رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 441576

مطهری: تعلیق بخشی از تعهدات ایران در برجام نشان داد که در موضع ضعف نیستیم

ساعت24 -‌نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تعلیق برخی از تعهدات ایران در برجام نشان داد که ما در موضع ضعف نیستیم و کشورهایی را به نکوهش آمریکا واداشت و آمریکا را نیز دچار مواضع متناقض کرد.

علی مطهری در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸) گفت: تصمیم به موقع جمهوری اسلامی در مورد تعلیق برخی تعهدات خود در برجام از یک سو نشان داد که ایران در موضع ضعف قرار ندارد و از سوی دیگر کشورهایی را به نکوهش آمریکا واداشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اقدام از جانب سوم آمریکا را دچار مواضع متناقض کرد به طوری که از یکطرف ناو هواپیمابر ارسال می‌کنند و از طرف دیگر ترامپ التماس می‌کند که با من تماس بگیرید.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: حرف ترامپ این است که مانند رژیم شاه تحت فرمان من باشید و اشغال فلسطین را به رسمیت بشناسید تا من به شما رفاه بدهم. پاسخ ما این است که «هیهات من الذله»، ما تن به خواری نمی‌دهیم و بدون نیاز به آمریکا و با تلاش خود به رفاه هم می‌رسیم.

مطهری خاطرنشان کرد: آمریکا باید بداند دوره حکومت بر دنیا برای او به پایان رسیده و قطب اسلامی در حال شکل گرفتن است و آینده خاورمیانه به دست مسلمانان رقم می‌خورد. غربی‌ها باید قبول کنند که در جنگ صلیبی شکست خورده‌اند و دیگر از راه اشغال فلسطین به دنبال انتقام‌گیری از مسلمانان نباشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز دو عنصر مقاومت و وحدت می‌تواند ما را از شرایط سخت کنونی با سرافرازی خارج کند. ترامپ فریب اعتراضات دیماه سال ۹۶ را خورد و خیال می‌کرد با چند فشار اقتصادی مردم را در مقابل حکومت قرار می‌دهد غافل از این‌که آن اعتراضات ریشه در خود حکومت داشت و ناشی از رقابت‌های سیاسی بود.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: امروز ترامپ برای انتخابات آینده خود به شدت نیاز به برگ ایران دارد و مقامات کشور می‌توانند از این فرصت به نحو مقتضی و عزتمندانه استفاده کنند.

مطهری خاطرنشان کرد: لازم است شورای امنیت ملی نظیر تصمیم شجاعانه و مدبرانه‌ای که درباره برجام گرفت، درباره سرنوشت محصوران خانگی انتخابات سال ۸۸ نیز بگیرد که فردا دیر خواهد بود. اگر یکی از آنها در این حال از دنیا برود، معضلی برای کشور ایجاد می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توجه مجلس را به مسئله هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام که به صورت معضلی درآمده است، جلب می‌کنم. اگر این هیأت که در دل مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد به رویه اخیر خود ادامه دهد، چیزی برای مجلس شورای اسلامی باقی نمی‌ماند. این هیأت صرفا می‌تواند نظرات خود را درباره انطباق یا عدم انطباق طرح یا لایحه‌ای با سیاست‌های کلی نظام در حین بررسی آن طرح یا لایحه به مجلس اعلام کند، اما تصمیم با نمایندگان است و آنچه که تصویب می‌شود، صرفا باید برای بررسی انطباق یا عدم انطباق آن با قانون اساسی و شرع به شورای نگهبان برود.

وی ادامه داد: ولی اکنون هیأت مذکور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مثابه شورای نگهبان دوم مصوبات مجلس را از نظر انطباق یا عدم انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کند و مانند شورای نگهبان نامه ارسال می‌کند که این ماده و آن ماده باید این‌گونه اصلاح شود.

مطهری خاطرنشان کرد: می‌دانیم با وجود صدها سیاست کلی هر مصوبه‌ای از مجلس را می‌توان مورد ایراد قرار داد و به این ترتیب استقلال و اعتبار مجلس مخدوش و اختیارات آن به شدت محدود می‌شود. این آرزوی مجمع تشخیص اگر بخواهد تحقق یابد نیاز به تغییر قانون اساسی و تبدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس سنا دارد و قانون اساسی فعلی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متأسفانه مجلس شورای اسلامی تاکنون عکس‌العمل مناسب در برابر این بدعت آشکار نشان نداده است. لازم است مجلس به این بدعت و تضعیف خود پایان دهد.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اساسا عدم انطباق با یک سیاست کلی معنای عدم انطباق با قانون اساسی نیست، زیرا سیاست‌های کلی بخشی از قانون اساسی یا متمم آن نیست. نه عین قانون اساسی است و نه جزء آن؛ بنابراین اساسا استناد شورای نگهبان به عدم انطباق با سیاست‌های کلی برای مغایرت با قانون اساسی مخدوش یا لااقل قابل تأمل و قابل بحث است.

مطهری خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم یک جلسه غیرعلنی با حضور کارشناسان برای تعیین تکلیف این موضوع و تعیین تکلیف هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام تشکیل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موضوع دیگر کم‌توجهی دولت به مسائل فرهنگی و تربیتی است. یک نمونه آن اتفاقی است که در برخی مدارس تهران افتاد و حاکی از تسامح و تساهل چند مدیر مدرسه در ترویج ابتذال میان نوجوانان به بهانه شادی و نشاط بود و هنوز منتظر پاسخ قانع‌کننده وزیر آموزش و پرورش هستیم.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: نمونه دیگر اتفاقات تلخ در ورزشگاه آزادی در جریان مسابقه دو تیم پرسپولیس و سپاهان بود که نشان داد هم وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی هنوز نتوانسته‌اند رفتار درست در ورزشگاه‌ها را حاکم کنند و لات‌ها میدان‌دار می‌شوند و مثل نقل و نبات دشنام ناموسی می‌دهند و اموال ملت را تخریب می‌کنند.

مطهری خاطرنشان کرد: باید بگوید چه زمانی ورزشگاه‌های ما مانند ورزشگاه‌های اغلب نقاط جهان نظم و انتظام پیدا می‌کند تا مجلس به سوال و استیضاح نرسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمونه دیگر کم توجهی دولت به مسائل فرهنگی و تربیتی عدم نظارت آن بر پوشش اسلامی در جامعه است. اجماع همه فقهاست که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است وظیفه دولت اسلامی است و نه مردم. شرایط بد اقتصادی دلیل نمی‌شود که موضوع پوشش و حجاب به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حاشیه رانده شود. در درجه اول ادارات دولتی و دانشگاه‌ها و سایر اماکن دولتی باید بر این امر نظارت داشته باشند.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: وزارت کشور متولی اصلی مسئله پوشش اسلامی در کشور است و وزیر کشور باید پاسخگو باشد، قبل از آن‌که مجلس دست به اقدام عملی بزند.

مطهری خاطرنشان کرد: از مشکلات این دولت ضعف و سستی و تاخیر در تصمیم‌گیری است. مثلاً لازم بود نرخ بنزین چند سال پیش افزایش یابد اما دولت آن قدر تعلل کرد که در شرایط امروز این کار، کار دشواری است و شاید صلاح نیست. همین طور در تأمین حداقل کالاهای اساسی خانواده‌ها در قالب کوپن یا کالا برگ یک سال است که تعلل می‌کند. این کار دو سود دارد؛ یکی این‌که خیال خانواده‌ها خصوصا اقشار کم‌درآمد از مواد موردنیازشان راحت می‌شود و دیگر این‌که دشمن می‌فهمد اراده مقاومت ایران برای درازمدت مستحکم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از همه ملت ایران می‌خواهم که شرایط سخت اقتصادی این روزها را با اخوت و برادری اسلامی آسان کنند. هر خانواده توانمندی دست دو خانواده کم‌توان را بگیرد و مثلاً ماهی یک میلیون تومان به آنها کمک کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها