رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442126

پاسخ مدیرعامل خیریه امیرالمومنین به حواشی

ساعت24 - مدیرعامل خیریه مکتب امیرالمومنین: بانک مرکزی دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای این اشتباه را پذیرفته و موضوع را به سال‌های ۸۵ و ۸۶ (یعنی حدود ۱۲ سال پیش) مرتبط دانسته است. این موسسه حدود ۵۰ سال پیش به عنوان موسسه‌ای علمی، تحقیقاتی و دینی تاسیس شده که دانشگاه، مدارس و مراکز آموزشی و فرهنگی متعددی در زیرمجموعه آن فعالیت دارند.

مدیرعامل خیریه مکتب امیرالمؤمنین به حواشی درباره دریافت ارز از سوی این مؤسسه خیریه پاسخ داد.

«میرسعید موسوی اردبیلی» در گفتگو با ایرنا، گفت: اقدام بانک مرکزی در شفاف‌سازی استفاده‌کنندگان از منابع ارزی دولتی و عمومی قابل تقدیر است که کمک زیادی به شفافیت اقتصادی می‌کند.

او افزود:، اما اعتراض ما این است که در انتشار این فهرست اشتباهی رخ داده و نام مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین به عنوان دریافت‌کننده ارز در سال گذشته درج شده، این درحالی است که در بیش از ۱۰ سال گذشته هیچ ارزی از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم و حتی کارت بازرگانی هم نداریم.

مدیرعامل خیریه مکتب امیرالمؤمنین مدعی شد: بانک مرکزی دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای این اشتباه را پذیرفته و موضوع را به سال‌های ۸۵ و ۸۶ (یعنی حدود ۱۲ سال پیش) مرتبط دانسته است. این مؤسسه حدود ۵۰ سال پیش به عنوان مؤسسه‌ای علمی، تحقیقاتی و دینی تأسیس شده که دانشگاه، مدارس و مراکز آموزشی و فرهنگی متعددی در زیرمجموعه آن فعالیت دارند. از طریق این مؤسسه به افراد بی‌بضاعت، خانواده‌های مستحق در آستانه ازدواج، طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان بی‌بضاعت، اما مستعد کمک می‌شود. مدیرعامل مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین با بیان اینکه این مؤسسه خیریه به‌هیچ‌وجه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، گفت: ناچار بوده‌ایم برای تأمین هزینه‌های مؤسسه، کار تولیدی انجام دهیم، اما اصولا در بخش واردات فعالیتی نداشته‌ایم.

موسوی‌اردبیلی یادآور شد: در دهه ۷۰ پیشنهاد شد برای خودکفایی کشور در تولید شیشه‌های دارویی، به‌ویژه شیشه‌های پنی‌سیلین که از اقلام استراتژیک کشور هستند، سرمایه‌گذاری کنیم. در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده است، باید تأکید کنیم محصولات تولیدی این کارخانه همه نیاز کشور در زمینه شیشه‌های پنی‌سیلین و بخشی از نیاز کشور در زمینه سایر شیشه‌های دارویی را تأمین و سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری می‌کند. همچنین این کارخانه برای ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود دو هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است. برای تکمیل خط تولید، تجهیز و تعمیرات ناچار بودیم برخی تجهیزات را وارد کنیم، بنابر این در دهه ۸۰ درخواست تخصیص ارز را ارائه کردیم که در آن زمان، ارز، تک‌نرخی و نرخ آن نیز دلار حدود ۹۵۰ تومان بود. این ارز از طریق بانک ملی، به عنوان بانک عامل، تخصیص داده شده و برای بازپرداخت آن نیز مهلتی تعیین شد.

مدیرعامل مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین اضافه کرد: سیاست عمومی همه دولت‌ها پس از پیروزی انقلاب این بوده است تولیدکنندگانی که ارز دریافت کرده‌اند، بخشی از ارز دریافتی را به شکل اقساط بازپرداخت کنند. ما نیز بازپرداخت ارز دریافتی را بر مبنای بخشنامه‌های رسمی بانکی به صورت ارزی و ریالی آغاز کردیم. پس از پرداخت بخشی از اقساط به صورت ارزی و ریالی، در دولت‌های نهم و دهم شوک ارزی بزرگی رخ داد که باعث شد در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تجدیدنظر شده و روند پرداخت اقساط به دستور خود بانک مرکزی متوقف شود. در آن زمان بانک مرکزی تا مدت‌ها سردرگم بود به طوری که مشخص نبود که بقیه اقساط به چه صورت باید تسویه شود. در نهایت به ما اعلام کردند اقساط خود را به صورت ریالی از طریق بانک ملی پرداخت کنید که مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین آخرین قسط آن را در سال گذشته تسویه کرد.

موسوی‌اردبیلی با بیان اینکه بازپرداخت اقساط به صورت ریالی و نه ارزی بوده است، گفت: اعلام نام مؤسسه خیریه امیرالمؤمنین در فهرست دریافت‌کنندگان ارز به معنای دریافت ارز از سوی این مؤسسه نبوده، بلکه احتمالا به این دلیل بوده که مفاصا حساب بانک ملی و بانک مرکزی در سال گذشته به صورت ارزی انجام شده است. در واقع اصولا ما اطلاعی نداریم که تسویه حساب بین‌بانکی دقیقا چگونه انجام شده و دلار یا یورو چگونه محاسبه شده است، بلکه به ما صرفا بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی اعلام شده است که چه مقدار از بدهی خود را به شکل ریالی پرداخت کنید و ما نیز آن را پرداخت کرده‌ایم. این بخشنامه‌ها برای همه تولیدکنندگانی که ارز دریافت کرده‌اند، یکسان بوده و در مورد این مؤسسه هیچ گونه رانت و تخفیف ویژه‌ای صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: این نکته تأییدکننده همان چیزی است که پیش‌تر نیز گفتیم؛ یعنی، اصولا در سال ۹۷ مؤسسه فاقد کارت بازرگانی بود و نمی‌توانست ثبت سفارش کند و از این‌رو هیچ ارزی دریافت نکرده است. به عبارت دیگر، در سال ۹۷ هیچ ارزی، به نرخ دولتی یا به نرخ نیمایی، نه به شکل نقد، نه به شکل حواله، نه به شکل ثبت سفارش یا گشایش اعتبار به این مؤسسه پرداخت نشده است. بلکه ارقام دلاری و یورویی که در جداول بانک مرکزی در برابر نام مؤسسه آمده است، صرفا اعدادی هستند که در حساب‌های بین‌بانکی عمل شده است. مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین طبق قانون دارای حسابرس، ممیز مالی و ناظر دارایی است که همه فعالیت‌های خود از جمله پرداخت مالیات را طبق قانون انجام می‌دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها