رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 438516

قوه قضائیه جلوی اختلاس‌ها را بگیرد

ساعت 24- یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است، باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها گرفته شود.

style="text-align: justify;"> آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین رئیسی که امروز چهارشنبه در بیت این مرجع تقلید در قم برگزار شد، با تقدیر و تشکر از ایشان و همکارانشان، در بیانات مهمّی، برخی از وظایف قوه قضائیه را یادآور شده و گفت: کار شما بسیار مهمّ است که اگر به بهترین وجه، انجام بگیرد، منافع بسیار زیادی برای کشور و جامعه دارد.

وی ویژگی‌های قضات را برشمرده و بیان داشت: نظر به اینکه قضاوت از مناصب مهمّ و خطیر است، باید قضات از بین افراد عالم، عادل و آگاه انتخاب شوند تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای قوه قضائیه، بیان داشت: این قوه باید کاری کند که اعتماد مردم حفظ شود، یعنی چنان عالمانه، عادلانه و آگاهانه رفتار نماید که مردم عزیز ما، برای احقاق حقّ خود به آنجا مراجعه و قوّه قضائیه را مورد اعتماد خویش بدانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به جایگاه مردم گفت: در همه برنامه‌ها باید به این جایگاه توجّه داشت. در روند قضائی باید آبروی مردم کاملاً محفوظ بماند. عدالت هم به طور کامل و بدون تبعیض باید برای همگان اجرا شود.

آیت الله العظمی صافی قسمت دیگری از سخنان خود را به موضوع مجازات حبس اختصاص داده و افزود: بارها گفته‌ایم که زندانی‌کردن بدهکاران مالی از جمله برای مهریه، وجه شرعی ندارد و چنانچه بدهکاری، معسر و مفلس شناخته شد، باید احکام شرع برای او اجرا شود و حقّ حبس او را نداریم.

وی حفظ امنیت سرمایه و اموال مردم را از مهمترین وظایف قوه قضائیه برشمرد و گفت: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. البته اقدام مهم‌تر اینکه بستر و زمینه اختلاس و دزدی از سیستم اقتصادی کشور برطرف شود. مطمئن باشید اقتدار شما در جلوگیری از اختلاس‌ها، نقش زیادی در رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت‌.

این مرجع تقلید در قسمت دیگری از توصیه‌های خود به رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه، گفت: یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضائیه بخصوص دادستان‌های محترم به عنوان مدعی العموم، جلوگیری از اعمال خلاف شرع و ملاهی و مناهی است که توسط عده‌ای از افراد انجام می‌گیرد. باید با تدبیر و اقتدار، جلوی این امور خلاف گرفته شود تا جامعه، پاک بماند و مردم در آسایش و رفاه زیر سایه احکام نورانی اسلام زندگی نمایند.

وی در پایان این دیدار، افزود: کار مهمّی به حضرتعالی و همکاران محترمتان واگذار شده است که امیدوارم بتوانید با تدبیر و اجرای دقیق احکام اسلام، به ملّت شریف و عزیز ایران به نحو احسن خدمت نمائید و موجبات رضایت خداوند متعال و حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید.

افراد لایق را برای دستگاه قضا انتخاب کنید

آیت الله العظمی وحید خراسانی نیز در دیدار حجت الاسلام رئیسی، پس از استماع گزارشات، با اشاره به حدیث «مَنْ حَکَمَ فِی دِرْهَمَیْنِ بِغَیْرِ مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فهو کافر بالله علی العظیم» گفت: همان طوری که اشاره فرمودید، این مسئولیت، مسئولیت خطیری است.

وی ادامه داد: حکم در دو درهم، به غیر ما انزل الله، حدّش این است؛ لذا سپردن جان و ناموس و مال مردم به افراد باید روی دقت کامل انجام بشود.

استاد سطوح عالی حوزه افزود: اولاً علم، ثانیاً ایمان، ثالثاً اخلاق، رابعاً عقاید؛ افراد این‌گونه واجد شرایط می‌شوند.

وی در ادامه بیان داشت: این امر، امر مهمی است. ایران مملکت شیعه است. ایتام آل محمد علیهم‌السلام به دست شما سپرده شده است. افراد لایق، علماً، عملاً، اخلاقاً و اعمالاً را برای این امانت کبری انتخاب کنید.

آیت الله وحید خراسانی در پایان با توصیه به قرائت هر روزه قرآن و هدیه آن به حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه و تلاوت سوره یاسین و هدیه به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: اگر کارتان این باشد آنها شما را کمک خواهند کرد.

جلوی سو استفاده‌ها از خلأهای قانونی را بگیرید

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی نیز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه که امروز در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا در قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: گرچه حوادث و مشکلات زیاد است اما یک بیان نورانی در قرآن کریم وجود دارد که تاکید می‌کند هرگز مشکلات به اندازه آسانی‌ها نیست؛ می‌فرماید «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا *إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»، این «یسر» که بی الف و لام تکرار شده یعنی هرجا سختی باشد در مقابل آن دو برابر آسانی خواهد بود، این را ما در جنگ و تحریم و سایر حوادث دیدیم، خدای ما چنین خدای ی است! منتها شما باید بگردید و راه آن را پیدا کنید.

وی ادامه داد: در شب جنگ بدر اصحاب دیدند که پیامبر (ص) کنار درختی تا صبح با آرامش به زمزمه و مناجات مشغول است گویا اصلاً فردا جنگی در کار نیست، چرا که پیامبر (ص) یقین داشت که خداوند هرگز دین خود را رها نمی‌کند، امروز نیز این دین همان دین است، منتها ما وظیفه داریم مراقب باشیم که بیراهه نرویم، ما از بابت انقلاب و نظام هیچ نگرانی نداریم، همه مشکلات از خود ماست؛ مادامی که دست خود را نبندیم و بیراهه نرویم، خداوند نظام و کشور را حفظ خواهد کرد.

این مفسر قرآن کریم اذعان داشت: در صلوات شعبانیه یک بیان نورانی وجود دارد که حضرت سجاد (ع) به ما یاد می‌دهد از ذات اقدس اله بخواهید که «اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعا مُشَفَّعا وَ طَرِیقا إِلَیْکَ مَهْیَعا» طریق شریعت، طریق مَهیَع است، طریق مَهیَع آن راه باز و وسیع را می‌گویند که در آن هیچ مانعی برای هیچ کسی در هیچ زمانی وجود ندارد. از این رو احدی نمی‌تواند بگوید من نمی‌توانستم این راه را بروم، فرمود پیغمبر چنین راهی را در اختیار شما قرار داده است، هیچکس نمی‌تواند بگوید برای من مانعی وجود داشت؛ پس ما می‌توانیم و هرگز نباید وجود دشمن یا تحریم و دیگر مسائل را بهانه کنیم، اگر پیمودن این مسیر مقدور نبود که از ما نمی‌خواستند این دعا را بخوانیم، پس راه وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل قوه قضائیه پرداخت و بیان داشت: از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضائی، گفته شد که دستگاه قضای اسلامی را دو اصل حفظ می‌کند؛ «قانون آزاد» و «قاضی آزاده».

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: به پیامبر (ص) گزارش رسید که یکی از کارگزاران شما رشوه دریافت کرده است، پیامبر دستور تحقیق داد، وقتی اثبات شد، از آن شخص سوال کرد و آن شخص گفت من هدیه دریافت کرده‌ام! پیامبر فرمود آن روز که دیگر در این منصب نباشی باز هم از این هدایا دریافت خواهی کرد؟ شخص گفت نه! پیامبر فرمود پس بفهم که این رشوه ای است که به نام هدیه به تو داده شده است! اساساً کار نفس مسوله همین است که تمام گناهان را در زرورقی زیبا پنهان می‌کند و آنها را برای انسان زیبا نشان می‌دهد.

وی بازنگری در برخی قوانین را لازم دانست و تصریح کرد: در کتاب دَین در مباحث فقه ما آمده است که باید دیون شخص ورشکسته بی تقصیر را حاکم اسلامی بپردازد، حالا اگر منابعی برای این منظور وجود ندارد لااقل سازوکاری فراهم شود که چنین شخصی به زندان نیفتد.

استاد سطوح عالی حوزه در توصیه‌هایی مهم و راهبردی به قوه قضائیه اظهار داشت: دو کار اصلی باید در رابطه با دستگاه قضا صورت بگیرد؛ اول اینکه هم صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند. بسیاری از پرونده‌های قضائی در اثر ناآگاهی مردم از مباحث قانونی است، لذا بایستی تربیت عمومی و بالا بردن سطح فرهنگ مردم در این زمینه در دستور کار جدی قرار بگیرد.

وی در ادامه جلوگیری از سو استفاده برخی از خلاء های قانونی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: دومین مطلب مهم این است که برخی علم را می‌آموزند برای گناه کردن! هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های سنگین اختلاس و یا دیگر جرایم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلاء های قانون را می‌شناسند رخ داده باشد. وظیفه قوه قضا این است که این افراد را سر جایشان بنشاند و از طرف دیگر جلوی این سو استفاده‌ها از خلاء های قانونی را بگیرد. در دستگاه قضا، قاضی و وکیل خوب کم نیست اما یک غده بدخیم در یک گوشه از بدن برای کل بدن مشکل ایجاد می‌کند، لذا باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضائی را آلوده نکنند.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: اگر این اقدامات صورت بگیرد هرگز کسی نخواهد توانست اختلاس‌ها و خیانت‌های سنگین دیگر را در کشور انجام دهد. لازم است که این کارها صوت بگیرد تا حق مسلم اکثری اعضای دستگاه قضائی که پاک هستند هدر نرود و این نظام که شرف همه ماست، آسیب نبیند.

بی اخلاقی و بی تقوایی به اعتماد مردم لطمه می‌زند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی نیز در دیدار رئیس دستگاه قضا گفت: بی اخلاقی و بی تقوایی به اعتماد مردم لطمه می‌زند و وقتی اعتماد مردم لطمه ببیند بقا انقلاب به خطر می‌افتد.

وی افزود: در انتخاب و نصب قضات از باب ضرورت می‌توان از شرط اجتهاد عبور کرد و به سواد و علمیت نسبی اکتفا کرد اما موضوع اخلاق و تقوا حتماً باید لحاظ شود. شما باید روی این موضوع حساس باشید.

این مرجع تقلید بیان داشت: قضاوت در درجه اول اهمیت است. در دستگاه قضا باید کار در دست کسانی باشد که از باب وظیفه به آنجا آمده‌اند نه به خاطر دنیا.

وی گفت: کسی که در مصدر قضا است، باید با مردم برخورد درستی داشته باشد. گاهی از قضات به خاطر برخوردهایشان شکایت می‌کنند. اگر این موضوع با دقت پیگیری نشود اعتماد مردم آسیب می بیند و خون شهدا پایمال می‌شود.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها