رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 438254

محجوب: بازنشستگی اجباری زنان ممنوع است

ساعت24 -دبیرکل خانه کارگر گفت: هیچ دستگاه یا شرکتی حق مجبور کردن زنان به بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه کار را ندارد، مگر آن که بیمه شده خودش بخواهد.

علیرضا محجوب در نشست تبیین برنامه‌های هفته کارگر، اظهار کرد: هفته کارگر یادآور روزها و سال‌هایی است که کارگران با سختی کار خصوصاً ساعات طولانی کار مواجه بودند و هنوز هم صنوفی هستند که با چنین مشکلاتی مواجه باشند.

وی موضوع معیشت را اصلی‌ترین مطالبه کارگران در هفته کارگر نام برد و افزود: متأسفانه مشکلات معیشتی کارگران و کاهش قدرت خرید آنها همچنان به قوت خود باقی است و لذا آنچه که در هفته کارگر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از آن صحبت شود، پرداختن به معیشت خانوارهای کارگری است.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به افزایش دستمزدها، گفت: پیش بینی ما از خط فقر رقم سه میلیون تومان و حتی بیش از آن بود و این توفیق حاصل شد که شورای عالی کار در جهت افزایش حقوق کارگران گام بردارد، البته حق مسکن کارگران هنوز نهایی نشده و امیدواریم هرچه سریع‌تر در دولت به نتیجه برسد.

محجوب با انتقاد از عدم اجرای بخشنامه دستمزد سال ۹۸ در بعضی از بخش‌های دولتی، گفت: در صورتی که بخشنامه با سرعت اجرا نشود به رأی و قانون متوسل خواهیم شد.

وی از همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها خواست تا پیشتاز افزایش مزد باشند و با آن مقابله نکنند، چراکه این افزایش جبران بخشی از کاهش قدرت خرید است.

به گفته این نماینده مجلس، با وجود افزایش دریافتی، هنوز مشکلات معیشتی کارگران برطرف نشده و دستمزد اسمی نمی‌تواند ملاک اصلی رفع مشکلات معیشتی خانوارها باشد.

دبیر کل خانه کارگر در عین حال در پاسخ به سوالی در خصوص اجبار زنان به بازنشستگی ۲۰ سال در برخی کارگاه‌ها، گفت: هیچ شرکت و بنگاهی حق ندارد زنان را مجبور کند با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شوند مگر آنکه بیمه شده خودش بخواهد و الزام قانونی در این خصوص آن است که کارفرما زمانی که فرد از سن قانونی بازنشستگی گذشته باشد، می‌تواند اقدام کند.

محجوب در پایان بیشترین مراجعات مردمی را مراجعات حقوقی عنوان کرد و گفت: این امر نشان می‌دهد که مشکلات حقوقی رو به ازدیاد است و باید فرهنگ‌سازی جدید در این زمینه صورت گیرد، چراکه کار ثابت ما این شده که بخش‌نامه‌های تأمین اجتماعی را باطل کنیم.

در ادامه این نشست معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار نیز به تشریح برنامه‌های هفته کارگر پرداخت و افزود: برنامه‌های امسال یک روز زودتر از سنوات گذشته آغاز شده و دلیل آن هم برگزاری برخی نشست‌های علمی است. تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از سوی جامعه کار و تولید برنامه اولین روز هفته کارگر است و در دومین روز، بازدید از برخی مناطق سیل زده و نظارت بر روند بازگشت به کار کارگران و بنگاه‌های آسیب دیده و بازسازی آنها در دستور کار خواهد بود و وزیر کار در جریان بازگشت به کار کارگران و پرداخت بیمه بیکاری آنها قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در روز جمعه و سومین روز از هفته کارگر، دو برنامه پیش‌بینی شده که یکی پیاده‌روی خانوادگی با همکاری خانه کارگر است و حدود ۳۰۰۰ نفر به بوستان ولایت دعوت شده اند. سخنرانی وزیر کار پیش از خطبه‌های نماز جمعه نیز برنامه پیش بینی شده دیگر است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار از برگزاری نشست وزیر کار با نخبگان مهارتی و استارت‌آپها به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های هفته کارگر نام برد و افزود: به مناسبت این ایام، چند نشست علمی تدارک دیده‌ایم که نشست علمی مقدمه‌ای بر بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری از جمله آنها است که با همکاری مؤسسه کار و تأمین اجتماعی برگزار می‌شود.

صادقی فر همچنین بازدید از یکی از بنگاه‌های سخت و زیان آور، گنجاندن مباحث فرهنگ کار در کتب درسی و بازدید از مراکز درمانی کارگران، گردهمایی شوراهای اسلامی کار، تجلیل از زنان نمونه کارگر، برگزاری جشنواره امتنان از کارگران نمونه با حضور رئیس جمهوری، برگزاری سیزدهمین جشنواره نشان خدمت به قانون کار، برگزاری نهمین جشنواره فرهنگی هنری کارگر ایرانی، نشست علمی حوادث غیرمترقبه و امنیت شغلی کارگران، نشست علمی مشاغل نوین و نشست دوجانبه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و همایش ملی آینده کار را از اهم برنامه‌های پیش بینی شده در هفته کارگر امسال عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، روز جهانی کارگر همه ساله از سوی طبقات کارگری در روز اول ماه مه برگزار می‌شود و اتحادیه‌های کارگری در بسیاری از کشورهای جهان این روز را با برگزاری جشن‌ها و راهپیمایی‌های خیابانی برگزار می‌کنند. در تقویم ایرانیان نیز پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه هر سال با عنوان هفته کارگر نام‌گذاری شده است که امسال به دلیل برگزاری نشست‌های علمی یک روز زودتر آغاز شده است.

بر اساس اعلام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چهارشنبه (چهارم اردیبهشت‌ماه) و اولین روز هفته کارگر با عنوان" کارگران، تلاش برای رونق تولید، پنج‌شنبه (پنجم اردیبهشت‌ماه) با عنوان " کارگران، میثاق با آرمان‌های امام و رهبری، گام دوم انقلاب"، جمعه (ششم اردیبهشت ماه) با عنوان" کارگران، جوانان، معنویت، نشان و ورزش"، شنبه (هفتم اردیبهشت ماه) با عنوان " کارگران، فرهنگ کار، ایمنی و مهارت"، یکشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) با عنوان" کارگران، کارفرمایان و مسئولیت اجتماعی"، دوشنبه (نهم اردیبهشت ماه) با عنوان" کارگران، زنان، شوراها و بسیج کارگری"، سه شنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) با عنوان"کارگران، همت و ابتکار"، چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) با عنوان" روز جهانی کارگر" نام‌گذاری شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها