهد یافت و دست کم تقاضا برای دلار برای واحدهای صنفی و صنعتی کوچک و همچنین متقاضیان مسافران به خارج از کشور حتی برای طبقه متوسط به بالا نیز با افت مواجه خواهدشد و به همین دلیل احتمال پریدن نرخ دلار به 15هزارتومان درهمین شرایط را باید با احتیاط اندازه گرفت.اگر اتفاق غیر عادی رخ ندهد و بانک مرکزی نیز از توانایی خود استفاده کند میخکوب کردن نرخ دلار در همسایگی 13هزارتومان وجوددارد." درحالی که از اوایل اسفند تا اواخر فروردین نرخ تبدیل دلار به پول ایران به طور میانگین با کمی خطا دراندازه هردلار 13 هزارتومان بوده است شرایط امروز اقتصاد و سیاست خارجی ایران نشان می دهد با ثابت ماندن شرایط ریسکی ایران و با توجه به احتمال تغییر درسیاست ارزی دولت گمانه زنی ساعت 24 از سوی اقتصاددانان تایید می شود.
پویا ناظران اقتصاددان جوان ایرانی که نوشته هایش از سوی علاقمندان به اقتصادسیاسی با علاقه دنبال می شود درکانال اینترنتی خود نوشته است : ایران باید به سه ریسک ترامپ ، حامل های انرژی و کسری بودجه توجه کند . هرکدام از این ریسک ها می توانند برنرخ تبدیل دلار به پول ایران موثر باشند. ناظران درادامه هرکدام از ریسک ها را توضیح می دهد و می نویسد :
ریسک ترامپ وبازار ارزایران
از نظر شدت تحریم ها برضد اقتصادایران آمریکا زور خودش را زده است و بعید به نظر می رسد در کوتاه‌ مدت بتواند میزان صادرات نفت ایران را کمتر کند. . شاید به همین بود که رویکرد تروریست به حساب آوردن سپاه را اتخاذ کرد. با این همه اما آمریکا در شرایطی نیست که توانایی راه اندازی جنگی تازه را داشته باشد و ترامپ نیز در شرایطی است که بتواند جنگی را فرماندهی کند. اگرروزی در دولت ترامپ، درگیری نظامی بین ایران و آمریکا رخ دهد ، به نظر می رسد ایران آغاز کننده درگیری خواهد بود. از سوی دیگر ایران ۲۵۰ سال است آغازگر هیچ جنگی نبوده و در دهه‌های اخیر هم نیروهای نظامی‌ نشان داده اند خویشتن ‌دار و عاقل هستند. مادامی که ایران به بلوف های ترامپ بی‌اعتنایی کند و خویشتن‌داری نشان دهد جنگ ایران و آمریکا ناممکن است. به این ترتیب احتمالا ناظران نتیجه گیری می کند از این ناحیه بازار دلار با نوسان بزرگ مواجه نمی شود.
ریسک حامل‌های انرژی
هر ده میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین در ایران روزی ۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد. اصلاح قیمت در بازار بنزین و گازوئیل همزمان با کاهش قاچاق و کاهش مصرف، منجر به افزایش ذخایر ارزی دولت می‌شود. این افزایش، توان بانک مرکزی در حفظ نرخ دلار در کانال ۱۳ هزار تومان را افزایش می‌دهد. این روزها صحبت از دو نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت بنزین آزاده است که درصورت وقوع می‌تواند به ثبات بازار ارز در طول سال 1398 منجر شود.
ریسک کسری بودجه:
بودجه کل کشور در سال جدید روی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل صادرات نفت حساب بازکرده است . با این احتمال که به طور میانگین امسال ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون بشکه نفت (و گاز معادل) صادر خواهد شد و با توجه به قیمت نفت، تخفیف تحریم، سهم شرکت ملی نفت، و سهم صندوق توسعه ملی، احتمالا سهم دولت ۱۴ میلیارد دلار خواهد بود.۱۴ میلیارد دلار باید بشود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و درغیر این صورت مشکل کسری بودجه جدی می‌شود. . پس هردلارر ا دولت باید باید دست کم ۱۰ هزار تومان بفروشد.اگر مدیران سازمان برنامه دست از سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی بردارند و دلار های نفتی را به قیمت بازار بفروشند از جانب کسری بودجه نیز ریسکی متوجه بازار ارز نخواهد بود. برعکس اگه سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیدا کند، در نیمه دوم سال عرضه دلار کاهش می یابد و باید انتظار افزایش نرخ دلار را داشته باشیم.
جمع بندی سه ریسک و قیمت دلار
یکم – خشاب تفنگ دولت ترامپ پر ازفشنگ های مشقی است و اگر ایران خویشتن داری کند دولت ترامپ نمی‌تواند بیش از این که هست به اقتصادایران آسیب برساند. اما گر اگه شتابزده رفتار کنیم احتمال بدتر شدن روزگار وجوددارد.
۲- هر چقدر یارانه انرژی کمترپرداخت شود میزان مصرف کمتر شده و ذخایر ارزی دولت بیشتر می‌شود و درنتیجه بازار ارز ثبات بیشتری خواهدداشت.
۳- اگه دولت دلارهای حاصل ا ز صادرات نفت را ۴۲۰۰ تومن بفروشد ، عرضه دلار کم شده و بازار ارز ازتعادل خارج می شود اما اگه ارز را به قیمت بازار بفروشد، نرخ دلار حالا حالاها در کانال ۱۳ هزار تومان می‌ماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها